نتایج در این بخش نمایش داده می شود

‏تاثیر قطعی معدل؛ آری یا نه؟

چند ماهی مانده به کنکور، دوباره بحث تاثیر معدل در قبولی دانش آموزان به یکی از چالش‌های روز آموزشی بدل شده است. اما قصه واقعی چیست؟
آیا خلافی از سوی شورای سنجش و پذیرش دانشجو صورت گرفته؟ آیا تازگی‌ها قانونی به تصویب رسیده که می‌تواند باعث بروز جنجال‌های تازه شود؟ به زبان ساده، تاثیر قطعی معدل چه معنایی دارد و چرا بسیاری از دانش آموزان را هراسناک از آینده خود، روانه شبکه‌های مجازی کرده تا از رسانه‌ها برای بازتاب دغدغه‌های خود کمک بخواهند؟ شورای مورد نظر که در دل سازمان سنجش است، دوازده سال پیش بر اساس قانون موظف شد که برای همیشه کنکور را از صحنه آموزشی کشور حذف کند. روش کار به این شکل بود که در یک پروسه دوازده ساله، هر سال اندکی از ضریب تاثیرگذاری کنکور کاسته و به سوابق تحصیلی دانش آموز در مقطع متوسطه اختصاص پیدا کند.
بر این اساس، بعد از تمام شدن یک دوره تحصیلی دوازده ساله و عبور دانش آموزان، نسلی از ابتدای سال 98 پا به کلاس اول مدرسه می‌گذاشت که می‌دانست قرار نیست کنکور بدهد و پذیرش اش در دانشگاه‌ها، صرفا بر اساس سابقه آموزشی و معدلِ دوره متوسطه‌اش بود. این شورا اما در طول این سالها به این موظفه قانونی خود عمل نکرد. یک بار هم که در سال تحصیلی 93-94 مصمم به اجرای تاثیر 25 درصدی معدل در کنکور سراسری شد، با شکایت برخی از دانش آموزان به دیوان عدالت اداری مجبور به عقب نشینی شد و ماجرا را مسکوت گذاشت. آن موقع این عقب نشینی با انتقادهای فراوان همراه بود.
کارشناسان آموزشی معتقد بودند که شورا در دو مورد اشتباه کرده است؛ اول این که با تاخیر در اجرای این طرح، حذف پلکانی کنکور را به تاخیر انداخته و دوم این که به آموزش و پرورش برای فراهم کردن ملزومات اولیه اجرای این طرح، فشاری نیاورده است. اکنون دوباره در شیپور اجرای این طرح نواخته شده است؛ طرحی که اگر واقع بینانه به آن نگاه کنیم، اساسا اجازه نمی‌دهد دانش آموزی با معدلِ کمتر از 19 و 16 صدم در اولویت رشته‌های دندانپزشکی و داروسازی به عنوان دو رشته مهم و پرمخاطب علوم تجربی قرار بگیرد. نکته عجیب اما اینجاست که در طول همین سالها، مافیای کنکور، برخی از آموزشگاه‌ها و برخی از سودجویان آموزشی، برنامه‌های خود را برای برداشت از این طرح جفت و جور کرده‌اند و اکنون از هر دو طرف بازی، سود خواهند کرد.
برای آنها تاثیر صفر درصدی یا 100 درصدی معدل در کنکور سراسری دیگر فرقی ندارد؛ برنده بودن آنها قطعی ست و البته که بازنده بودن دانش آموزان از آن هم قطعی‌تر! این تنها بخشی از ایرادات و ابهاماتی ست که بر این طرح می‌شود گرفت؛ ایراداتی که پشت کنکوری‌ها با خبرنگار ما در میان گذاشته‌اند: -دانش آموزان از این طرح مطلع نبوده‌اند و مدارس در این زمینه اطلاع رسانی کافی نکرده‌اند.
آموزش و پرورش طرحی به نام‌ترمیم معدل طراحی کرده که بر اساس آن، یک دانش آموز می‌تواند با پرداخت 200 هزار تومان (به ازای هر درس، 20 هزار تومان) بار دیگر امتحان داده و معدلش را افزایش دهد، طرحی که دانش آموزان در مناطق محروم، توان اقتصادی آن را ندارند. -از بین کل دانش آموزان پشت کنکوری کشور، حدود 100 هزار نفر معدل 19 به بالا و حدود 5 هزار نفر معدل 20 دارند. بر این اساس، گفته می‌شود اگر دانش آموزی معدلی کمتر از 16/19 داشته باشد هیچگاه نمی‌تواند در رشته‌های دندانپزشکی، داروسازی و … قبول شود.

هر ساله اخباری درباره لو رفتن سوالات امتحانات متوسطه مطرح می‌شود که می‌تواند امنیت روانی کنکوری‌ها را از بین ببرد. -اجرای این طرح قرار است به مافیای کنکور خاتمه دهد اما آنقدر دیر و غیرکارشناسی به اجرا درآمده که بنگاه‌های چاپ کتاب‌های کنکور، دست به کار تولید کتاب‌های آموزش متوسطه و ترمیم معدل شده‌اند و مافیای خود را در این بخش راه انداخته‌اند. -با اجرای این طرح، دیپلمه‌های قبل از سال 84 با درصد یکسان نسبت به یک دانش آموز معدلِ 20 از او در کنکور جلو خواهند افتاد؟ آیا این فرصتی مدرک دادن به برخی از ژن‌های خوب نیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.