نتایج در این بخش نمایش داده می شود

انگیزه همان هدف است

بی‌شک اکثر افراد پس از شروع برای کنکور، هدف اصلی خود را قبولی با بهترین رتبه در بهترین دانشگاه قرار می‌دهند: اما چرا همه یک نتیجه را نمی‌گیرند؟

انگیزه، مهم‌ترین عاملی است که به شما کمک می‌کند تا به هدف برسید. درواقع انگیزه، توانایی انجام فعالیت‌هایی است که منجر به هدف می‌شود. زمانی که انگیزه‌ی لازم برای کاری را داشته باشید می‌توان گفت در یک قدمی هدف خود قرار گرفته‌اید. فرض کنید مسیر موفقیت شما مانند سرسره است. توانایی شما برای بالا رفتن از پله‌ها میزان انگیزه‌ی شما را مشخص می‌کند. زمانی که انگیزه‌ی لازم را به دست بیاورید به اوج خواهید رسید و می‌توانید از سر خوردن به سمت اهدفتان لذت ببرید.

انگیزه معمولاً بر اثر یک نیاز برآورده‌نشده یا همان هدف ایجاد می‌شود؛ اما هدف ما باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد تا بتوانیم انگیزه‌ی لازم را برای رسیدن به آن به دست آوریم؟

هدف شما باید واضح باشد به طوری که نیازهای ذاتی شما را برطرف کند:

انگیزه‌ی اجتماعی

کودکان از همان ابتدای زندگی یاد می‌گیرند که اگر مطابق با خواست پدر و مادر عمل کنند، تشویق می‌شوند و مورد حمایت قرار می‌گیرند و در این صورت بچه‌های خوب، مودب و حرف شنوایی معرفی می‌شوند. بسیاری از فعالیت‌های افراد نه فقط برای خود، بلکه به منظور تأیید شدن از طرف اطرافیان انجام می‌شود. پس هدفی که انتخاب می‌کنید باید به گونه‌ای باشد که باعث شود مورد تشویق و توجه قرار بگیرید و از جایگاه اجتماعی مقبول برخوردار شوید.

انگیزه‌ی موفقیت

در میان افرادی که سطح هوشی یکسان و شرایط و امکانات یکسانی دارند، افرادی که انگیزه‌ی موفقیت بالاتری دارند به موفقیت‌های بیش‌تری دست می‌یابند. حتی داشتن انگیزه‌ی موفقیت بالاتر موجب پیشرفت بیش‌تر در فردی می‌شود که سطح هوشی او پایین‌تر از کسی است که سطح هوشی بالا، ولی انگیزه‌ی موفقیت پایین‌تری دارد. پس هدف انتخابی شما باید سبب موفقیت شما شود.

انگیزه‌ی کار

ساختار بدنی و روانی انسان به گونه‌ای است که نیاز فراوان به کار و کوشش دارد. توانایی انجام دادن کار و احساس این‌که عنصر مفید و ارزنده‌ای است از خصوصیات انسان‌هاست. انسان طبعاً موجودی سودجو است و هر کاری که برای او سود مادی یا معنوی داشته باشد مورد علاقه و تمایل او قرار می‌گیرد. به عنوان مثال هدفی مانند رشته‌ی دانشگاهی مد نظر شما  باید شغل مناسب را به دنبال داشته باشد.

با توجه به موارد بالا می‌توانید بهتر تصمیم بگیرید، منطقی‌تر عمل کنید و بیش‌تر از زندگی‌تان لذت ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.