نتایج در این بخش نمایش داده می شود

چگونه تراز خود را افزایش دهیم؟

چرا در آزمون‌های نیمسال اول ترازمان کم است؟ من که زیاد  درس خوانده بودم پس چرا هیچ پیشرفتی در درصدها و ترازم حاصل نشده؟ چرا رتبه‌ام بهتر نمی‌شود؟…..

چگونه تراز خود را افزایش دهیم؟

یکی از اصول و فنون برنامه‌ریزی در جهت افزایش تراز آزمون‌ها، داشتن انگیزه‌ای قوی و خستگی‌ناپذیر است. هر وقت که ساعات مطالعه بیشتر و مفیدی داشته‌اید، به همان میزان هم انگیزه شما برای حضور در جلسه آزمون و پاسخگویی به تست‌ها بیشتر بوده است. اگر در آزمونی نتوانستید نتیجه خوبی بگیرید، سختی تست‌ها را بهانه نکنید و دنبال مقصر نباشید. بهتر است به‌جای ساعت‌ها ناراحتی و اعصاب خُردی بی‌فایده به دنبال رفع ایرادها باشید تا تراز خود را در آزمون‌های بعدی بهتر کنید.

ساعت مطالعه خود را بالا ببرید

آیا ساعات مطالعه شما در هفته‌های قبل از آزمون با ترازی که از خود انتظار داشته‌اید، مطابقت دارد؟ این درست نیست که از خود تراز هفت هزار را انتظار داشته باشید؛ ولی در کل دو یا سه هفته قبل از آزمون فقط ۲۰ ساعت مطالعه داشته باشید! رسیدن به هر ترازی نیازمند ساعت مطالعه متناسب است. پس  بالا بودن ساعات مطالعه صحیح و عمیق  در یک درس برابر تراز بالاتر در آن درس است.

چگونه تراز خود را افزایش دهیم؟

خستگی در جلسه آزمون را کنترل کنید

در آزمون‌های آزمایشی و کنکور به تدریج خستگی ذهنی بر داوطلب حتی حرفه‌ای هم غلبه می‌کند و با وجود مطالعه زیاد کارایی لازم را از دست می‌دهد. این کاهش کارایی علاوه بر خستگی ذهنی، خستگی جسمی را هم شامل می‌شود. نشستن طولانی مدت روی صندلی خستگی را به دنبال دارد.

توصیه می‌شود روی صندلی بدون حرکت نباشید و حرکت‌های کششی دست، پا، کمر و گردن را انجام دهید تا خون به گردش در بیاید و مغز استراحتی داشته باشد.

افزایش تمرکز در سخت‌ترین شرایط جلسه آزمون

باید عادت کنید هرگونه سروصدایی را در جلسه آزمون و حتی کنکور پیش‌بینی کرده و خود را با این شرایط وفق دهید . قدم زدن مراقبین، حرف زدن برخی از داوطلبان با هم و … هر محرک طبیعی که معمولا با آن تمرکزتان را از دست می‌دهید، تشخیص داده و با اجرای تکنیک‌های تمرکز حواس خود را برای هر شرایطی آماده کنید تا آزمون خوبی را پشت سر بگذارید.

سبک و عادات مطالعاتی خود را تغییر دهید

شما باید سبک مطالعه خوبی داشته باشید، مثلا برای درسی مثل زیست‌‌شناسی که ضریب ۴ در کنکور اختصاصی تجربی دارد و از طرفی بیشترین سوالات را شامل می‌شود باید یک برنامه خاص تهیه کنید و روزانه این درس را مورد مطالعه قرار دهید.

توصیه می‌شود برای دروسی مثل زیست‌شناسی در رشته تجربی و یا درس ریاضی در رشته ریاضی و فیزیک برنامه مطالعاتی جداگانه‌ای داشته باشید و روزانه به مطالعه کردن این دروس بپردازید.

چگونه تراز خود را افزایش دهیم؟

یک برنامه‌ریزی منسجم و دقیق داشته باشید

اگر در چند آزمون پیاپی با یک برنامه مطالعاتی پیشرفت نکردید و افزایش تراز نداشتید، توصیه می‌شود هرچه زودتر برنامه خود را تغییر دهید و به خاطر داشته باشید که کنکور جای آزمون و خطا نیست و باید با یک برنامه‌ریزی حرفه‌ای و علمی درس‌های خود را مطالعه کنید. باید تنوع مطالعاتی داشته و تعادل بین دروس عمومی و اختصاصی را رعایت کنید.

در برنامه‌ریزی درسی صحیح باید انعطاف وجود داشته باشد؛ یعنی روزهایی تعیین شده باشد تا در صورتی که از برنامه عقب افتادید، بتوانید به برنامه برسید. باید تعداد تست مشخص شود، تست آموزشی از آزمونی تمایز داده شود، برنامه مرور برای دروس مختلف درونش جا داده شده باشد و …؛ پس حتما با برنامه‌ای درست در مسیر کنکور قدم بردارید.

تحلیل و ارزیابی آزمون واجب تر از نان شب

هر چقدر هم که به اصطلاح آزمون را خراب کرده باشید، تحلیل آزمون آزمایشی از مهم‌ترین اقدامات بعد از آزمون است. بعد از نتیجه بد یک آزمون در صورتی که اقدام به بررسی و تحلیل سوالات درست و غلط خود نکنید همین اشتباهات را در آزمون بعدی خود نیز تکرار خواهید کرد و فقط روحیه خود را بیشتر از دست می‌دهید. توصیه ما به شما داوطلبان این است که حتما دفتری را به تحلیل سوالات آزمون‌های آزمایشی خود اختصاص دهید و برای تحلیل آزمون زمان ویژه‌ای را در نظر بگیرید. مهم این است که تحلیل آزمون در همان روز آزمون صورت بگیرد و به روز دیگری موکول نشود.

