نتایج در این بخش نمایش داده می شود

استخدام در آموزش و پرورش فقط با کنکور و آزمون استخدامی

خبرگزاری فارس: رئیس مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه آموزش و پرورش از اشتغال مهم‌تر است گفت: مشکلی برای استخدام مربیان پیش‌دبستانی نداریم اما آنها باید در آزمون شرکت کنند.

اسفندیار چهاربند رئیس مرکز برنامه‌ریزی، منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش در برنامه تلویزیونی پرسشگر با اشاره به مسیرهای جذب در این وزارتخانه اظهار داشت: طبق قانون دو مسیر برای جذب داریم؛ اولین مسیر دوره تربیت معلم در دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر در دانشگاه شهید رجایی است که پس از اخذ دیپلم و از طریق کنکور سراسری استخدام می‌شوند.

وی با بیان اینکه مسیر دوم دوره یکساله مهارت‌آموزی در دانشگاه فرهنگیان است که داوطلبان آن لیسانس و مدارک بالاتر دارند، افزود: گروه اول استخدام آزمایشی ـ رسمی شده و گروه دوم بعد از گذراندن دوره یکساله صلاحیت حرفه‌ای به استخدام پیمانی آموزش و پرورش درخواهند آمد.

چهاربند با بیان اینکه بیش از 300 هزار نفر از فرهنگیان در 10 سال آینده بازنشسته خواهند شد، تصریح کرد: جبران این خروجی در دانشگاه فرهنگیان وجود ندارد و به همین دلیل بر ظرفیت سایر دانشگاه‌ها تأکید داریم که البته طی هفته‌های آتی از طریق سازمان برنامه و امور استخدامی در تلاش هستیم مجوزهای لازم را اخذ کنیم.

رئیس مرکز برنامه‌ریزی، منابع انسانی و فناوری اطلاعات آموزش و پرورش ادامه داد: موضوع آموزش و پرورش از موضوع اشتغال مهم‌تر است و تا سال 1400، دانشگاه فرهنگیان نیازهای این وزارتخانه را برطرف نمی‌کند و باید تلاش کرد از ظرفیت سایر دانشگاه‌ها نیز نهایت استفاده را ببریم.

وی با انتقاد از جذب معلم در سال‌های گذشته، اظهار داشت: نباید هر شخصی را بدون در نظر گرفتن صلاحیت‌ها جذب کنیم و باید مهندسی نیروی انسانی و معیارهای شایسته‌گزینی را دنبال کنیم که از طریق همکاری و تعامل مجلس و سازمان استخدامی و آموزش و پرورش صورت گیرد.

چهاربند با بیان اینکه قانون تعیین‌تکلیف معلمان حق‌التدریس، بی‌سابقه در فرایند قانون‌گذاری کشور بوده است، گفت: این قانون در سال 88 تصویب شد و از آن زمان 8 اصلاحیه خورد و به موجب این قانون آموزش و پرورش مکلف به جذب نیروهای حق‌التدریس آزاد شد.

رئیس مرکز برنامه‌ریزی، منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: در سال 94 یک تبصره به این قانون اضافه شد که بر اساس آن باید معلمان پیش‌دبستانی هم به صورت حق‌التدریس جذب شوند که البته الزامی برای استخدام آنها در قانون قید نشده بود و در شهریور 95 تبصره دیگری افزوده شد که آموزش و پرورش را مکلف می‌کرد تعداد دیگری از معلمان پیش‌دبستانی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی را در رسته‌های شغلی دیگر به کار گیرد.

وی با بیان اینکه مشمولان تبصره جدید بالغ بر 40 هزار نفر نیروی پیش‌دبستانی بودند، تصریح کرد: 22 هزار نفر از نیروهای پیش‌دبستانی جذب شدند و اکنون طرح یک فوریتی تصویب شده که باید بدون هیچ آزمونی استخدام شوند که این موضوع مغایرت‌هایی با قانون اساسی و برنامه ششم توسعه و عدالت استخدامی دارد.

چهاربند به بیان چالش‌های نیروی انسانی آموزش و پرورش پرداخت و افزود: اگر این نیروها همه از پیش‌دبستانی به دبستان بروند، تکلیف دوره پیش‌دبستانی چه می‌شود و اگر بخواهیم برای دوره پیش‌دبستانی مجدد نیروی خرید خدمات بگیریم، آیا آنها هم سال بعد مدعی استخدام نمی‌شوند؟

رئیس مرکز برنامه‌ریزی، منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش در واکنش به این موضوع که نیروهای پیش‌دبستانی سابقه بالای 10 سال خدمت دارند و به دلیل بالا رفتن سن نمی‌توانند در آزمون‌های استخدامی شرکت کنند، تصریح کرد: تمام نیروهای پیش‌دبستانی ماقبل سال 91 جذب شده‌اند و تا سال 94 در هیچ‌کجای کشور حق‌التدریس آزاد نداشته‌ایم و حتی اگر فردی به هر علتی جذب نمی‌شد، به دیوان عدالت اداری شکایت می‌برد و حکم می‌گرفت.

وی ادامه داد: تعدادی مربی پیش‌دبستانی داشتیم که به موجب ماده 17 قانون به آموزش و پرورش حکم شد آنها را تعیین تکلیف کنیم و مجدداً بر همان قانون مصوبه دادند که اینها باید استخدام شوند؛ مشکلی ندارد، استخدام می‌کنیم اما باید بیایند در آزمون استخدامی شرکت کنند؛ چرا از آزمون فرار می‌کنند و بر عدم شرکت در آزمون اصرار دارند.

چهاربند تصریح کرد: ما به‌ازای هر یک سال سابقه خدمت، یک سال به سن اضافه می‌کنیم و محدودیتی نداریم. به ازای هر یک سال تجربه نیز 5 امتیاز اضافه می‌کنیم. این افراد باید بیایند و در آزمون شرکت کنند و از این امتیازات طبق همین قانون بهره‌مند شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.