نتایج در این بخش نمایش داده می شود

انتخاب با شماست !

علاوه بر تعداد زياد صفر در انتهاى رقم حساب بانکي‌شان، بيل گيتس، استيو جابز، والت ديزنى، مارک زوکر برگ و ليستى که همچنان ادامه دارد، همه يک نقطه مشترک ديگر نيز دارند، و آن نقطه مشترک اين است که هيچ کدامشان مدرک دانشگاهى نداشته‌اند؛ ولى در عين حال، تمامي اين افراد، اشخاص بسيار موفقى بوده‌اند که اگر در اين مورد از آنها سؤال مي‌شد، به طور قطع به شما مي‌گفتند که دانشگاه، تنها راه و يا همه آنچه براى موفقيتتان نياز داريد، نيست.
تحقيقات اخير در انگليس نشان داده است که بسيارى از پولدارترين‌ها در اين کشور، به جاى ياري گرفتن از تحصيلات دانشگاهى‌شان، از طريق مهارت‌هاى خود ميلياردر شده‌اند.
دانشگاه مي‌تواند يک تجربه خارق‌العاده باشد، ولى داشتن مدرک دانشگاهى لزوماً تضمين کننده يک شغل موفق و پر درآمد نيست. يک چهارم از فارغ‌التحصيلان دانشگاهى، در شغل‌هايى مشغول به کارند که اصلاً نيازى به مدرک دانشگاه ندارد، و از ميان ٣٠ شغلى که در دهه اخير بيشترين رشد را داشته‌اند، تنها ٧ شغل از ميان آنها نياز به مدرک دانشگاهى دارد. با وجود تعداد زياد فارغ‌التحصيلان دانشگاهى، رقابت براى پيدا کردن شغل بسيار تنگاتنگ است، و با وجود مبالغ بالاى شهريه در برخى از رشته‌ها و دانشگاه‌ها، اصلاً جاى تعجب ندارد اگر کسى بخواهد در تصميم خود براى رفتن به دانشگاه بازنگرى کند.
براى بسيارى از حرفه‌ها، مانند پزشکى يا وکالت، داشتن مدرک دانشگاهى ضرورى است، ولى براى بسيارى ديگر، اگر با فکر عمل نشود، مي‌تواند تنها تلف کردن وقت و انرژى محسوب شود، و در بعضى از مواقع، حتى دانشگاه مي‌تواند شغل‌هايى را که در آينده مي‌توانيد به آن فکر کنيد، محدود کرده و اين ايده غلط را در ذهنتان ايجاد کند که تنها چند شغل محدود مانند پزشکى يا مهندسى هستند که در آن موفق خواهيد بود؛ در حالي که تعداد بي‌شمارى از انتخاب‌هاى ديگر پيشِ روى شماست. شايد به دليل تبليغات بالاى رسانه‌ها يا به دليل تصور رايج در اجتماع، باور اينکه فرصت هاى بسيار ديگرى به جز ورود به دانشگاه براى شما وجود دارند، سخت باشد. امروزه، با وجود تعداد زيادِ فارغ‌التحصيلان، بسيارى از افراد احساس مى کنند که براى عقب نماندن از سايرين بايد وارد دانشگاه شوند؛ ولى بايد بدانيد که دانشگاه ممکن است براى همه بهترين گزينه نباشد؛ مخصوصاً با وجود رقابت تنگاتنگى که در کنکور و رشته‌هاي پر متقاضي وجود دارد. کسى که در يک حرفه خاص براى سه تا چهار سال کار کرده است و مهارت‌هاى مربوط به آن حرفه را بخوبى مي‌داند، بسيار بيشتر از کسى که در رشته‌اى متفاوت و بي‌ربط تحصيل کرده و تجربه‌اى ندارد، شانس استخدام شدن دارد.
نکته ديگر اينکه شما بايد به ارزش مدرکى که در دانشگاه مي‌گيريد فکر کنيد؛ مثلاً رياضى رشته خوبى است، ولى اگر مي‌خواهيد حرفه‌اى مانند بازاريابى ديجيتالى يا بازاريابى شبکه‌هاى اجتماعى را دنبال کنيد، که در هر زمان در حال پيشرفت و تغيير هستند، اگر به صورت عملى و در دنياى واقعى شروع به يادگيرى کنيد، در آينده برايتان بسيار مفيدتر خواهد بود.
اگر شما هم از آن دسته افراد هستيد که فکر مي‌کنيد دانشگاه، تنها گزينه مناسب براى شما نيست يا در اين مقطع از زندگي‌تان موانع پيشِ رويتان براى ورود به دانشگاه غير قابل عبور است، بايد بدانيد که گزينه‌هاى ديگرى نيز براى شما وجود دارند، و حتى امروزه اغلب کسب و کارهاى بزرگ سعى در استخدام افراد بسيار جوان دارند.
پس اگر به دور از قضاوت‌هاى اجتماعى، در مورد وارد شدن به دانشگاه ترديد داريد، به دنبال فرصت‌هاى متنوع و متعدد شغلى باشيد که در حال حاضر در دسترس شما هستند. مطميناً گذاشتن اولين قدم در هرکارى دشوار است، ولى پشتکار نتيجه بخش خواهد بود؛ بنابراين، به سراغ شرکت‌هايى برويد که تجربه، مهارت و شناخت شما را بالا برده و براى شغلى که در آينده در نظر داريد مفيد هستند. با مشاوران استخدام، مراکز شغلى محلى و مراکز مشاوره‌اى صحبت کرده و مشاوره بگيريد و در شبکه دوستان و خانواده، موضوع را مطرح کنيد. دوستِ دوست شما ممکن است شخصى باشد که به شما شغل مناسبي را معرفى مي‌کند.
