نتایج در این بخش نمایش داده می شود

کلید موفقیت، خود شمایید

علاوه بر تعداد زیاد صفر در انتهاى رقم حساب بانکی‌شان، بیل گیتس، استیو جابز، والت دیزنى، مارک زوکر برگ و لیستى که همچنان ادامه دارد، همه یک نقطه مشترک دیگر نیز دارند، و آن نقطه مشترک این است که هیچ کدامشان مدرک دانشگاهى نداشته‌اند؛ ولى در عین حال، تمامی این افراد، اشخاص بسیار موفقى بوده اند که اگر در این مورد از آنها سؤال می‌شد، به طور قطع به شما می‌گفتند که دانشگاه، تنها راه و یا همه آنچه براى موفقیتتان نیاز دارید، نیست.

تحقیقات اخیر در انگلیس نشان داده است که بسیارى از پولدارترین‌ها در این کشور به جاى تحصیلات دانشگاهى، از طریق مهارت‌هاى خود میلیاردر شده اند.
دانشگاه می‌تواند یک تجربه خارق‌العاده باشد، ولى داشتن مدرک دانشگاهى لزوماً تضمین کننده یک شغل موفق و پر درآمد نیست. یک چهارم از فارغ‌التحصیلان دانشگاهى، در شغل‌هایى مشغول به کارند که اصلاً نیازى به مدرک دانشگاه ندارد، و از میان ٣٠ شغلى که در دهه اخیر بیشترین رشد را داشته‌اند، تنها ٧ شغل از میان آنها نیاز به مدرک دانشگاهى دارد. با وجود تعداد زیاد فارغ‌التحصیلان دانشگاهى، رقابت براى پیدا کردن شغل بسیار تنگاتنگ است، و با وجود مبالغ بالاى شهریه در برخى از رشته‌ها و دانشگاه‌ها، اصلاً جاى تعجب ندارد اگر کسى بخواهد در تصمیم خود براى رفتن به دانشگاه بازنگرى کند.
براى بسیارى از حرفه‌ها مانند پزشکى یا وکالت، داشتن مدرک دانشگاهى ضرورى است، ولى براى بسیارى دیگر، اگر با فکر عمل نشود، می‌تواند تنها تلف کردن وقت و انرژى محسوب شود، و در بعضى از مواقع، حتى دانشگاه مى تواند شغل‌هایى را که در آینده می‌توانید به آن فکر کنید، محدود کرده و این ایده غلط را در ذهنتان ایجاد کند که تنها چند شغل محدود مانند پزشکى یا مهندسى هستند که در آن موفق خواهید بود؛ درحالی که تعداد بی‌شمارى از انتخاب‌هاى دیگر پیشِ روى شماست. شاید به دلیل تبلیغات بالاى رسانه‌ها یا به دلیل تصور رایج در اجتماع، باور اینکه فرصت هاى بسیار دیگرى به جز ورود به دانشگاه براى شما وجود دارند، سخت باشد. امروزه با وجود تعداد زیادِ فارغ‌التحصیلان، بسیارى از افراد احساس مى کنند که براى عقب نماندن از سایرین باید وارد دانشگاه شوند؛ ولى باید بدانید که دانشگاه ممکن است براى همه بهترین گزینه نباشد؛ مخصوصاً با وجود رقابت تنگاتنگى که در کنکور و رشته‌ها وجود دارد. کسى که در یک حرفه خاص براى سه تا چهار سال کار کرده است و مهارت‌هاى مربوط به آن حرفه را بخوبى می‌داند، بسیار بیشتر از کسى که در رشته‌اى متفاوت و بی‌ربط تحصیل کرده و تجربه‌اى ندارد، شانس استخدام شدن دارد.
نکته دیگر اینکه شما باید به ارزش مدرکى که در دانشگاه می‌گیرید فکر کنید؛ مثلاً ریاضى رشته خوبى است ولى اگر می‌خواهید حرفه اى مانند بازاریابى دیجیتالى یا بازاریابى شبکه‌هاى اجتماعى را دنبال کنید، که در هر زمان در حال پیشرفت و تغییر هستند، اگر به صورت عملى و در دنیاى واقعى شروع به یادگیرى کنید، در آینده برایتان بسیار مفیدتر خواهد بود.
اگر شما هم از آن دسته افراد هستید که فکر می‌کنید دانشگاه، تنها گزینه مناسب براى شما نیست یا در این مقطع از زندگی‌تان موانع پیشِ رویتان براى ورود به دانشگاه غیر قابل عبور است، باید بدانید که گزینه‌هاى دیگرى نیز براى شما وجود دارند، و حتى امروزه اغلب کسب و کارهاى بزرگ سعى در استخدام افراد بسیار جوان دارند.
پس اگر به دور از قضاوت‌هاى اجتماعى، در مورد وارد شدن به دانشگاه تردید دارید، به دنبال فرصت‌هاى شغلى باشید که در حال حاضر در دسترس شما هستند. مطمیناً گذاشتن اولین قدم در هرکارى دشوار است، ولى پشتکار نتیجه بخش خواهد بود؛ بنابراین، به سراغ شرکت‌هایى بروید که تجربه، مهارت و شناخت شما را بالا برده و براى شغلى که در آینده در نظر دارید مفید هستند. با مشاوران استخدام، مراکز شغلى محلى و مراکز مشاوره‌اى صحبت کرده و مشاوره بگیرید و در شبکه دوستان و خانواده موضوع را مطرح کنید. دوستِ دوست شما ممکن است شخصى باشد که به شما شغل مناسبی را معرفى می‌کند.
