نتایج در این بخش نمایش داده می شود

چرا رشته‌های بدون کنکور هنوز هم اقبالی ندارند؟

کارشناس آموزشی و تحلیل‌گر در حوزه مسائل کنکور و آزمون‌های عمومی معتقد است: در دفترچه‌های راهنمای انتخاب رشته دانشگاه حتی یک اشاره کوچک درباره ضریب تأثیر کنکور مشاهده نمی‌کنید؛ زیرا اگر قید شود ضریب تأثیر کنکور در پذیرش دانشجو ۷۵%یا ۸۵% یا اکثرا به میزان۱۰۰% است، تبعیض فاحش کنکور و بی‌عدالتی که این هیولای ذهن برانداز در نظام تعلیم و تربیت کشور و آینده داوطلبان به وجود آورده است، بیش از پیش آشکار می شود.

کنکور همچنان برای خیلی‌ها دغدغه است؛ چه برای آن‌ها که منتظر حذفش هستند، چه آن‌ها که با حذفش احتمالا نان‌شان آجر می‌شود و برای کسانی که همچنان پشت سد کنکور می‌مانند و نمی‌توانند در رشته و دانشگاه مورد علاقه‌شان درس بخوانند. احمد حج‌فروش، کارشناس آموزشی و تحلیل‌گر در حوزه مسائل کنکور و آزمون‌های عمومی معتقد است که کنکور مافیای مخصوص به خود را دارد و از این جهت بعد از گذشت این همه سال هنوز نتوانسته‌اند کنکور را حذف کنند.

او به ایراداتی در دفترچه‌های راهنمای انتخاب رشته اشاره می‌کند و علاوه بر آن دلایل استاندارد نبودن آزمون چهار گزینه‌ای را توضیح می‌دهد. متن این گفت‌وگو را در زیر می‌خوانید. آقای حج‌فروش، در دفترچه‌های راهنمای انتخاب رشته تنها درباره تأثیر سابقه تحصیلی و ضریب تأثیر سابقه تحصیلی توضیح داده شده و در فرمول‌های محاسباتی (صفحات ۱۰ و ۱۱ دفترچه‌های راهنما) ضرائب تأثیر سابقه تحصیلی با اعداد ۲۵ درصد و ۵ درصد و حتی ۱%، ۱.۴%، ۱.۵%، ۱.۵۹% و … مشخص است و حتی یک بار در باره تأثیر کنکور و ضریب تأثیر کنکور مطلبی نیامده و توضیحی داده نشده است؛ به نظر شما عجیب نیست؟

بله همان طور که گفتید، اگر همه ۲۰۰ صفحه دفترچه راهنمای انتخاب رشته را ورق بزنید، حتی یکبار به تأثیر کنکور و ضریب تأثیر کنکور کوچک‌ترین اشاره نشده است؛ انگار که آزمون کنکور هیچ نقش و تأثیری در پذیرش دانشجو ندارد و هر چه نقش و تأثیر بخواهید در جدول‌های صفحات ۱۰ و ۱۱ آن دفترچه‌ها (تا سال ۹۷) و صفحات ۵ و ۶ دفترچه‌های سال ۹۸ به سابقه تحصیلی داده شده است و این نیرنگ سازمان یافته و برنامه‌ریزی شده، این هم یکی از موارد پشت پرده کنکور است.

بیشتر بخوانید :

لیست رشته های دانشگاه فرهنگیان در سال ۹۸ – ۹۹

اعتراض به نتایج کنکور سراسری
سهمیه بسیج فعال در کنکور حذف شد
دانلود قيدنامه زيست شناسي جامع
بانک تست زیست شناسی جامع
مدیریت زمان

زیرا اگر درباره تأثیر کنکور و ضریب تأثیر کنکور توضیح داده شود؛ ناهنجاری آن نمایان می‌شود؛ چرا که باید برای اکثر مردم که با رشته آمار و ریاضی سرو کار ندارند توضیح داده شود که وقتی تأثیر سابقه تحصیلی در رتبه کنکور منفی است در فرمول‌های محاسبه نمره کل داوطلب عدد ۱ به معنی آن است که تنها کنکور است که به میزان ۱۰۰ درصد در پذیرش دانشجو تأثیر دارد و سابقه تحصیلی داوطلب (حتی معدل ۱۸ و ۱۹ او ) در پایه سوم و پیش دانشگاهی در نظام قدیم و پایه دوازدهم در نظام جدید پشیزی ارزش ندارد.

