نتایج در این بخش نمایش داده می شود

ارديبهشت، بهشت مي‌شود !

فروردين آخرين نفس­ هاي خود را مي­کشد؛ ماهي که آغاز آن با تعطيلات نوروزي همراه است؛ ايامي که اکثر قريب به اتفاق داوطلبان با جدّيت و پي­گيري درس مي‌خوانند و رضايت مند از کار خود در  اين دوران به کلاس درس مي‌آيند و حتي برخي از داوطلبان تصور مي ­کنند که اکنون بايد کمي استراحت کنند تا خستگي اين دوران را از تن برون کنند ! و در واقع زمان ارزشمند و حياتي بعد از تعطيلات را از دست مي­دهند.

من هميشه به داوطلبان مي­گويم که هيچ وقت به مطالعۀ خود در تعطيلات نوروزي مغرور نشويد؛ چون در اين ايام، همۀ رقباي جدي و واقعي شما بخوبي درس مي ­خوانند؛ اما آنچه که يک داوطلب را در اين دوران از ساير داوطلبان پيش­ مي­اندازد، مطالعه مستمر و با برنامه، در مدت باقي مانده تا آزمون سراسري است.
وضعيت داوطلبان در اين ايام، همانند کوهنوردان است که براي پيمودن مسير مورد نظر خود، نقشۀ  بسيار دقيقي را طراحي مي‌کنند و همۀ جوانب کار را مي‌سنجند تا با موفقيت به مکان مورد نظرشان صعود کنند. آنها هيچ وقت نمي‌گويند که چون ابتدا يا ميانۀ مسير را خوب طي کرديم در انتهاي مسير مي‌توانيم بيشتر استراحت کنيم، و هميشه براي طي کردن کوه­هاي سخت و دشوار، برنامه‌اي دقيق و حساب شده دارند و تمام احتمالات را در نظر مي­گيرند. همچنين آنها هيچ وقت از دشواري­ها و مشکلات نمي‌هراسند و در نهايت، اگر نتوانستند براي بار اوّل به قله­اي صعود کنند، نمي‌گويند که صعود اين قله غير ممکن است.
شما نيز بايد بدانيد که لازمۀ رسيدن به اهدافتان، با برنامه و مرحله به مرحله گام برداشتن است. هيچ کس به يکباره و ناگهاني به موفقيت نمي‌رسد؛ بلکه براي رسيدن به موفقيت، بايد راه‌ را گام به گام، با حوصله و طبق برنامه طي کرد.
اين مساله در ايام پس از تعطيلات نوروز، اهميت بيشتري دارد، زيرا تعدادي از مدارس، کلاس‌هاي خود را کاهش مي­ دهند و داوطلبان وقت آزاد بيشتري دارند. اگر داوطلبان، برنامه‌اي ويژه براي زمان آزاد خود نداشته باشند، وقتشان را به بطالت خواهند گذراند و با تصور اينکه نسبت به ساير داوطلباني که هنوز کلاس­هايشان داير است، وقت بيشتري دارند، مطالعۀ مفيدشان کاهش پيدا مي­کند و صبح را به اميد مطالعه در ظهر و ظهر را به اميد مطالعه در  شب، به هدر مي­دهند. عده‌اي از داوطلبان نيز در اين فرصت مناسب به همۀ دروس خود نمي ­پردازند و مطالعه برخي از دروس را به ساير دروس ترجيح مي­ دهند.
براي داشتن يک برنامه حساب شده، آخر هر هفته نگاهي به هفته‌اي که گذشت داشته باشيد و کارهاي عقب ‌مانده‌تان را ليست کنيد تا سريع‌تر آنها را انجام دهيد، و با بررسي عملکردهاي خود در هفتۀ گذشته، نقاط قوت و ضعف خود را بررسي  و آنها را تقويت و تثبيت کنيد. در اين ميان، نگاهي هم به برنامۀ هفتۀ آينده‌تان داشته باشيد و درس‌هايي را که هفتۀ  بعد بايد بخوانيد، يادداشت کنيد تا بتوانيد براي تمام روزهاي هفته برنامه‌ريزي کنيد.
در طي هفته نيز هر شب، کارهايي را که در طول روز انجام داده‌ايد، بررسي کنيد. همچنين برنامه‌اي را که از اول هفته براي روز بعد در نظر داشتيد که آن را اجرا کنيد، نگاه کنيد تا در صورت نياز، با توجه به شرايط، آن را تغيير دهيد.
توجه داشته باشيد که در اين دوران بايد زمان مناسبي را براي مطالعه تک تک درس‌ها اختصاص دهيد و هيچ درسي را کنار نگذاريد و به طور متعادل درس بخوانيد؛ البته لازم است که توجه خود را روي موارد مهم معطوف کنيد و از دوباره‌کاري‌هايي که مفيد واقع نشده‌اند پرهيز کنيد تا بتوانيد در اين روزهاي باقي‌مانده و مهم، کارهاي مفيدتري انجام دهيد. براي اينکه بدانيد چه چيزي را بايد در اين دوران مطالعه نماييد، به عملکرد خود در گذشته توجه کنيد و نتايج آزمون­هاي آزمايشي يا نمرات درسي خود در مدرسه را در طي ماه­هاي گذشته، با دقت بررسي نماييد تا نقاط قوت و ضعف خود را  به درستي بيابيد، از اشتباهات گذشته‌ خود درس بگيريد و بتوانيد از ظرفيت­ ها و توانمندي ­هاي خود به صورت مطلوبي بهره برداري کنيد.
در پايان بايد گفت که در اين دوران، عده‌اي از داوطلبان در فضايي شلوغ که پر از کتاب و دفتر و جزوه است، درس مي‌خوانند و حاضر به مرتب کردن محل مطالعه خود نيز نيستند و بهانه مي‌آورند که مرتب کردن محل مطالعۀ شان زمان بر است و ترجيح مي‌دهند که وقتشان را به جاي مرتب‌سازي، صرف مطالعه کنند و از افراد خانواد نيز مي خواهند که کاري به محل مطالعه آنها نداشته باشند؛ چون بعد از مرتب‌سازي نمي‌توانند جزوات و کتاب‌هايشان را پيدا کنند؛ در حالي که مطميناً در يک محيط نامرتب و کثيف نمي­توان بخوبي تمرکز کرد. نمود محيط مطالعه و حتي محتويات درون کيف شما در ذهن شما آشکار خواهد شد. اگر همه چيز مرتب و سر جايش باشد، ذهن شما هم مرتب‌تر و راحت‌تر درگير مسايل مي­شود تا اينکه دغدغه ذهن شما، يافتن يک خودکار يا يک برگه تست در بين انبوهي از کاغذهاي روي ميز يا درون اتاقتان باشد ! پس در پايان هر روز، محيط کاري خود را مرتب کنيد تا روز بعد را با يک حس توام با پاکيزگي و انرژي مثبت آغاز کنيد.
وضعيت داوطلبان در اين ايام، همانند کوهنوردان است که براي پيمودن مسير مورد نظر خود، نقشۀ  بسيار دقيقي را طراحي مي‌کنند و همۀ جوانب کار را مي‌سنجند تا با موفقيت به مکان مورد نظرشان صعود کنند
در يک محيط نامرتب و کثيف نمي­توان بخوبي تمرکز کرد. نمود محيط مطالعه و حتي محتويات درون کيف شما در ذهن شما آشکار خواهد شد.
هفته نامه پیک سنجش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.