چگونه تراز خود را افزایش دهیم؟

دفتر برنامه‌ریزی خود را به طور کامل و دقیق پر کنید

با بررسی آزمون و تحلیل کارنامه آزمون متوجه نقاط ضعف و نقاط قوت خود خواهید شد. در راستای جمع‌آوری اطلاعات بیشتر در این زمینه توصیه می‌کنیم حتما دفتر برنامه‌ریزی خود را به طور کامل پر کنید. این موضوع طبیعی است که مثلا داوطلبی که عربی را به طور مجموع ۲ ساعت مطالعه کرده نمی‌تواند از خود انتظار درصد بالای ۵۰ را داشته باشد. با بررسی دفتر برنامه‌ریزی و تحلیل کارنامه آزمون آزمایشی خود می‌توانید با حفظ دروسی که نقطه قوت شماست، سعی در تقویت دروسی داشته باشید که به نقاط ضعف‌تان تبدیل شده است.

با کمی وقت بیشتر گذاشتن برای دروس که نقطه قوت شماست می‌توانید به تسلط ۱۰۰ درصدی در این دروس برسید و به نوعی این دروس را به سکوی پرتاب خود تبدیل کنید. برای دروسی که نمودار سینوسی در آنها دارید یا به بیان دیگر گاهی اوقات درصد خوب و گاهی درصد پایین کسب می‌کنید، با افزایش ساعات مطالعه و افزایش تست‌زنی می‌توانید آن درس را نیز به نقطه قوت خود تبدیل کنید. کنکوری‌ها در بعضی دروس ضعیف هستند به نحوی که در آزمون آزمایشی این دروس را سفید می‌گذارند و یا درصدهای بسیار پایینی کسب می‌کنند، برای اینکه این دروس را از این وضعیت خارج کنند توصیه می‌کنیم آن‌ها را در برنامه مطالعاتی روزانه خود قرار دهند.

شناسایی چند نوع درس

نقاط قوت پایدار: درس‌هایی که بالاترین نمره و درصد را در امتحانات مدرسه و آزمون‌های آزمایشی دارید، جزء بهترین درس‌های شما محسوب می‌شوند. با بررسی دفتر برنامه‌ریزی متوجه این نکته می‌شوید که ناخودآگاه بیشترین زمان مطالعاتی را به این درس‌ها اختصاص دادید. به راحتی می‌توانید با اختصاص دادن زمان مناسب مطالعه، آن‌ها را به نقطه اوج خود برسانید.

درس‌های نوسانی: درس‌هایی که در هر آزمون درصدهایش افت و خیز دارند، این موضوع  را نشان می‌دهند که برای هر آزمون چه مقدار زمان به این درس‌ها اختصاص داده‌اید. بهترین راهکار این است که در طول هفته برای این درس‌ها زمان ثابت مطالعه در نظر بگیرید و هر هفته ساعت مطالعه را در این درس‌ها بالا ببرید.

نتایج آزمون کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اعلام شد
بخوانید

درس‌هایی که در آزمون سفید می‌گذارید: اینها درس‌هایی هستند که در طول هفته به سراغ‌شان نرفته‌اید یا به این دلیل که در این مبحث یا کتاب ضعیف هستید و نتوانسته‌اید نمره مورد نظر را در مدرسه بگیرید یا نمی‌توانید از این درس‌ها تست بزنید و ترس درونی دارید که مبادا نتیجه مطلوب را به دست نیاورید. برای این دروس سعی کنید هر شب زمان کوتاهی را به خواندن مطالب مورد نظر اختصاص دهید تا رابطه بهتری با آن برقرار کنید.

چگونه تراز خود را افزایش دهیم؟

کم کردن اشتباهات در آزمون

همه دانش‌آموزان برای بالا بردن تراز، ساعت مطالعه را افزایش می‌دهند و در جلسه آزمون بی‌محابا و بدون تأمل تست‌ها را جواب می‌دهند و ارزش ساعت‌ها مطالعه را در عرض چند ثانیه از بین می‌برند و بعد از دریافت کارنامه با فاصله کم با پاسخ‌های صحیح مواجه می‌شوند. ساده‌ترین روش بالا بردن تراز، افزایش فاصله بین سؤالات درست و غلط است. برای کاهش اشتباهات باید در طول هفته روی آن کار شود و در طول هفته رعایت شود.ابتدا سعی کنید در طول هفته با بررسی کارنامه تصمیم بگیرید به چند سؤال در آزمون بعدی پاسخ دهید. بعد از پاسخ به چند سؤال مورد نظر، با خیال راحت‌تری به پاسخگویی یک یا چند سؤال دیگر بپردازید.برای کم کردن اشتباهات در جلسه آزمون باید بتوانید به راحتی از کنار سؤالاتی که بلد نیستید عبور کنید و بهترین روش، تکنیک ضربدر و منهاست. اجرای این روش در جلسه امتحان کافی نیست، باید در طول هفته این روش را روی تست‌ها اجرا کنید تا بتوانید آن را به صورت خودکار در جلسه آزمون اجرا کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.