نتایج در این بخش نمایش داده می شود

۱۵ نکته مهم برای دو ماه پایانی کنکور

۱۵ نکته مهم برای دو ماه پایانی کنکور

اگر آمارها را نگاه کنید متوجه خواهید شد که در اردیبهشت ماه افت زیادی در ساعت مطالعه اکثر داوطلبان وجود دارد. به همین دلیل در این مقاله در قالب ۱۵ نکته مهم به بایدها و نبایدهایی اشاره می کنیم که می‌تواند سرنوشت شما را در کنکور سراسری به شدت تحت تاثیر قرار دهد. توجه داشته باشید که این نکات در طی سالیان اخیر و از روند مطالعاتی داوطلبان گردآوری شده است. سعی کنید تا با دقت این متن را بخوانید و در جهت کسب موفقیت هر چه بیشتر از آن‌ها استفاده کنید.

۱ـ فرصت مطالعه مباحث جدید

داوطبان کنکوری باید توجه داشته باشند که نهایتا تا آخر اردیبهشت ماه فرصت مطالعه مباحث جدید از هر درس را دارید و ما مطالعه مبحث جدید را برای اردیبهشت به بعد توصیه نمی‌کنیم چرا که شما فرصت اینکه روند مطالعاتی یک مبحث را تا انتها سپری کنید نخواهید داشت؛ بنابراین درس‌های خود را با دقت بررسی کنید در صورتی که نیاز می‌بینید مبحث جدیدی را که تا این زمان آن را به خوبی مطالعه نکرده‌اید در همین اردیبهشت ماه شروع به مطالعه‌ی آن کنید.

ایام اردیبشهت ماه زمانی است که شما می‌توانید مباحثی را که در ماه‌های گذشته مطالعه کرده‌اید ولی در بعضی قسمت‌های آن حس می‌کنید ضعف دارید برای بار مجدد مطالعه کنید و روند مطالعاتی آن را تکمیل کنید.

۲ـ ساعت مطالعه خود را ثبت کنید

همان طور که در تابستان زمانی که قصد شروع برای مطالعه کنکور را داشتید توصیه اکید داشتیم که حتما اقدام به ثبت امور مطالعاتی خود کنید در این زمان هم بر این موضوع تاکید می‌کنیم. نحوه استفاده شما از این ایام تاثیر به سزایی در رتبه شما خواهد داشت. سعی کنید هر روز بهتر از روز قبل خودتان باشید.

۳ـ خودتان را با دیگران مقایسه نکنید

لطفا فقط و فقط به روند مطالعاتی خودتان بپردازید و به هیچ وجه خودتان را با دیگران مقایسه نکنید. هر شخص در کنکور سراسری برای صندلی و رتبه دلخواه خودش تلاش می‌کند؛ بنابراین لزومی به مقایسه وجود ندارد و این کار تنها استرس شما را در این ایام سرنوشت ساز دست خوش تغییرات خواهد ساخت.

۴ـ از خلاصه هایتان بهره ببرید

در ایام مختلف شما را به نوشتن خلاصه تشویق کردیم و از اهمیت این خلاصه‌ها در ماه‌های انتهایی سال گفتیم. در زمان حال حاضر بهترین منبعی که می‌توانید برای مرور مباحث مختلف از هر درسی استفاده کنید همان خلاصه‌ها و یادداشت‌هایی هستند که در حین مطالعه در طول سال تحصیلی برداشته‌اید.

۵ـ تمام نکردن مطالعه دروس پیش ۲

ممکن است در بین شما باشند داوطلبانی که دروس را هم چنان تمام نکرده‌اند و بعضی از مباحث پیش دانشگاهی ۲ برای آن‌ها باقی‌مانده است. بهترین کار این است که پا به پای دبیر خود مطالب را مطالعه کنید و استرس بابت این موضوع نداشته باشید. از طرفی اکثر مدارس کار تدریس مباحث دروس را قبل از عید و تا انتهای فروردین تمام کرده‌اند این داوطلبان در این زمان باقی‌مانده باید مرور و تکرار فراوان دروس خوانده شده را داشته باشند. با برنامه ریزی عالی میتوانید به ثبیت هر چه بیشتر مباحث در ذهنتان کمک کنید.

۶ـ دروس عمومی را جدی بگیرید

روند مطلوب برای مطالعه دروس عمومی در زمان‌ باقی‌مانده به این صورت است که در درجه اول نسبت مطالعه دروس اختصاصی و عمومی بهتر است به یک میزان باشد و شما نباید از اهمیت مطالعه این دروس در زمان نزدیک کنکور غافل باشید (رقابت اصلی برای کسب درصدهای عالی در دروس عمومی در این ماه‌های انتهایی در اوج خودش قرار دارد).

علاوه بر مطالعه روزانه دروس عمومی حتماً اقدام به زدن تست های زمان دار کنید. بررسی آزمون‌های زمان دار برای دروس عمومی سرعت عمل شما را افزایش می‌دهد و باعث افزایش دقت شما در مواجهه با تست های دروس عمومی در کنکور سراسری می‌شود. از طرفی اگر در آزمون‌های زمان دار برای درس‌های عمومی در مبحث خاصی مثل قرابت معنایی ادبیات و یا ترجمه عربی و یا هر موضوع دیگری در چند آزمون احساس ضعف کردید می‌توانید سریعاً اقدام به رفع کردن مشکل خودتان در آن مبحث خاص کنید.

