نتایج در این بخش نمایش داده می شود

چطور حس درس خواندن پیدا کنیم؟

درس خواندن برای خیلی از ما کاری سخت و طاقت فرسا بوده و هست. معمولا از درس خواندن فراری هستیم و اگر هم کسی از ما بپرسد چرا، فورا به او پاسخ می‌دهیم که ”حس درس خواندن ندارم!“. فرقی ندارد که شما پدر و مادری باشید که نگران فرزندش است که درس نمیخواند، یا همان فرزند باشید که هیچ وقت حوصله و حس درس خواندن ندارد.

در این مقاله ما یاد می گیریم که چگونه حس درس خواندن پیدا کنیم و بتوانیم بدون هیچ مشکلی مطالب درسی را مطالعه کنیم.

در هر صورت هرکسی که هستید با ما همراه باشید و جمله «مغزم نمی‌کشه درس بخونم» را دور بریزید.

چرا که قرار است امروز با معرفی تکنیک های به شما چگونه درس خواندن را آموزش بدهیم تا دیگر حس درس خواندن را از دست ندهید!

چگونه حس درس خواندن پیدا کنیم؟


ما همیشه برای کارهای فرعی حس داریم؛ اما وقتی انگیزه و هدفی را برای خودمان مشخص نکرده باشیم قطعا هیچوقت حس درس خوندن نیست و دنبال بازیگوشی می‌رویم. مهم‌ترین کاری که می‌توانید برای پیدا کردن علت درس نخواندن‌تان بکنید این است که علت به تعویق انداختن آن را پیدا کنید.

قدم اول؛ ایجاد انگیزه برای درس خواندن


احتمالا یکی از دلایل تعویق درس خواندن یا بهتر بگویم نداشتن حس درس خواندن همین مسئله‌ی ساده و پیش پا افتاده است. انگیزه ندارید! انجام کار بی‌انگیزه دقیقا مثل کار رباتی است که فقط می‌خواهد مسئولیتش را به اتمام برساند. بیش از حد که کار کند داغ می‌کند چون انگیزه‌ای برای ادامه فعالیت ندارد.

برای همین است که همواره با جمله حس درس خواندن ندارم مواجه می‌شوید. در صورتی که افزایش انگیزه برای درس خواندن می‌تواند به شما در غلبه بر این مشکل کمک کند.
برای خودتان یا فرزندتان هدفی را تعیین کنید که باعث انگیزه‌اش می‌شود. اگر آینده‌ی شغلی و درآمد زیاد مهم است، نوید درآمد بالا را سر دهید، اگر دوست دارید به پارک بروید برای خودتان جایزه تعیین کنید، مثلا بگویید تا فلان صفحه می‌خوانم و بعد به پارک می‌روم.

قدم دوم؛ چگونه بدون اجبار حس درس خواندن پیدا کنیم


همیشه قرار نیست که آمادگی کارهای اجباری را داشته باشید. ببینید چه علاقه‌ای دارید. یعنی اگر همین الان دلتان می‌خواهد که به اینستاگرام سری بزنید، جلوی خودتان را نگیرید، ولی برای خودتان حد مشخص کنید. مثلا ۵ دقیقه سراغ گوشی بروید و بعد آن را در دورترین نقطه‌ی خانه قرار دهید و شش دنگ حواستان را به درس مشغول کنید. بعد از ۴۵ دقیقه مطالعه مفید دوباره به سراغ گوشی بروید و فقط در حد ۵ دقیقه از ان استفاده کنید. این‌ کار باعث می‌شود که مغزتان در آرامش باشد. اینطور بگویم اجبار بعضی وقت‌ها که نه، اکثر اوقات نتیجه‌ی کاملا برعکس دارد و به هیچ عنوان جوابگو نیست.

قدم سوم؛ فکر کنید در شهربازی هستید!


خیلی از دانش‌آموزان بارها این سوال را از ما پرسیده‌اند که چگونه عاشق درس خواندن شویم، و من هربار این پاسخ را داده‌ام که علاقه پیدا شدنی نیست، درست کردنی است! این حرف یعنی چه؟

بگذارید مثالی برایتان بزنم. من از درس شیمی متنفر بودم هر کاری می‌کردم متوجه می‌شدم که مغزم نمیکشه درس بخونم! بعد از اینکه پایین‌ترین نمره کلاس را گرفتم متوجه شدم که باید با این نفرت مقابله کنم، چطوری؟


خیلی ساده، از درس شیمی به عنوان ابزاری تفریحی استفاده کردم. مثلا می‌خواستم بازی کنم خودم را معلمی شیمی فرض می‌کردم که ‌می‌خواهد به کودن‌ترین دانش آموز جهان تدریس کند. بارها درس را برای دانش آموز کودنم تکرار می‌کردم و حتی از کوره هم در می‌رفتم که چرا درس نمی‌خواند و مدام به دنبال بازیگوشی است.

