نتایج در این بخش نمایش داده می شود

حرف اول و آخر را تلاش داوطلب، والدين و مدرسه مي‌زنند

«اگر مي‌خواهيد زيست‌شناسي را بالاي 90 درصد بزنيد، در آزمون‌هاي آن لاين مؤسسۀ … شرکت کنيد»، «من با کتاب‌هاي کمک آموزشي انتشارات …. موفق شدم»، «رتبه‌هاي تک رقمي کنکور 97 در آزمون‌هاي …. شرکت کردند»
اين روزها در رسانه‌هاي گروهي، شبکه‌هاي اجتماعي، بيلبوردهاي سطح شهر و حتي «ال اي دي»هاي اطراف زمين فوتبال و بنرهايي که اطراف دروازه‌ها نصب مي‌شوند، با تبليغ‌هايي از اين نوع روبرو هستيم؛ تبليغ مؤسسه‌هايي که شايد بيش از داوطلبان، خانواده‌هاي آنها را نشانه گرفته است و به طور مداوم اذهان آنها را مورد هجوم خود قرار مي‌دهد و با بهره‌گيري از ناآگاهي آنها و تمايلشان براي قبولي فرزند خود، به آنها مي‌قبولاند که بدون کمک اين مؤسسات موفقيتي نخواهد بود!
اين مؤسسات به عنوان سند نيز از رتبه‌هاي تک رقمي بهره مي‌گيرند تا اعلام کنند که اين افراد از کتاب‌ها، آزمون‌ها و «سي دي»هاي مؤسسه يا انتشاراتي مورد نظر بهره گرفته و به اين نتيجه دست يافته‌اند! تبليغ‌هايي که حتي اگر صادقانه و به دور از دروغ هم باشند، تمام حقيقت را نمي‌گويند؛ زيرا در هيچ تبليغي گفته نمي‌شود که کتاب‌ها يا آزمون‌هاي مورد نظر، تنها نقش کوچکي در موفقيت داوطلب دارد، و نقش اصلي را تلاش و کوشش بي‌وقفه و چندين سالۀ داوطلب داشته است. اين مؤسسات نمي‌گويند که نقش خانواده‌اي که پشت فرزند کنکوري‌اش است، از هر کتاب کمک آموزشي و حتي مدرسه نيز مؤثرتر است. اين آگهي‌ها نمي‌گويد که پشت موفقيت هر داوطلب، مدرسه‌اي کوشا و دبيراني دلسوز و توانمند نهفته است؛ دبيراني که توان علمي و تجربۀ معلمي خود را در اختيار دانش‌آموزانشان قرار داده و با جديّت و مهرباني، طي 12 سال، قدم به قدم، آنها را پيش برده و پاسخگوي نيازهاي علمي و روحي‌شان بوده‌اند تا در نهايت دانش‌آموز توانسته است در جلسه آزمون سراسري با آرامش خاطر و اطمينان کامل، به سؤال‌ها پاسخ دهد. آنها نمي‌گويند که وقتي داوطلبي کتاب درسي را مطالعه نکرده و بر آن مسلط نيست، کتاب‌هاي کمک آموزشي متنوع و متفاوت و آزمون‌هاي مختلف، فقط او را سردرگم خواهد نمود و وقتش را تلف خواهدکرد.
متاسفانه رتبه‌هاي تک رقمي در تبليغات رسانه‌هاي گروهي نمي‌گويند که معدل کتبي نهايي‌شان 20 يا بالاتر از 90/19 بوده است و واژه به واژۀ کتاب‌هاي درسي را خوانده، تمرين‌هايش را حل کرده‌، در کلاس درس، حضوري فعال و مثبت داشته، تابع دبيرانشان بوده و از کتاب کمک آموزشي يا آزمون‌هاي آزمايشي مورد نظر، فقط براي سنجش اطلاعات خود و رفع ضعف‌هاي احتمالي بهره مي‌برده‌اند.