۷ـ دروس محاسباتی و آزمون زمان دار

دروس اختصاصی از جمله ریاضی و فیزیک که بیشتر جنبه حل کردنی دارند، بهتر است به این صورت کار شوند که از خودتان آزمون‌ زمان دار بگیرید. پیشنهاد می‌کنیم تعداد سوالات و هم چنین میزان زمانی که برای پاسخ دهی به سوالات اختصاص می‌دهید مطابق با کنکور سراسری باشد. هم چنین توصیه می‌شود که آزمون‌ها جامع باشد و تمامی مباحث یک درس مشخص را شامل شود. بعد از پاسخ دهی به سوالات و در حین تحلیل پاسخ‌ها ممکن است که چندین سوال را پاسخ نداده و یا اشتباه پاسخ داده باشید. در این صورت می‌توانید به کتاب و خلاصه‌های خودتان رجوع کنید و نکات را برای بار مجدد نگاهی بیندازید.

۸ـ سوالات کنکور را در اولویت خود بذارید

در این زمان باقی‌مانده سراغ تست های تالیفی نروید و اولویت اول شما تست های ۵ سال اخیر و الویت دوم شما تست های ۱۰ سال اخیر باشد. بهترین کار این است با توجه به اینکه سبک سوالات در تمامی دروس مانند سال‌های گذشته است تمام تمرکز خودتان را بر روی سوالات کنکور سراسری بذارید.

۹ـ انجام کارهای کوچک و کسب نتایج حیرت انگیز

در این دو ماه باقی‌مانده انجام کارهای کوچک ولی مداوم می‌تواند نتایج حیرت انگیزی برای شما داشته باشد. به عنوان مثال داوطلبی می‌گوید که در مبحث آرایه‌های ادبی و یا قرابت معنایی احساس ضعف می‌کند و قادر به پاسخ گویی به سوالات این مباحث نیست توصیه ما به این داوطلبان این است که برای این طور مباحث روزی ۲۰ تا ۳۰ دقیقه زمان اختصاص دهید و تست های کنکورهای سال‌های گذشته را با دقت بررسی کنید. بدون شک از نتیجه ای که به دست می‌آید شگفت زده خواهید.

۱۰ـ معضل فراموشی مطالب 

خیلی از داوطلبان دچار این تفکر می‌شوند که نکند فلان مبحث از فلان درس را از یاد برده باشم. این تفکر به علت نزدیکی به کنکور سراسری در ذهن اکثر قریب به اتفاق داوطلبان وجود دارد و فقط از کارایی داوطلب کاسته و به استرس او اضافه می‌کند. این حس باعث می‌شود داوطلب دچار وسواس در مطالعه شود و تمامی مباحث را مجدد مطالعه کند، این کار وقت او را به شدت خواهد گرفت. مطمئن باشید اگر این زمان باقی‌مانده را با دقت و با برنامه اصولی مطالعه و جمع بندی کنید با نهایت آمادگی ممکن در سر جلسه آزمون حاضر خواهید شد.

۱۱ـ به نحوه خواب و خوراکتان توجه کنید

روند خواب و خوراک خود را به گونه ای تنظیم کنید که بهترین نتیجه ممکن را در آزمون سراسری بگیرید. به همین جهت بهتر است که از هم اکنون زمان خواب و بیدار شدن خودتان را به گونه ای تنظیم کنید که در سر جلسه کنکور مشکل خاصی از این بابت نداشته باشید.

۱۲ـ شرکت در آزمون‌های جامع

در این ماه‌های انتهایی به کنکور موسسات مختلف در برنامه خود آزمون‌های جامع قرار داده‌اند. این آزمون‌های جامع فرصت بسیار مناسبی برای شما به وجود آورده که خودتان را از نظر علمی به طور جدی محک بزنید. به هیچ عنوان فرصت حضور در این آزمون‌های جامع را از دست ندهید.

۱۳ـ سوالات نشان دار را دوباره کار کنید

در طول سال تحصیلی در حین تست زنی در منزل و یا در آزمون‌های آزمایشی قادر به پاسخ گویی به بعضی از تست ها نبودید و با توجه با توصیه ای که داشتیم آن‌ها را علامت گذاری کرده‌اید. در این زمان باقی‌مانده می‌بایست مجدد به پاسخ گویی به آن تست ها اقدام کنید.

۱۴ـ آزمون‌های سه روز یکبار

در خرداد ماه و در زمان جمع بندی شما می بایست آزمون‌های سراسری ۷ سال اخیر را به صورت ۳ روز در میان در قالب آزمون رسمی از خود امتحان بگرید. دقت داشته باشید که در این آزمون‌ها شما باید خود را در سر جلسه کنکور سراسری تصور کنید و با لباس رسمی به آزمون پاسخ دهید. شما بعد از برگزاری آزمون باید با دقت دو چندان جواب هایش را بررسی کنید و در دو روز و نیم باقی‌مانده تا آزمون بعدی به مطالعه ضعف های خود در آزمونی که برگزار کردید بپردازید.

۱۵ـ دفترچه سوالات عمومی سایر گروه‌های آزمایشی را بررسی کنید

شما در این حین می توانید برای اینکه در دروس عمومی جهش بزرگی داشته باشید سوالات عمومی گروه های دیگر را از خود آزمون بگیرید. به عنوان مثال داوطلب گروه ریاضی می تواند سوالات عمومی رشته های تجربی و انسانی و هنر و زبان را نیز بررسی کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.