آنقدر در جلد معلم دلسوز و فداکار فرو رفتم که به به خودم آمدم و دیدم واقعا معلم شیمی تمامی همکلاسی‌هایم شدم. من درس خواندن را برای خودم شهربازی کرده بودم و از درس شیمی به عنوان ابزار سرگرمی استفاده کردم و در آخر هم موفق شدم.

قدم چهارم؛ محیط را پر از وسایل درس خواندن کنید


همین قدر که این تیتر ساده است، همان قدر هم سوال برانگیز است.

اگر کودک بازیگوشی دارید اتاقش را پر از نوشت افزار زیبا کنید که به عشق استفاده از ‌آن‌ها به سراغ درس خواندن برود! محیط درس خواندن باید عاری از هرگونه وسیله‌ی غیر ضروری باشد.

تبلت، لپ تاپ و کامپیوتر، تلفن همراه، اسباب بازی، لاک! و هرچیزی که ممکن است که حواس را پرت کند باید از اتاق مطالعه شما دور شود. فقط و فقط کتاب درسی، مداد و خودکار و چند دفترچه کوچک برای نوت برداری.

حتی اگر گل‌های قالی هم برای‌تان جذاب است سعی کنید زیراندازی سفید و ساده بر روی زمین پهن کنید تا تنها حواستان جلب درس خواندن شود.

قدم پنجم؛ شلخته نباشید


محیط‌های شلوغ اصلی‌ترین دلیل برای حواس پرتی است. قبل از شروع به درس خواندن دوش بگیرید، محیط را تمیز کنید و در فضایی مرتب شروع کنید به درس خواندن اگر باز هم انگیزه‌ای برای درس خواندن نداشتید مورد بعدی را بخوانید.

یکی از مهمترین دلایل عدم تمرکز در نوجوانان هم همین شلوغ بودن محل مطالعه آنها است که باعث خستگی ذهن آنها می‌شود.



قدم ششم؛ چگونه با ایجاد رقابت حس درس خواندن پیدا کنیم


یکی از راه‌های ایجاد انگیزه برای درس خواندن این هست که حس رقابت و حسادتان را تحریک کنید. با مغرور‌ترین همکلاسی‌تان دوست شوید! قطعا غرور هردوی شما حس رقابت‌تان را تحریک می‌کند و باعث می‌شود که انگیزه‌ی بیشتری برای درس خواندن داشته باشید.

قدم هفتم؛ حس عذاب وجدانت را تحریک کن!


اگر از آن دسته از افراد خیال پرداز هستید و دائما موقع درس خواندن رویا پردازی می‌کنید بهتر است از این قدرت تخیل استفاده صحیح کنید. حتما از خودتان می‌پرسید که با خیالبافی  چگونه به درس خواندن علاقه پیدا کنیم! جواب خیلی ساده است.

هر زمان فکرتان به سمت دیگری معطوف شد به این فکر کنید که در صورت درس نخواندن معتادی در گوشه‌ی خیابان هستید و درحالی که سرنگ تزریقات در دستتان است دارید نفس‌های آخر زندگی را می‌کشید. فکرش هم ترسناک هست نه؟

پس حالا به درس خواندن ادامه دهید و آینده‌ی زیبای خود را به صورت واقعی ترسیم کنید.

بیشتر بخوانید :

در امتحانات دی تستی بخونیم یا تشریحی؟


قدم هشتم؛ از درس خواندن متنفرم!


من هم از درس خواندن متنفرم! ولی این آخر دنیا نیست؛ باید راهی را با هم پیدا کنیم که چگونه از درس خواندن لذت ببریم؟ چه دوست داشته باشیم و چه نداشته باشیم آینده‌ی ما وابسته به مطالعاتی است که داریم. کافی است برای خودمان هدف تعیین کنیم. این مورد را در موارد بالا نیز گفته بودم اما انقدر موضوع مهمی است که فکر می‌کنم باز هم باید تکرارش کنم. برای خودتان، فرزندتان یا دوست‌تان که حس درس خواندن ندارد ایجاد انگیزه کنید، اما اجبار نکنید. یادتان باشد که شما ربات نیستید! انقدر خودتان را خسته نکنید که ۵ ساعت بی وقفه، آن هم بدون کوچک‌ترین استراحتی پای درس بنشینید.