برای همین است که در دفترچه‌های راهنمای انتخاب رشته حتی یک اشاره کوچک درباره ضریب تأثیر کنکور مشاهده نمی‌کنید؛ زیرا اگر قید شود ضریب تأثیر کنکور در پذیرش دانشجو ۷۵%یا ۸۵% یا اکثرا به میزان۱۰۰% است، تبعیض فاحش کنکور و بی‌عدالتی که این هیولای ذهن بر انداز در نظام تعلیم و تربیت کشور و آینده داوطلبان به وجود آورده است، بیش از پیش آشکار می شود، لذا باید تنها در فرمول ها آن هم بدون ذکر نام ضریب کنکور در پشت عدد ۱(۱۰۰%) مخفی و استتار شود و جلوی چشم نباشد.

رئیس سازمان سنجش بارها تأکید کرده مطابق قانون ۸۵ درصد ظرفیت دانشگاه‌ها به انتخاب از طریق سابقه تحصیلی (بدون نیاز به شرکت در کنکور) اختصاص داده شده و علت استقبال نکردن داوطلبان از این فرصت به‌خاطر آزمودن شانس خود برای ورود به رشته/دانشگاه‌های پر طرفدار است. آیا اقدام رئیس سازمان سنجش قانونی است؟ آیا شما نظر او را تأیید می‌کنید؟

پاسخ هر دو سئوال شما خیر است؛ زیرا اولا مطابق قانون قرار بوده ۸۵ درصد از ظرفیت پذیرش دانشجو در کل کشور به انتخاب از طریق سوابق تحصیلی اختصاص یابد، در حالی که رئیس سازمان سنجش از اجرای قانون تخلف کرده و رشته/ دانشگاه‌های پرطرفدار را از کل ظرفیت دانشگاه‌ها جدا کرده و برای کنکور دلخواه خودش گذاشته و تنها رشته/دانشگاه‌های بدون طرفدار را به انتخاب صرفا از طریق سابقه تحصیلی اختصاص داده، در حالی که بدون وجود این قانون دسترسی به این رشته/دانشگاه‌ها (که بعضا پس از ثبت نام‌ها خالی می‌ماند) بسیار آسان است.

رئیس سازمان سنجش جمله اول تبصره ۴ ماده ۵ قانون را نادیده می‌گیرد و از جمله دوم آن تبصره نیز هرگونه که خود می‌خواهد تفسیر و نتیجه‌گیری می‌کند. در حالی که پس از حذف قید سه سال در تعریف سابقه تحصیلی (موضوع بند الف ماده یک قانون (در اصلاحیه سال ۹۵) باید ضریب تأثیر سابقه تحصیلی به ۸۵ درصد افزایش و ضریب تأثیر کنکور به ۱۵ درصد کاهش یابد، تنها در این صورت قانون اجرا می‌شود؛ چرا که جای ظرف عسل و زهر مار عوض می‌شود و داوطلبان به‌جای این که در پی تست‌های ضد ارزش و ترفندهای تست‌زنی باشند، به دنبال درس خواندن واقعی، محتوای آموزشی سازنده و سئوالات تشریحی با ارزشِ استخراج شده از کتاب‌های درسی و حل مسائل دشوار و المپیادی می‌روند.

در چنین شرایطی دلیلی ندارد روش پذیرش بدون آزمون که کسی از آن استقبال نمی‌کند حفظ شود؛ از طرفی دلیلی ندارد که سئوالات آزمون کنکور که ضریب تأثیرش ۱۵ درصد است بازهم از ۳۰ کتاب درسی (که دانش آموزان قبلا امتحانات آن دروس را گذرانده‌اند) طراحی شود؛ بلکه سئوالات این آزمون (کنکور جدید، که نقش غربالگری نمرات امتحانات نهایی را نیز به عهده دارد) می‌تواند به هوش و استعداد تحصیلی با استفاده از انواع سئوالات مرتبط با هوش‌های چند گانه گاردنر طراحی شود.

