نتایج در این بخش نمایش داده می شود

یاس مساوی است با شکست

 باورتان می‌شود که چند روز دیگر فروردین است؟ می‌بینید که روزها چطور مثل برق و باد گذشت و اکنون در روزهای آخر اسفند ماه 94هستیم؟ راستی حال و روزتان چطور است؟ با درس­ها و کتاب ­ها چه می‌کنید؟ می­ دانید که این روزها خیلی ­ها  بی‌حوصله هستند و احساس می‌کنند که از برنامه مطالعاتی‌شان عقب مانده‌اند؟

این روزها بسیاری از داوطلبان، وقتی حساب و کتاب می‌کنند، می‌بینند که به خاطر کوتاهی­ها و کم‌کاری‌های سال ­های پیش یا تابستان و پاییز امسال، اکنون مباحثی را نخوانده اند و نمی‌دانند که چه زمانی را برای مطالعه آنها اختصاص دهند. می‌خواهم بگویم که این حس عقب ماندن از برنامه مطالعاتی، عادی و فراگیر است؛ مهم این است که تسلیم این حس نشوید و به جای آه کشیدن و افسوس خوردن، دست به کار شوید و تا جایی که می‌توانید، این کم کاری‌ها را جبران کنید. شاید شما نتوانید همۀ کم کاری‌های  خود را جبران کنید، اما می‌توانید از حجم آنها بکاهید، و موفقیت در همین است.
به عبارت دیگر، نباید ایده‌آل‌گرا بود. تعداد محدودی رتبۀ تک رقمی، دو رقمی یا سه رقمی می­آورند و از طرف دیگر، در بسیاری از رشته محل‌های مطرح و خوب، می‌توان با رتبه‌های چهار رقمی نیز پذیرفته شد. این مساله بخصوص برای گروه‌های آزمایشی ریاضی و تجربی صدق می‌کند؛ از سوی دیگر، برای کسب یک رتبۀ معقول و خوب هنوز دیر نشده است؛ فقط باید دل به کار دهید و قدر هر روزتان را بدانید.
نکتۀ دیگر اینکه گاه می‌بینیم داوطلبانی که در آزمون های آزمایشی شرکت می‌کنند، هدفشان را از شرکت در این آزمون ها فراموش می‌کنند و خود آزمون برایشان هدف می‌شود و در نتیجه، وقتی آزمونی را خوب نمی‌دهند، افسرده و مضطرب شده و چند روزی از درس و کتاب فاصله می­گیرند؛ چرا که فکر می‌کنند درس خواندنشان بی فایده است و هر چه تلاش کنند، به جایی نخواهند رسید.

این نگرش، اشتباهی بزرگ است.حواستان باشد که این آزمون‌ها برای کسب تجربه و رفع نقاط ضعف است. اگر قرار باشد که خود آزمون هدف شود، بهره شما از آنها فقط دلهره و نگرانی است و بهتر است که از شرکت در آنها خودداری کنید؛ اما اگر هر بار بعد از برگزاری آزمون به تحلیل وضعیت خود در آزمون مورد نظر بپردازید و سعی کنید که با یادداشت­کردن اشتباهات و نقاط ضعف خود، به مبارزه با آنها پرداخته و در رفعشان بکوشید، این آزمون‌ها می‌توانند راهکاری مناسب برای هر چه آماده­تر شدن شما باشند.

* هفته نامه پیک سنجش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.