نتایج در این بخش نمایش داده می شود

امتحانات ترم اول، فرصتي جدي براي آزمايش خود

دي ماه سال گذشته هيچ فکر نمي‌کرديم که يک سال ديگر بايد امتحانات ترم يک را در فضاي مجازي پشت سر بگذاريم. اصلاً آن روزها تصور نمي‌کرديم که زماني امتحانات پايان ترم را در خانه مي‌دهيم؛ در شرايطي که هيچ مراقبي حضور مستقيم ندارد و کتاب و جزوه در اختيارمان است؛ امري که برخي از مسؤولان آموزشي، والدين و حتي تعدادي از دانش‌آموزان را دربارۀ روايي آزمون، مردد ساخته است.
شايد تعدادي از دانش‌آموزان نيز اين شرايط را فرصت مناسبي براي استفاده از کتاب و جزوه يا پرسش از دوستان و همکلاسي‌ها در هنگام امتحان بدانند، اما واقعيت جز اين نيست که دانش‌آموزان، به ويژه دانش‌آموزاني که داوطلب آزمون سراسري هستند، بايد در آزمون‌هاي غير حضوري نيز همان آمادگي آزمون‌هاي حضوري را داشته باشند. در اينجا دلايلي در اهميت آزمون‌هاي غير حضوري ترم اول آورده‌ايم؛ با اميد به اينکه تمامي دانش‌آموزان، اين امتحانات را با جديت بگذرانند.
امتحانات نهايي حضوري است 
به احتمال قريب به يقين، امتحانات نهايي آخر سال حضوري است. سال گذشته نيز اين امتحانات حضوري برگزار شد و در حال حاضر نيز امتحانات دي ماه براي دانش‌آموزاني که تجديد شده‌اند يا به دنبال ترميم نمرات نهايي خود هستند، به صورت حضوري برگزار مي‌شود؛ بنابراين، دانش‌آموزان بايد خود را براي اين امتحانات آماده کنند و مشخص است که نمي‌توان در طي چند روز، کل کتاب درسي را براي يک امتحان تشريحي مطالعه و نمرۀ عالي نيز کسب کرد. توجه داشته باشيد که نمرۀ کتبي نهايي، با 30 درصد تاثير مثبت در آزمون سراسري، اهميت بسزايي دارد و هر دانش‌آموز بايد تلاش کند که با کسب نمرۀ 20 که دور از دسترس نيز نيست، از اين تاثير مثبت برخوردار شود.
نيمي از کتاب‌هاي سال دوازدهم را اکنون ببنديد
اين روزها بهترين فرصت براي آن است که نيمي از کتاب‌هاي سال دوازدهم را با دقت بخوانيد و به قول معروف آن را براي آزمون سراسري ببنديد. برخي از داوطلبان بهانه مي‌آورند که کنکوري خواندن با تشريحي خواندن، متفاوت است و ما با خواندن دروس به صورت تشريحي، وقتمان را تلف مي‌کنيم؛ اما واقعيت اين است که داوطلب تا به صورت تشريحي مطالب درسي را فرانگيرد، نمي‌تواند به سؤال‌هاي تستي پاسخ دهد.
هر ساله رتبه‌هاي برتر آزمون سراسري به اين مساله اذعان دارند که مطالب درسي را براي آمادگي در آزمون سراسري، تحليلي و تشريحي خوانده‌اند، و از شيوه‌هاي تستي که مؤسسه‌هاي کنکوري ارايه مي‌دهند، بهره‌اي نبرده‌اند؛
چون به خاطر سپردن ده‌ها فرمول و شيوه تستي، بدون اينکه درک درستي از مفاهيم علمي و درسي داشته باشي، غير ممکن است، و تازه اگر هم داوطلب بتواند دروس را حفظ کند، نمي‌تواند در جلسۀ آزمون سراسري، که زمان کم است و تا حدودي استرس وجود دارد، آنها را به خاطر بياورد و بداند که هر فرمول براي کدام تست کاربرد دارد؛ پس بهتر است که از بهانه‌گيري دست برداريد و از فرصت امتحانات ترم اول به خوبي براي مطالعۀ عميق درس‌ها بهره بگيريد؛ نه اينکه به فکر پاس کردن آنها يا تقلب باشيد
مواظب خودباوري کاذب باشيد 
دانش‌آموزي که در اين دوران به ياري تقلب، نمرۀ خوبي کسب مي‌کند، ناخودآگاه تصور مي‌کند که به مباحث مورد نظر تسلط دارد و به فکر رفع ضعف‌هاي خود نمي‌افتد. دقت داشته باشيد که يکي از اهداف آزمون‌هاي ترم اول، دانستن نقاط قوت و ضعف هر دانش‌آموز است تا با تاکيد بر نقاط قوت و رفع نقاط ضعف، براي امتحانات آخر سال آماده گردد؛ اما دانش‌آموزي که تقلب مي‌کند، با دروغ گفتن به خود، والدينش و کادر آموزشي، فرصت يافتن نقاط ضعف را از خود مي‌گيرد و با همين نقاط ضعف، سر جلسۀ آزمون سراسري، که امکان تقلب در آن وجود ندارد، حاضر مي‌شود.
در ضعف‌هايتان نمي‌توانيد از کسي کمک بگيريد
هدف از مدرسه رفتن و اين همه وقتي که مي‌گذاريد و هزينه‌اي که صرف مي‌کنيد، کسب مهارت‌هاي مختلف علمي و اخلاقي است. اين مهارت‌ها  کمک مي‌کند تا بعد از اتمام تحصيلات دبيرستاني، با به کارگيري آنها، ادامه تحصيل موفق‌تر، شغل بهتر و، در کل، زندگي موفق‌تري داشته باشيد. امتحانات به شما مي‌گويد که کدام يک از مهارت‌هاي علمي را نداريد يا در کدام يک خبره نيستيد. حال، معلم و مسؤولان مدرسه مي‌توانند شما را ياري دهند و راهنمايي کنند تا ضعف‌هاي خود را در موارد مختلف درسي برطرف سازيد.
بیشتر بخوانید :
حال، وقتي فردي تقلب مي‌کند، در واقع به خود زيان مي‌رساند؛ زيرا آيندۀ معلم با خواندن و نخواندن دانش‌آموز دست خوش تغيير نمي‌شود و مسير زندگي‌اش تغيير نمي‌کند؛ اما فردي که تقلب کرده است، فرصت آزمايش جدي را از خود گرفته است.
بدون شک، دانش‌آموزي که از يک درس نمرۀ عالي کسب کرده است، نمي‌تواند به دبيرش بگويد که من به مبحثي که سؤال‌هاي آن را در امتحان به درستي پاسخ داده‌ام، مسلط نيستم و نياز به کمک و راهنمايي شما دارم!
دانش‌آموزي که تقلب مي‌کند، با دروغ گفتن به خود، والدينش و کادر آموزشي، فرصت يافتن نقاط ضعف را از خود مي‌گيرد و با همين نقاط ضعف، سر جلسۀ آزمون سراسري، که امکان تقلب در آن وجود ندارد، حاضر مي‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.