با توجه به این که مافیای کنکور به سادگی از کنکور موجود با ضریب تأثیر بالا دست بردار نیست و بهانه‌جویی‌ها درباره امنیت و استاندارد سئوالات تشریحی در آموزش و پرورش و خطای انسانی در تصحیح اوراق امتحانی در بوق و کرنا تشدید خواهد شد؛ چه راه حلی را پیشنهاد می‌کنید؟

بله درست است عکس‌العمل مافیای کنکور در برابر چنین تصمیمی بسیار شدید خواهد بود و مطمئنا از همه امکانات خود در جهت غوغاسالاری و سابقه تحصیلی هراسی استفاده خواهند کرد تا مانع اجرای چنین تصمیمی شوند. این غوغاسالاری مافیای کنکور از پشت پرده‌های براندازی قانون سنجش و پذیرش دانشجوست که همه ساله به طور سازمان یافته و برنامه‌ریزی شده قوانین و تصمیمات مجلس شورای اسلامی را تحت تأثیر قرار داده و به انحراف می‌کشاند. اما لازم است همگان بدانند که هم اکنون امنیت و استاندارد سئوالات تشریحی (با قدمت بیش از ۱۰۰ سال) به مراتب از سئوالات کنکور بالاتر است.

متأسفانه تبلیغات نادرست سبب شده از سئوالات تستی به عنوان سئوال استاندارد یاد شود، در حالی که بسیاری از سئوالات کنکور فاقد دو مشخصه اصلی استاندارد (روائی و اعتبار) است، زیرا اولا برای گمراه ساختن داوطلب با توجه به چهار پاسخ پیش‌بینی شده مبهم طراحی می‌شود و بعضا میانگین فراوانی پاسخ صحیح برخی دروس بسیار پائین است؛ ثانیا گزینه صحیح بخش قابل توجهی از سئوالات با ترفندهای مختلف (حتی بدون خواندن سئوال) به دست می‌آید.

به عبارت دیگر می‌توان گفت اعتبار علمی سئوالات تشریحی تنها دو درس که در ۴ ساعت برگزار می‌شود و پاسخ آنها بایستی توسط داوطلب خلق شود بسیار بالاتر از اعتبار علمی سئوالات چهار گزینه‌ای ۳۰ درس در کنکور سراسری است که پاسخ آنها آماده و با استفاده از ترفندهای تست زنی قابل دسترس است و در همان زمان ۴ ساعت برگزار می‌شود.

اما درباره خطای انسانی در تصحیح اوراق امتحانی، هر چند این خطا هنگام ورود اطلاعات پاسخنامه‌های کنکور به رایانه بسیار محتمل و آسان‌تر است؛ با این حال لازم است یاد آوری شود به تازگی آموزش و پرورش تمهیداتی را به به طور محدود و آزمایشی فراهم کرده که اوراق امتحانی داوطلبان پس از جدا شدن سربرگ مشخصات در مبدأ اسکن می‌شوند و تصحیح آن الکترونیکی توسط دو تا سه مصحح انجام می‌شود، که اگر مجلس شورای اسلامی حدود ۵۰۰ میلیارد به خرید یک سرور بزرگ و اسکنر به تعداد حوزه‌های امتحانی اختصاص دهد، آموزش و پرورش می‌تواند با کمک وزارت فناوری اطلاعات و ارتباطات، به طور فراگیر در سطح کشور همه فرایندهای امتحانات نهایی از ابتدا تا انتها را به صورت الکترونیکی برگزار کند و در نتیجه همه غوغاسالاری‌ها و سابقه تحصیلی هراسی‌ها نقش بر آب خواهد شد.

بیشتر بخوانید :

تست های زبان را قورت دهید!

کتاب آموزشی فیزیک و آزمایشگاه ۲ همشاگردی ( بردار و اندازه گیری )
روش مطالعه درس زمین شناسی …
فصل های ترکیبی و مرتبط زیست شناسی کنکور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.