نتایج در این بخش نمایش داده می شود

اين روزها بيشتر بخنديد!

وقتي پزشکان به «نورمن کازينز» گفتند که به بيماري اسپونديليت آنکيلوزان يا روماتيسم ستون فقرات، که يک بيماري مفصلي پيش رونده است، مبتلاست،  اضافه کردند که هيچ کمکي نمي ­توانند به او بکنند و بايد آماده باشد که بعد از تحمل دوره­اي درد جانکاه، از دنيا برود؛ اما کازينز، به جاي آنکه دلمرده شود و خود را براي مرگ آماده کند، اتاقي در يک هتل گرفت و هر فيلم خنده­‌داري را که مي ­توانست پيدا کند، کرايه کرد.

او بارها و بارها نشست و اين فيلم­ها را تماشا کرد و از ته دل خنديد و پس از شش ماه خنده درماني، که خودش براي خودش تجويز کرده بود، پزشکان در نهايت تعجب دريافتند که بيماري او کاملاً درمان شده و هيچ اثري از آن نيست! اين نتيجه حيرت انگيز باعث شد تا کازينز کتاب «آناتومي يک بيماري» را بنويسد و منتشر کند. سپس او پيرامون کارکرد «آندورفين­ها» پژوهش گسترده­اي را آغاز کرد.

بیشتر بخوانید :

چگونه در برنامه‌ريزي و مطالعه دروس به تعادل برسيم؟

مطالعه برنامه‌ريزي شده، ضامن موفقيت در آزمون سراسري

خوب خوابيدن، مهم است

نه دزد انرژی باشیم و نه همراه دزد انرژی!

آندورفين­ها موادي شيميايي هستند که وقتي مي ­خنديم، در مغز آزاد مي­شوند. آنها همان ترکيب شيميايي مورفين و هرويين را دارند و ضمن اينکه اثر آرام بخشي روي بدن مي­گذارند، سيستم ايمني بدن را نيز تقويت مي­ کنند.

اين امر توضيح مي­دهد که چرا آدم­هاي شاد به ندرت بيمار مي­شوند، در حالي که کساني که مدام از همه چيز و همه کس گله و شکايت مي­کنند، اغلب اوقات بيمار هستند؛ به عنوان مثال، بين خنده و پادتن‌هايي که سرماخوردگي را از بدن مي‌راند، رابطه‌اي وجود دارد.

اهميت اين امر براي داوطلبان آزمون سراسري زماني بيشتر آشکار مي ­شود که بدانيم طبق يک آمار، کودکان پيش­ دبستاني، و حتي کوچک­تر، در روز به طور متوسط ۴۰۰ مرتبه مي­خندند، اما اين ميزان در ميان نوجوانان و جوانان، تنها ۱۵ مرتبه و حتي کمتر است؛ در حالي که وقتي ما مي­خنديم، همه چيز به نفع جسم و ذهن ما پيش مي­رود و ماده آندروفيني که در هنگام خنديدن در مغز ما آزاد مي­ شود، در سيستم تنفسي به گونه­اي عمل مي­کند که انگار به ورزش دويدن پرداخته­ايم.
البته ما نيز قبول داريم که تنها زماني قادر به خنديدن خواهيم بود که خيالي آسوده داشته باشيم، اما داشتن يک خيال آسوده، بر عهده ماست.

بايد بپذيريم که مشکلات هيچ وقت تمام نمي­شوند و ما در هر ردۀ سني که هستيم، دغدغه­هاي خودمان را داريم. اگر يک کودک مي­تواند بخندد، براي اين است که در زمان حال زندگي مي­کند و خود را در غم و اندوه گذشته رها نمي­کند؛ وگرنه براي يک کودک هم، نداشتن اسباب بازي مورد علاقه يا تنقلاتي که دوست دارد، بسيار غم انگيز است، اما به طور طبيعي اکثر کودکان، به سرعت اندوه خود را فراموش مي­کنند و در لذت آنچه دارند، غرق مي­شوند.

 به عبارت ديگر، لازمۀ  هنر شاد بودن، توانايي خنديدن به مشکلات در کوتاه­ترين زمان ممکن، بعد از وقوع آنهاست؛ وگرنه همۀ مردم، که روي کرۀ زمين زندگي مي­ کنند، به نوعي با مشکلات گوناگوني مواجه هستند.

هر کس در زندگي براي خود مشکلاتي دارد، اما آن دسته از مردم که شاد هستند، خود را از اندوه گذشته يا نگراني براي غم نيامده، نجات مي­دهند. ممکن  است افرادي باشند که با داشتن مشکلاتي مثل: از دست دادن يکي از نزديکان، ورشکستگي، مشکلات خانوادگي و ….