این کار برای آینده‌ی تحصیلی‌تان سم است. پس یک قانون را همواره رعایت کنید. خیلی ساده است! قانون ۴۵ به ۱۵ را رعایت کنید. بعد از هر ۴۵ دقیقه درس خواندن، ۱۵ دقیقه هر کاری که دلتان می‌خواهد انجام دهید. در این صورت انرژی شما در بالاترین حالت باقی می‌ماند و نسبت به درس خواندن هرگز دل چرکین نمی‌شوید. علاوه بر آن ما بعد از مدتی یاد میگیریم که چگونه به درس خواندن عادت کنیم و درس خواندن به بخشی از برنامه روزانه ما تبدیل خواهد شد. 

قدم نهم؛ چگونه حس درس خواندن پیدا کنیم ، زمان مهم است!


نگویید« اووو، کلی وقت دارم که درس بخونم» از کوتاه ترین لحظات زندگی‌تان نهایت استفاده را بکنید. با نشستن بر روی کاناپه و خیره شدن به دیوار هیچ کاری درست نمی‌شود. لحظه‌ی نود درس خواندن، بیشترین فشار را بر روی مغز و آرامش شما خواهد گذاشت.

زمان بندی درستی انجام دهید؛ مثلا اگر سه شنبه امتحان دارید و امروز جمعه است، کتاب درسی را طوری تقسیم بندی کنید که تا دوشنبه تمام شده باشد و دوشنبه شب فقط مطالب را مرور کنید. خیال آسوده بهترین دوست شماست.

قدم آخر؛ وقت‌شناس باشید


بعد از آبگوشت ناهار، بعد از ورزش سنگین و باشگاه، بعد از باخت شدید در اتک کلش!

بعد از جروبحث با صمیمی‌ترین دوستتان…

این‌ها بدترین زمان‌هایی است که بخواهید به سراغ درس خواندن بروید. قطعا در این زمان ها با جمله‌ی حس درس خواندن ندارم رو به رو می‌شوید. بعد از استراحت کافی و همانطور که در قدم پنجم گفتم، مرتب کردن فضای مطالعه‌تان، راحت‌ترین لباستان را به تن کنید، تنقلات کافی را کنار خود بگذارید و شروع به درس خواندن کنید. آخر شب، و اول صبح بلافاصله بعد از بیدار شدن زمان مناسبی برای درس خواندن نیست.

وقت شناس باشید! به خودتان، به درسی که می‌خوانید، به نوشته‌ی نویسنده و از همه مهم تر به مغزتان احترام بگذارید و حس درس خواندن را در بهترین زمان ممکن تقویت کنید. برنامه ریزی برای درس خواندن به شما کمک خواهد کرد تا به بهترین شکل این موضوع را مدیریت کنید.

حرف آخر


انگیزه نداشتن برای درس خواندن جرم نیست، پس با خودتان کلنجار نروید، شما حق دارید که بعضی وقت ها حس درس خواندن نداشته باشید. اگر فرزندتان گفت حس درس خواندن ندارم عصبانی نشوید و از کوره در نروید، او هم مثل شما انسان است، همانطور که ما گاهی از مشکلات و فشار های زندگی به بن‌بست می‌رسیم آن‌ها هم از درس خواندن خسته می‌شوند.

باید راه‌های ایجاد انگیزه برای درس خواندن را پیدا کنید. باید در مسیر درس خواندن همدم آن‌ها باشید و نه بلای جان‌شان!


 محیط آرام و مناسبی را برای مطالعه فراهم کنید، انگیزه‌ها و تشویق‌های کافی را ایجاد کنید و ببینید که چطور عشق اول و آخرتان درس خواندن خواهد شد.

اگر با این روش‌ها هم باز برایتان سوال پیش آمد که چگونه به درس خواندن علاقه پیدا کنیم، دیگر خودتان را درگیر نکنید! کتاب را ببندید و روی طاقچه، بالاترین جایی که دست هیچکس نمی‌رسد بگذارید و هیچوقت هم سراغش نروید! درس خواندن بی علاقه رفع تکلیف است! به سراغ کاری که به آن علاقه دارید بروید و مطمئن باشید در آن خیلی موفق‌تر خواهید شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.