اگر به هنر عشق مي‌ورزيد و موفق به تحصيل در رشته‌هاى هنرى در دانشگاه نمي‌شويد، به سراغ  کلاس‌هاى آموزشى از نقاشى گرفته تا عکاسى و موسيقى و مجسمه سازى برويد. اين آموزش‌ها مي‌توانند به شما در رشد استعدادهايتان کمک کنند و در موفقيت در حرفه و کسب و کار آينده شما نقش بزرگى را ايفا کنند؛ حتى شايد، بعد از چند سال يادگيرى و تمرين در يکى از اين شاخه‌ها، بخواهيد دوباره به دانشگاه و گرفتن مدرک دانشگاهي‌تان فکر کنيد؛ ولى اين بار با علم و تجربه‌اى بيشتر.
شما مي‌توانيد کسب و کار مستقل خود را راه بندازيد. بسيارى افراد، بدون اينکه نياز به استخدام شدن داشته باشند، مشغول به کار هستند. امروزه تنها با يک کامپيوتر و اينترنت، فرصت‌هاى شغلى فراوانى را مي‌توانيد داشته باشيد. چه فروش آن‌لاين باشد و چه کارى به عنوان مدير تبليغاتى آن‌لاين، در هيچ دوره‌اى کارآفرينى با سرمايه کم به اين آسانى نبوده است؛ حتى اگر در بسيارى از موارد اطلاعات کافى نداريد، امروزه با استفاده از شبکه‌هاى اينترنتى و کلاس‌هاى آموزشى آن‌لاين، مي‌توانيد اطلاعات و آموزش‌هاى رايگان بسيارى را به دست آوريد و با خواندن کتاب‌هاي مناسب، اطلاعات خود را گسترش دهيد. درست است که بسيارى از کسب و کارهاى کوچک در ابتدا دچار شکست مي‌شوند، ولى نبايد فراموش کرد که هيچ کارآفرين موفقى وجود ندارد که از شکست‌هايش درس نگرفته باشد.
همه آنچه گفته شد، اصلاً به اين معنا نيست که وارد شدن به دانشگاه، آن هم زماني که توجيه اقتصادى دارد، سودمند نخواهد بود. مطميناً وارد شدن به دانشگاه در بسيارى از موارد، در حقيقت سرمايه‌گذارى براى آينده شماست. براى بسيارى، ورود به دانشگاه، بسيار فراتر از تحصيل براي گرفتن يک مدرک است و فرصتى جديد محسوب مي‌شود تا فرد بتواند رشد کند و درباره موضوع مورد علاقه خود بيشتر ياد بگيرد. دانشگاه براى برخى از افراد، شکل دهنده شخصيتشان است و با کسب چنين تجربه‌اى در زندگى، ايده مناسب براى تصميم‌گيرى در مورد شغل آينده خود را به دست مي‌آورند.
در نهايت، بايد گفت که هيچ جواب قاطعى براى اينکه کدام راه بهتر است وجود ندارد. براى تصميم‌گيرى درست، بايد به علايق، مهارت‌ها و نيازهاى خود توجه کنيد؛ به عنوان مثال، چه چيزى به شما انگيزه مي‌دهد؟ چگونه بهتر ياد مى گيريد؟ همچنين براى تصميم‌گيرى در اين مورد، نگاهى واقع بينانه به شرايط مالى خود داشته باشيد و اينکه در آينده خود را در چه شغلى تصور مي‌کنيد (در حال کار با کامپيوتر در پشت ميز، در حال ساختن و خلق کردن، در حال انجام کار هنرى، در حال کار کردن با افراد ديگر يا همکارى با آنها در يک پروژه و …).
انتخاب با شماست؛ هر راهى را که انتخاب کنيد، سختي‌ها، فوايد و مضرات خود را دارد؛ ولى آنچه مهم است اين است که به طور عميق به اين تصميم فکر کنيد. آيا تنها انتخاب شما ورود به دانشگاه است؟ البته واضح است که با وجود فشارهاى اطرافيان، جامعه يا حتى خانواده، تصميم‌گيرى در اين مورد مي‌تواند بسيار سخت باشد؛ ولى هيچ‌گاه تصور نکنيد که بهترين و تنها راه موفقيت شما، فقط و فقط آن چيزي است که اکثريت فکر مي‌کنند.
و در آخر بايد متذکر شويم، اگر تصميم قطعى شما اين است که وارد دانشگاه بشويد، مهم نيست که چند بار شکست  مي‌خوريد؛ زيرا به طور قطع موفق خواهيد شد؛ ولى اگر واقعاً دانشگاه رفتن را تنها راه موفقيت خود نمي‌دانيد، به طور جدى به انتخاب‌هاى ديگرى که براى موفقيت و کاوش، پيشِ روى شماست بينديشيد.
منابع:
Www.artofmanliness.com
Www.theguardian.com/carees
Www.careercast.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.