نتایج در این بخش نمایش داده می شود

حالا نوبت جمع‌بندي و نتيجه‌گيري است

تماً تا حالا دقت کرده و متوجه شده‌ايد که در ماه‌هاي نزديک به زمان برگزاري آزمون سراسري، ممکن است که افت مختصري در ساعات مطالعه شما يا ساير داوطلبان به وجود آمده باشد. شايد اين موضوع، شما را نگران کند، اما بايد بدانيد که اين وضعيت تا حد زيادي طبيعي است و مي‌تواند ناشي از خستگي باشد. مهم اين است که نااميد نشويد و با قوت و انرژي ادامه دهيد و به جبران و حصول نتيجه اميدوار باشيد. بدين منظور، چند پيشنهاد و توصيه داريم که داوطلبان مي‌توانند، با توجه به شرايط خود و پيشرفتشان در مطالعه دروس و نحوه مطالعه، از آن استفاده کنند.

1ـ توجه داشته باشيد که نهايتاً تا آخر ارديبهشت ماه فرصت داريد مباحث جديد دروس را مطالعه کنيد. به همين منظور، مطالعه و يادگيري مبحث جديد بعد از ارديبهشت ماه توصيه نمي‌شود؛ چرا که پس از اين، شما فرصت اينکه روند مطالعاتي يک مبحث را تا انتها سپري کنيد، نخواهيد داشت؛ بنابراين، دروس خود را با دقت بررسي کنيد و در صورتي که نياز مي‌بينيد، مبحث جديدي را که تا آن زمان به خوبي مطالعه نکرده‌ايد، در همين ارديبهشت ماه مطالعه کنيد. ارديبهشت ماه، زماني است که شما مي‌توانيد مباحثي را که در ماه‌هاي گذشته مطالعه کرده‌ايد، ولي در بعضي قسمت‌هاي آن ضعف داريد، بار ديگر مطالعه کنيد و روند مطالعاتي آن را تکميل کنيد

2ـ براي جلوگيري از کاهش احتمالي ساعات مطالعه، همانند ماه‌هاي قبل که قصد شروع به مطالعه را داشتيد، توصيه مي‌کنيم که مدت زمان مطالعه خود را در نظر داشته باشيد و سعي کنيد که هر روز، بهتر از روز قبلِ خودتان باشيد.  توجه داشته باشيد که در اين مدت، فقط بر اساس وضعيت مطالعات قبلي و ميزان پيشرفت خودتان، برنامه‌ريزي و اقدام کنيد و به هيچ وجه خودتان را با ديگران مقايسه نکنيد. هر شخص در مسير آمادگي براي شرکت در آزمون سراسري، وضعيت منحصر به خودش را دارد؛ بنابراين، لزومي به مقايسه خود با ديگران نيست و انجام اين کار، نه تنها کمکي به حل مشکل احتمالي شما نمي‌کند، بلکه موجب استرس شما در اين ايام سرنوشت‌ساز نيز خواهد شد.

3ـ اگر تا به حال، مطالعه دروس و منابع آزمون سراسري را مطابق برنامه انجام داده و خلاصه درس هم تهيه کرده‌ايد، سعي کنيد که در فرصت باقي‌مانده، از اين خلاصه‌ها استفاده کنيد، و چنانچه تا به حال موفق به اتمام مطالعه خود نشده‌ايد، سعي کنيد تا پايان ارديبهشت ماه انجام اين کار به اتمام برسد و زمان باقي مانده را به مطالعه و مرور يادداشت‌برداري‌ها و خلاصه‌ها بپردازيد. در زمان باقي مانده تا کنکور، بهترين منبعي که مي‌توانيد براي مرور مباحث مختلف از هر درسي استفاده کنيد، همين خلاصه‌ها و يادداشت‌هايي هستند که در حين مطالعه تمام دروس در طول سال تحصيلي تهيه کرده‌ايد.

4ـ دروس عمومي را هم در کنار دروس اختصاصي مطالعه کنيد و بر اساس ميزان تاثير و اهميت آن در آزمون سراسري، وقت صرف کنيد. سعي کنيد که دروس عمومي را هم جدي بگيريد و از اهميت مطالعه اين دروس در زمان باقي‌مانده تا آزمون سراسري غافل نشويد. علاوه بر مطالعه روزانه دروس عمومي، حتماً اقدام به تست زدن در شرايطي مشابه آزمون سراسري بکنيد. اين آزمون‌ها، سرعت عمل شما را افزايش مي‌دهد و باعث افزايش دقت شما در مواجهه با تست‌هاي اصلي دروس عمومي در آزمون سراسري مي‌شود؛ از سوي ديگر، در آزمون‌هاي آزمايشي يا شبيه‌سازي شده، چنانچه در مبحث خاصي يا هر موضوع ديگري در چند آزمون احساس ضعف کرديد، سريعاً مي‌توانيد اقدام به رفع مشکل خودتان در آن مبحث خاص کنيد. در آزمون‌هاي شبيه‌سازي شده، به ويژه براي دروس اختصاصي، از جمله دروس رياضي و فيزيک، که بيشتر جنبه حل کردني دارند، بهتر است که تعداد سؤالات و همچنين ميزان زماني را که براي پاسخ دهي به سؤالات اختصاص مي‌دهيد، مطابق با آزمون سراسري باشد.