تا دو سال نتوانند بخندند، اما در اين ميان، کساني هم هستند که در مدت زماني کوتاه به اين نتيجه مي­رسند که بايد به مشکلاتشان بخندند؛ بنابراين، افراد خودشان بايد انتخاب کنند که تا چه مدت زماني در غم و اندوه باقي بمانند؛ اما همه مي­دانيم که غمگين بودن در اين شرايط و فرو رفتن در غصه و ماتم، اوضاع را بسيار بدتر از آنچه که هست، مي­کند.

دکتر« مايکل ميلر»، مدير مرکز پيشگيري بيماري‌هاي قلبي دانشگاه بالتيمور، شواهد مستقيم و بي‌واسطه‌اي يافته‌ است مبني بر اينکه شوخ‌طبعي، احتمالاً به پيشگيري از بيماري‌هاي قلبي هم کمک مي‌کند.

اين مطالعات، نشان داده است کساني که غالباً مي‌خندند و وجه شوخي و شاد وقايع را، به ويژه در شرايط سخت، مي‌بينند، نسبت به افراد جدي‌تر، که کمتر لبخند مي‌زنند، کمتر  دچار سکته قلبي مي‌شوند.به ياد داشته باشيم که همه ما در قبال خود و ديگران مسؤوليم؛ مسؤوليتي که به ما مي­گويد از زندگي­مان لذت ببريم.

آنچه مشخص است اين است که همه ما با شاد بودن، از بهترين احساسات بهره­ مند مي­شويم. انساني که شاد است، با ديگران رفتاري خوب و شايسته دارد، در انجام کارهايش با عملکرد بهتري روبرو است و کارآيي بالاتري دارد. فردي که شاد است، احتمالاً خوش خلق است و اطرافيان وي از مصاحبت با فرد خوشرو و خنده رو، لذت مي­برند و از حضور چنين فردي انرژي کسب مي­ کنند.

اهميت با نشاط بودن براي داوطلبان کنکور، دو چندان است؛ زيرا نداشتن روحيه خوب و مطالعه کردن با يک روحيه ناشاد، باعث مي­شود که بازدهي درس خواندن و مطالعه شما به مراتب کاهش پيدا کند و سبب مي ­شود که نتوانيد انتظارات و خواسته ­هايي را که از درس خواندن و تلاشتان داريد، به دست آوريد.پيشنهاد مي­کنيم که براي داشتن لب­ هايي خندان و روحيه­اي با نشاط،  علاوه بر 30 دقيقه ورزش روزانه، که احساس رضايت باطني شخص را بالا مي­برد و احساس افسردگي را کاهش مي­دهد  و در درمان بسياري از بيماري­ها، از جمله افسردگي، تاثير بسزايي دارد، زماني را به نيايش اختصاص دهيد و مطمين باشيد که يک ارتباط سازنده و زيبا با پروردگار جهانيان، مي­تواند احساس اعتماد، اطمينان خاطر، آرامش و، در نهايت، شادماني وصف ناپذيري به انسان ببخشد.

همچنين خوب است که رنگ­ها را مهمان خود کنيد؛ زيرا بسياري از جنبه­هاي رواني و حتي جسمي انسان، تحت تاثير رنگ­هاي مختلف است. رنگ آبي، رنگ ذهن است و اساساً آرامش بخش است.

اين رنگ به لحاظ ذهني تاثير بسزايي دارد و تفکر ما را تحريک مي‌کند و آبيِ کم رنگ، ذهن و تمرکز را آرام مي‌کند. رنگ زرد، روحيه و اعتماد به نفس ما را افزايش مي‌دهد و خوش بيني را بالا مي‌برد. ما با رنگ سبز، به سطح بالايي از اطمينان مي‌رسيم. رنگ نارنجي نيز از نظر روان­شناسي سرگرم کننده است؛ در مقابل، وقتي شما رنگ­ هاي تيره و خنثي مثل: مشکي يا خاکستري مي­پوشيد، حس غم، اندوه و کرختي را در خود و اطرفيانتان ايجاد مي ­کنيد.   

آندورفين­ها موادي شيميايي  هستند که وقتي مي­خنديم، در مغز آزاد مي­شوند. آنها همان ترکيب شيميايي مورفين و هرويين را دارند و ضمن اينکه اثر آرام بخشي روي بدن مي­گذارند، سيستم ايمني بدن را نيز تقويت مي­کنند  

*هفته نامه پیک سنجش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.