اگر به هنر عشق می‌ورزید و موفق به تحصیل در رشته‌هاى هنرى در دانشگاه نمی‌شوید، به سراغ  کلاس‌هاى آموزشى از نقاشى گرفته تا عکاسى و موسیقى و مجسمه سازى بروید. این آموزش‌ها می‌توانند به شما در رشد استعدادهایتان کمک کنند و در موفقیت در حرفه و کسب و کار آینده شما نقش بزرگى را ایفا کنند؛ حتى شاید بعد از چند سال یادگیرى و تمرین در یکى از این شاخه‌ها، بخواهید دوباره به دانشگاه و گرفتن مدرک دانشگاهی‌تان فکر کنید؛ ولى این بار با علم و تجربه‌اى بیشتر.
شما می‌توانید کسب و کار مستقل خود را راه بندازید. بسیارى افراد بدون اینکه نیاز به استخدام شدن داشته باشند، مشغول به کار هستند. امروزه تنها با یک کامپیوتر و اینترنت، فرصت‌هاى شغلى فراوانى را می‌توانید داشته باشید. چه فروش آن‌لاین باشد و چه کارى به عنوان مدیر تبلیغاتى آن‌لاین، در هیچ دوره‌اى کارآفرینى با سرمایه کم به این آسانى نبوده است؛ حتى اگر در بسیارى از موارد اطلاعات کافى ندارید، امروزه با استفاده از شبکه‌هاى اینترنتى و کلاس‌هاى آموزشى آن‌لاین می‌توانید اطلاعات و آموزش‌هاى رایگان بسیارى را به دست آورید و با خواندن کتاب‌های مناسب، اطلاعات خود را گسترش دهید. درست است که بسیارى از کسب و کارهاى کوچک در ابتدا دچار شکست می‌شوند، ولى نباید فراموش کرد که هیچ کارآفرین موفقى وجود ندارد که از شکست‌هایش درس نگرفته باشد.
همه آنچه گفته شد، اصلاً به این معنا نیست که وارد شدن به دانشگاه، آن هم زمانی که توجیه اقتصادى دارد، سودمند نخواهد بود. مطمیناً وارد شدن به دانشگاه در بسیارى از موارد، در حقیقت سرمایه‌گذارى براى آینده شماست. براى بسیارى، دانشگاه بسیار فراتر از گرفتن یک مدرک است و فرصتى جدید محسوب مى شود تا فرد بتواند رشد کند و درباره موضوع مورد علاقه خود بیشتر یاد بگیرد. دانشگاه براى برخى از افراد، شکل دهنده شخصیتشان است و با کسب چنین تجربه‌اى در زندگى، ایده مناسب براى تصمیم‌گیرى در مورد شغل آینده خود را به دست می‌آورند.
در نهایت، باید گفت که هیچ جواب قاطعى براى اینکه کدام راه بهتر است وجود ندارد. براى تصمیم‌گیرى درست، باید به علایق، مهارت‌ها و نیازهاى خود توجه کنید؛ به عنوان مثال، چه چیزى به شما انگیزه می‌دهد؟ چگونه بهتر یاد مى گیرید؟ همچنین براى تصمیم‌گیرى در این مورد، نگاهى واقع بینانه به شرایط مالى خود داشته باشید و اینکه در آینده خود را در چه شغلى تصور می‌کنید (در حال کار با کامپیوتر در پشت میز، در حال ساختن و خلق کردن، در حال انجام کار هنرى، در حال کار کردن با افراد دیگر یا همکارى با آنها در یک پروژه و …).
انتخاب با شماست. هر راهى را که انتخاب کنید، سختی‌ها، فواید و مضرات خود را دارد؛ ولى آنچه مهم است این است که به طور عمیق به این تصمیم فکر کنید. آیا تنها انتخاب شما ورود به دانشگاه است؟ البته واضح است که با وجود فشارهاى اطرافیان، جامعه یا حتى خانواده، تصمیم‌گیرى در این مورد می‌تواند بسیار سخت باشد؛ ولى هیچ‌گاه تصور نکنید که بهترین و تنها راه موفقیت شما، فقط و فقط آن چیزی است که اکثریت فکر می‌کنند.
و در آخر باید متذکر شویم، اگر تصمیم قطعى شما این است که وارد دانشگاه بشوید، مهم نیست که چند بار شکست  می‌خورید؛ زیرا به طور قطع موفق خواهید شد؛ ولى اگر واقعاً دانشگاه رفتن را تنها راه موفقیت خود نمی‌دانید، به طور جدى به انتخاب‌هاى دیگرى که براى موفقیت و کاوش، پیشِ روى شماست بیندیشید.
منابع:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.