همچنين توصيه مي‌شود که اين آزمون‌ها، جامع باشد و تمام مباحث يک درس مشخص را شامل شود. بعد از پاسخ دهي به سؤالات و در حين تحليل پاسخ‌ها، ممکن است که چندين سؤال را پاسخ نداده يا اشتباه پاسخ داده باشيد؛ در اين صورت، مي‌توانيد به کتاب‌ها و خلاصه‌هاي خودتان رجوع کرده و نکات مورد نظر را بار ديگر مرور کنيد. منظور ما از آزمون‌هاي شبيه‌سازي شده اين است که در اين آزمون‌ها شما بايد خود را سر جلسه آزمون سراسري تصور کنيد و با لباس رسمي به سؤالات اين آزمون پاسخ دهيد. همچنين بهتر است که بعد از برگزاري آزمون، با دقت بسيار، پاسخ‌هاي خود را بررسي کنيد و به بررسي ضعف‌هاي خود در آزموني که گذرانده‌ايد، بپردازيد. براي تست‌زني تاکيد مي‌شود که در اين زمان باقي‌مانده، سراغ تست‌هاي تاليفي و غير استاندارد نرويد، بلکه از تست‌هاي استاندارد و اصلي استفاده کنيد؛ در اين خصوص، تست‌هاي ده سال اخير آزمون سراسري مي‌تواند منبع قابل اطميناني براي استفاده و تمرين شما باشد.

5 ـ گاهي بعضي از داوطلبان، دچار اين ترس يا استرس مي‌شوند که مبادا فلان مبحث از فلان درس را از ياد برده باشند. اين نگراني و اين نوع تفکر، به خاطر نزديکي به زمان برگزاري آزمون سراسري، در ذهن اکثر قريب به اتفاق داوطلبان وجود دارد و موجب مي‌شود که از کارايي‌شان کاسته شده و به استرس آنان اضافه کند. اين حس باعث مي‌شود که داوطلب، دچار وسواس در مطالعه شود و تمام مباحث را مجدداً مطالعه کند. توجه داشته باشيد که انجام اين کار، فقط وقت شما را به شدت خواهد گرفت. مطمين باشيد که اگر در اين زمان باقي‌مانده با دقت و با برنامه اصولي، مطالعه و جمع‌بندي کنيد، با آمادگي کامل، در آزمون سراسري حاضر خواهيد شد.

6 ـ در کنار برنامه‌ريزي، مطالعه و تست‌زني، به نحوه خواب و غذاي خود نيز توجه خاص داشته باشيد. روند خواب و تغذيه خود را به گونه‌اي تنظيم کنيد که بهترين نتيجه ممکن را براي موفقيت در آزمون سراسري بگيريد؛ البته ميزان خواب هر فرد، با توجه به شرايط جسمي و فيزيولوژيکي آن فرد، متفاوت با ديگران است و در اينجا پيشنهاد يکساني براي همه افراد نمي‌توان ارايه داد؛ لذا، بهتر است که از هم اکنون، زمان خواب و بيداري خودتان را به گونه‌اي تنظيم کنيد که بالاترين ميزان کارايي را در اين آزمون مهم داشته و در سر جلسه آزمون سراسري هم مشکل خاصي از اين بابت نداشته باشيد.

7ـ شرکت در آزمون‌هاي آزمايشي و جامع در فرصت باقي‌مانده، به شما اين امکان را مي‌دهد که خودتان را از نظر علمي به طور جدي محک بزنيد. شايسته است که در انتخاب اين آزمون‌ها دقت داشته باشيد و بررسي کنيد که در آنها از سؤالات با کيفيت استفاده شده باشد و سعي کنيد که فرصت حضور در اين آزمون‌ها را از دست ندهيد. شرکت در آزمون‌هاي آزمايشي،علاوه بر تمرين و ارزيابي ميزان آمادگي، بايد با هدف رفع اشکال و ضعف‌هايتان در مبحث و موضوعات خاص نيز دنبال شود؛ به عنوان نمونه، چنانچهدر طول سال تحصيلي و در حين تست‌زني در منزل يا در آزمون‌هاي آزمايشي، قادر به پاسخگويي به بعضي از تست‌ها نبوده‌ايد، اکنون و در اين زمان باقي‌مانده، سعي کنيد که ضمن مرور آن مباحث، نسبت به رفع اشکال و پاسخگويي مجدد به آن تست‌ها نيز اقدام کنيد.

*هفته نامه پيك سنجش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.