نتایج در این بخش نمایش داده می شود

انتخاب رشته و رتبه قبولی دانشگاه فرهنگیان

دانشگاه فرهنگیان یا مراکز تربیت معلم سابق ، دانشگاه های زیرنظر وزارت آموزش پرورش هستند که با جذب دانشجو اقدام به تربیت دبیران آینده آموزش پرورش می کنند . استخدام از آغاز تحصیل ، پرداخت حقوق ماهیانه به دانشجو در طول تحصیل و تضمین شغلی در دانشگاه فرهنگیان باعث شده مخصوصا در سال های گذشته ، استقبال از تحصیل در این دانشگاه بسیار بالاتر از گذشته شود . از آنجایی که تنها راه ثبت نام و تحصیل در دانشگاه فرهنگیان از طریق شرکت در کنکور و انتخاب رشته کنکور سراسری است ، بنابراین در این مقاله قصد داریم در چند بخش مجزا به مهم ترین سوالات علاقه مندان به تحصیل در دانشگاه فرهنگیان ( و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی که مانند دانشگاه فرهنگیان در برخی از رشته محل ها اقدام به پذیرش دانشجو برای شغل معلمی می کند ) از جمله شرایط انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان ، رشته های دانشگاه فرهنگیان و در رتبه قبولی دانشگاه فرهنگیان پاسخ دهیم .
امسال هم حداقل سن مجاز برای انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان 22 سال تمام است
شرایط انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان
طبق آنچه در دفترچه ثبت نام کنکور سراسری 96 درج شده است کلیه داوطلبانی که 1) در کارنامه اولیه نتایج کنکور 96 تراز بالای 6500 کسب کرده 2) متولد 1 مهر 76 به بعد بوده و 3) معدل کل دیپلم بالای 15 دارند می توانند در انتخاب رشته 96 ، دانشگاه های فرهنگیان را انتخاب کنند . خبر خوب این است که در اطلاعیه مورخ 9/2/96 آموزش پرورش ، شرط سنی داوطبان انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان از 20 سال تمام به 22 سال تمام تغییر کرد . بنابراین متولدین 1 مهر 74 به بعد در صورت داشتن شرایط تراز بالای 6500 و معدل کل دیپلم بالای 15 می توانند در انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان ( مراکز تربیت معلم سابق ) شرکت کنند . شرط سلامت کامل گفتاری ( نداشتن لکنت زبان ) ، قدرت بینایی ( 10 از 10 با عینک و 16 از 20 بدون عینک بصورت مجموع هردوچشم ) ، قدرت شنوایی ، قد و وزن مناسب ( حداقل 160 سانتی متر در مردان و 155 سانتی متر در بانوان ) ، نداشتن نقص عضو مشهود ، عدم ابتلا به بیماری های مزمن و صعب العلاج ، سلامت روانی و برخورداري از استعداد، علاقه و انگيزه معلمي، عامل بودن به اخلاق و رفتار متناسب با شأن و جايگاه معلمي، برخورداري از قدرت تعامل با ديگران آشنايي با تعاليم ديني، به ويژه قرآن كريم از دیگر شرایط قبولی در دانشگاه فرهنگیان است که در زمان مصاحبه خواسته خواهد شد . به تعداد دو برابر ظرفیت از داوطلبان دارای شرایط قبولی دعوت به مصاحبه به عمل می آید و درصورت کسب موارد بالا و موفقیت در مصاحبه تخصصی ، فرد به عنوان قبولی نهایی دانشگاه فرهنگیان معرفی می شود . برای آشنایی با سوالات مصاحبه استخدامی کلیک کنید .جهت انجام انتخاب رشته ، حتما از وب سایت همشاگردی و مشاورین ما استفاده نمایید.
رشته های دانشگاه فرهنگیان
همانطور که می دانید کنکور سراسری 5 گروه آزمایشی به نام های علوم تجربی ، ریاضی فیزیک ، علوم انسانی ، هنر و زبان های خارجی دارد . رشته های معرفی شده در انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان در هر کدام از این گروه های آزمایشی متفاوت است که در ادامه به معرفی آن ها می پردازیم :
رشته های دانشگاه فرهنگیان در انتخاب رشته تجربی :
دبیری شیمی ، دبیری زیست شناسی ، آموزش ابتدایی ، آموزش و پرورش کودکان استثنایی ، آموزش تربیت بدنی
رشته های دانشگاه فرهنگیان در انتخاب رشته ریاضی :
آموزش ریاضی ، آموزش فیزیک ، آموزش ابتدایی ، آموزش و پرورش کودکان استثنایی ، آموزش تربیت بدنی
رشته های دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی در انتخاب رشته ریاضی :
مهندسی برق ، مهندس خودرو ، مهندسی کامپیوتر ، مهندسی معماری ، مهندسی مکانیک ، مهندسی عمران
رشته های دانشگاه فرهنگیان در انتخاب رشته انسانی :
آموزش زبان و ادبيات فارسي ، دبيري الهيات و معارف اسلامي ، دبيري تاريخ ، دبيري زبان و ادبيات عربي ، دبيري علوم اجتماعي ، راهنمایی و مشاوره ، آموزش ابتدایی ، آموزش و پرورش کودکان استثنایی ، آموزش جغرافیا ، آموزش تربیت بدنی
رشته های دانشگاه فرهنگیان در انتخاب رشته هنر :
آموزش ارتباط تصویری
رشته های دانشگاه فرهنگیان در انتخاب رشته زبان های خارجی :
تربیت دبیر زبان انگلیسی
نحوه گزینش دانشگاه فرهنگیان بصورت بومی گزینی استانی است
رتبه قبولی انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان
سهمیه بومی گزینی تاثیر بسزایی در انتخاب رشته فرهنگیان دارد به نحوی که در دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری رشته محل های دانشگاه فرهنگیان برای بومی های هر استان بصورت مجزا تفکیک شده و هر فرد فقط حق انتخاب رشته محل های مربوط به استان بومی خود را دارد . از آنجایی که قبولی در دانشگاه فرهنگیان دو مرحله ای و همراه با مصاحبه شفاهی است بنابراین صرفا تشابه رتبه شما با رتبه قبولی یک فرد در کنکور سال گذشته نمی تواند اطمینان بخش باشد بلکه برای قبولی نهایی باید حتما خود را برای مصاحبه حضوری نیز آماده کنید . از آن گذشته در سال های قبل ظرفیت دانشگاه فرهنگیان ثابت نبوده و با تغییرات زیادی همراه است . دلیل آن تغییر نیاز به نیروی استخدامی در آموزش پرورش در گذر سال های مختلف است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.