البته اين در حالي است که تبليغات مورد نظر صادقانه باشد؛ اما به گفته سيد محمد بطحايي، وزير آموزش و پرورش، در برنامۀ «حالا خورشيد»، يکي از مؤسسه‌ها به پذيرفته‌اي در آزمون فعلي، پيشنهاد مبلغي را داده است تا وي در تلويزيون مصاحبه کند و بگويد که علت موفقيت من، استفاده از کلاس‌ها و کتاب‌هاي مؤسسه مورد نظر است!!
به عبارت ديگر، برخي از رتبه‌هاي برتر، بدون بهره بردن از مؤسسه‌اي، تبليغ آن را مي‌کنند و دانش‌آموزان کنکوري نيز به اميد رتبۀ برتر شدن يا حداقل پيشرفت علمي خود، زمان، سرمايه و آيندۀ خود را سخاوتمندانه در دستان مؤسسه مورد نظر قرار مي‌دهند.
چه بايد کرد؟
سال 1395 از 10 رتبۀ برتر گروه آزمايشي علوم تجربي در آزمون سراسري، فقط رتبۀ 9 از تهران است و رتبۀ 1 از شهر تربت جام با جمعيتي حدود 140 هزار نفر است!
سال 1396 از 10 رتبۀ برتر گروه آزمايشي علوم تجربي فقط رتبۀ 8 از تهران است و رتبۀ 1 از شهر سيرجان با جمعيتي حدود 324 هزار نفر است!
سال 1397 هيچ يک از رتبۀ برتر گروه آزمايشي علوم تجربي  از تهران نيستند و رتبۀ 1 اين گروه آزمايشي، از شهر قوچان با جمعيتي حدود 101 هزار نفر است!
هيچ فکر کرده‌ايد که چرا تهران با اينکه حدود 10 تا 12 ميليون نفر جمعيت دارد و داراي بهترين و بيشترين امکانات آموزشي و کمک آموزشي است، در گروه آزمايشي علوم تجربي، که بيشترين داوطلب و همچنين سخت‌ترين رقابت را دارد، موفق نيست؟ مگر مدارس غيرانتفاعي با شهريه‌هاي نجومي، دبيراني با حق‌الزحمه‌هاي باور نکردني، «سي دي»هاي آموزشي، کتاب‌هاي کمک آموزشي رنگ و وارنگ، مؤسسه‌هاي آموزشي و کلاس‌هاي متنوع کنکور، در تهران حضوري پر رنگ ندارند؟ مگر کتاب‌هاي کمک آموزشي، اول در تهران پخش نمي‌شوند؟ مگر همين مؤسسه‌هايي که معتقدند رتبه‌هاي برتر به ياري کتاب‌ها و آزمون‌هاي آنها، اين رتبه را کسب کرده‌اند، جلسات توجيهي و رفع اشکال و … براي دانش‌آموزان تهراني نمي‌گذارند؟ ـ امتيازي که دانش‌آموزان ساير شهرها از آن محروم هستند ـ پس چرا دانش‌آموزان تهراني نمي‌توانند در رقابت با داوطلبان شهرهاي کوچک، که امکاناتشان بسيار محدودتر است، موفق گردند؟!

اين همه، يعني کنکور برخلاف تصور عده‌اي، راهي براي قبولي پول‌دارترين‌ها يا  افرادي که بيشترين امکانات را دارند، نيست؛ بلکه مي‌توان با پشتکار و تلاش و مطالعه دقيق کتب درسي و برنامه‌ريزي حساب شده، بهترين شد؛ پس به جاي آنکه فريب تبليغات رنگارنگ مؤسسات به ظاهر علمي را بخوريد ـ افرادي که داوطلبان را بيشتر به چشم چک بانکي مي‌بينند ـ به خودتان متکي باشيد و کتاب‌هاي کمک آموزشي را، به راستي، کتاب کمک آموزشي بدانيد؛ نه کليد ورود به دانشگاه! 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.