نتایج در این بخش نمایش داده می شود

اعتراض جمعی از دانش‌آموزان به طراحی سوالات خارج از کتاب‌ درسی در کنکور ۱۴۰۰

در حالی که سازمان سنجش آموزش کشور مدعی است سؤالات کنکور سراسری از متن کتاب‌های درسی طراحی شده است و داوطلبان با مطالعه این کتاب‌ها قادر به پاسخگویی به تمام سؤالات خواهند بود، اما سؤالات کنکور سراسری واقعیت دیگری را تصویر می‌کنند و در کنکور امسال، داوطلبان به دشواری سوالات ریاضی اعتراض داشتند.

در همین رابطه حسن ملکی رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در نامه‌ای به رئیس سازمان سنجش خواستار تشکیل کارگروهی برای بررسی اعتراضات شرکت کنندگان آزمون سراسری امسال دانشگاه‌ها به سطح سؤالات، شد.

اما فاطمه زرین آمیزی سخنگوی سازمان سنجش با اشاره به اینکه همیشه بر اساس سرفصل‌های اعلام‌شده از سوی آموزش و پرورش سوالات را  طراحی می‌کنند، می‌گوید:

سازمان پژوهش ادعایی بر سخت بودن و نامعتبر بودن سوالات آزمون سراسری سال جاری داشته است که باید به لحاظ تخصصی این ادعا را ثابت کند.

وقتی فرد یا نهادی سخنی می‌گوید باید بتواند با سند و مدرک آن را اثبات کند. همان طور که سازمان پژوهش برای حل سخت بودن سوالات کنکور اعلام آمادگی کرده است، ما نیز این آمادگی را داریم. اگر این موضوع تایید شود، سازمان سنجش اقدامات خود را برای حل این مشکل اعلام خواهد کرد.هر مشکلی که در پرسش‌ها وجود داشته و حق با داوطلب باشد،‌ بررسی و در نهایت آن پرسش از کلید سوالات اصلاح خواهد شد.

هم‌اکنون جمعی از اولیا و دانش آموزانِ دبیرستان ماندگار البرز در متنی که برای خبرگزاری تسنیم ارسال کرده‌اند نسبت به طراحی سوالات درس ریاضی خارج از چارچوب محتوای کتاب‌های درسی معترضند.

در متن آنها آمده است:

کنکور 1400 با تمام شائبه‌های پیش‌آمده مبنی بر تقلب عده‌ای و مهمتر از آن سوء مدیریتی که در طراحی سوالات صورت گرفت، نسلی از جوانان را به همراه خانواده‌های چشم‌انتظارشان با بحرانی سهمگین مواجه ساخت.

کنکوری که به اذعان دانش‌آموزان، دبیران و صاحب‌نظران نه تنها در دروس تخصصی از درجه دشواری قابل توجهی برخوردار بود بلکه در درس ریاضی به عنوان اولین درس از دروس اختصاصی، اقدام تعجب‌برانگیز طراح سوال در طراحی سوالات خارج از سرفصل کتاب یا خارج از هدف‌گذاری آموزشی ، کاملاً مشهود بود.

سازمان سنجش آموزش کشور، سازمانی که موظف است سطح آموزش‌های رسمی کشور را بسنجد  این بار در سوالات کنکور 1400 چیزی را مورد سنجش قرار داد که در مدارس آموزش داده نشده بود.

هنوز امضای رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی بر مصوبه کاهش اثرات کنکور خشک نشده بود که طراحان سوالات ریاضی کنکور امسال به قدرت نمایی در برابر این مصوبه پرداختند.

اگر محور اصلی طراحی سؤالات کنکور متن کتاب درسی نباشد، ازمتن کدام کتاب غیر درسی است؟ این محور فرعی را چه کسی تعیین می‌کند؟

معلم در کلاس درس چه چیزی را باید آموزش دهد، محتوای کتاب درسی را یا ذهنیات طراح سوال کنکور را؟ دانش آموز دیگر چگونه به معلم، کتاب، برنامه درسی و آموزش‌های مدرسه اعتماد کند؟

این خسارت و صدمه عظیم بر پیکره آموزش عمومی و اهداف برنامه درسی و اعتماد به متون درس رسمی را چه کسی باید جبران کند؟

بیشتر بخوانید :

رمز موفقيت يک جوان در چيست؟

تعداد شرکت کنندگان کنکور ۱۴۰۰ به تفکیک سهمیه

امروز و فردا و پس فردا چه کنيم؟

آیا این رویه باعث نخواهد شد تا دانش‌آموزان و خانواده‌ها و به‌تبع خواست آنها مدارس به‌سمت موسسات کنکور، تدریس خصوصی کنکور و کتاب‌های کمک آموزشی بیشتر سوق پیدا کنند؟

این سردرگمی معلمان برای محتوای آموزش و تدریس شان در کلاس درس و نگرانی خانواده‌ها نسبت به سرمایه‌گذاری برای تعلیم و تربیت فرزندانشان را چه کسی پاسخگو است؟

اقدامات طراحان سوالات کنکور 1400 و حمایت سازمان سنجش از آنها این تصور را تقویت می‌کند که آیا اختاپوس موسسات کنکور، آزمون و تولید کتاب کمک درسی به تار و پود این سازمان دولتی نیز نفوذ کرده‌اند؟

آیا شاهد دستور بررسی جدی و فوری و ارائه راهکار برای جبران این خسارت مادی و معنوی از طرف سازمان سنجش خواهیم بود؟

 این رویه که به مثابه درس ریاضی، هیچ سرفصل مشخصی به عنوان منبع قطعی و بودجه‌ بندی متقن مدّنظر نباشد، در کجای دنیا متداول است.

این که درجه دشواری سوالات فیزیک، زیست و شیمی به شکلی باشد که امکان حل همه سوالات در زمان تعیین شده  حتی برای دبیران زبده (بنا به تصریح خود این بزرگواران ) مقدور نباشد چه توجیه منطقی دارد؟

مطالبه اولیا و دانش‌ آموزان دبیرستان ماندگارالبرز بر این مهم متوقف است که ضمن جلوگیری از تکرار این رویه مصیبت بار، هر چه زودتر این تخلف بارز از ضوابط و مصوبات مورد بررسی قرار گرفته و راهکارهایی برای جبران این صدمه و ظلم آشکار ارائه شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.