نتایج در این بخش نمایش داده می شود

گذران تعطيلات نوروزي کنکوري‌ها

در منظر ايرانيان، ايام نوروز هميشه با معناي اوقات فراغت همراه بوده است؛ فراغت از کار و تحصيل و زماني براي گذران روزگار با دوستان و اقوام و بودن در طبيعت.

اوقات فراغت از مقوله هايي است که امروز بيش از گذشته مورد توجه همگان است. به طور کلي مي‌توان فعاليت‌هايي را که افراد بر اساس علاقه شخصي و خارج از حوزه کار و پس از رهايي از تکاليف فردي و اجتماعي انجام مي‌دهند و هدف آنها استراحت، تفريح يا خود شکوفايي است، فعاليت گذران اوقات فراغت ناميد.

فراغت برآيندي از انتخاب آزاد و رهايي از تکاليف روزمره از نوع خانوادگي، اجتماعي است (روجک، 1386).


بر اساس طبقه‌بندي‌هاي يونسکو و بسياري از کارشناسان در عرصه فرهنگ، گذران اوقات فراغت از جمله اقدامات فرهنگي تلقي مي‌شود، هر چند همه صُوَر گذران اوقات بيکاري مستقيم در رديف گذران اوقات فراغت طبقه بندي نمي‌شود (محسني، 1396).

حال با بيان مطالب فوق مي‌خواهيم بدانيم که: آيا ايام نوروز براي داوطلبان کنکور و خانواده‌هايشان همانا گذران اوقات فراغت است؟

مي‌توان نوروز را براي داوطلب و خانواده يک کنکوري، نوعي فراغت، ولي همراه با تکليف دانست؛ فراغت از اين منظر که مدارس تعطيل است و وقت آزاد و در اختيار فرد است؛ ولي از سويي هدفي بزرگ و مهم فرد را در چارچوب برنامه مطالعاتي قرار مي‌دهد؛ يعني داوطلب، مختار و آزاد است که خودش برنامه مطالعاتي‌اش را متناسب با توانمندي‌هايش برنامه‌ريزي کند.

درست است که ايام نوروز براي ما ايرانيان فرصتي بسيار مغتنم است و تعطيلات دو هفته‌اي در بهترين زمان و فصل سال قرار دارد، اما براي داوطلبان آزمون سراسري، اين زمان هميشه معناي متفاوتي داشته است که گاه از آن با عنوان فرصت و گاه تهديد ياد مي‌شود !

فرصتي که مي‌توان با فراغت از مدرسه رفتن يا حتي شلوغي‌هاي شهر و خانواده، از آن بهره برد و با برنامه‌ريزي، دروس مطالعاتي را پيش برد.

همچنين اين فرصت‌ مي‌تواند تهديدي باشد که با تعطيلي مدارس فقط زمان را به بطالت گذراند؛ پس با ذکر اهميت اين ايام، ضرورت دارد که داوطلب و خانواده اين فرصت را مغتنم شمرده و با برنامه‌ريزي دقيق بتوانند برنامه مطالعاتي داشته و همچنين ساعاتي را به گشت و گذار در طبيعت بگذرانند.

بهتر است خانواده‌ها و داوطلبان، اين موضوع را در نظر داشته باشند که بايد اين نوروز را کمي متفاوت‌تر از سال­هاي قبل يا بعد زندگي خود سپري کنند و رفت و آمدهاي خانوادگي‌شان را به حداقل رسانده و به سفر نروند و فضايي آرام را براي خودشان و فرزند کنکوري خود فراهم کنند تا با آرامش بتوانند از اين فراغت بهترين بهره را برده و با برنامه مطالعاتي، براي موفقيت در آزمون سراسري، مطالعه و تمرين کنند.

ضرب‌المثل‌ها جزيي از خرده فرهنگ هر قومي است و در مثل ايراني هم مي‌توان مصداقي براي اين مطلب بيان داشت: يک سال بخور نون و تره، يک عمر بخور نون و کره. اين ضرب المثل درس بزرگي به ما مي‌دهد؛ يعني همان قناعت کردن و سختي کشيدن براي رسيدن به هدف‌هاي بزرگ.

پس داوطلبان عزيز کنکوري ! ذهن و زمان و نيروي جواني خود را متمرکز کنيد و به هدفتان براي داشتن آينده‌اي روشن بينديشيد و اين سال و نوروزتان را به گونه‌اي متفاوت بگذرانيد و مسلم بدانيد که در آينده با کسب موفقيت، همين روزگار برايتان خاطرات خوشي را به يادگار خواهد گذاشت.

بنابراين، لازم است که براي اوقات نوروز خود اين نکات را مدّنظر قرار دهيد و فهرستي را براي موفقيتتان تهيه کنيد و در بالاي آن، ذکر نام خداوند مهربان و هدفتان را نيز فراموش نکنيد.

  • – فهرستي از دروس آزمون سراسري تهيه کنيد و جلوي هر کدام بنويسيد که چند درصد آن درس را مطالعه کرده‌ايد و چقدر از آن باقي مانده است.
  • – هر روز مطالعه کنيد و هيچ روزي را بدون درس خواندن به شب نرسانيد.
  • – ساعاتي در روز را در طبيعت بگذرانيد تا آرامش يافته و انرژي گرفته و اعتماد به نفستان افزايش يابد.
  • – اگر جزء دانش آموزاني هستيد که قبلاً مطالب مطالعاتي خود را خوانده‌ايد، حال برنامه‌ريزي کنيد و به مرور مطالب بپردازيد.
  • – اگر جزء دانش آموزاني هستيد که قبلاً مطالب مطالعاتي خود را به صورت کامل نخوانده‌ايد، بدون نگراني و استرس، برنامه ريزي کنيد و روزانه مطالب دروس مختلف را بخوانيد و خلاصه نويسي کنيد.
  • – اگر مطالب درسي را به صورت تقريبي بلد هستيد، با تست‌زدن، به آزمون دانسته‌هايتان بپردازيد.
  • – ساعاتي را با دوستانتان به گپ و گفت‌ بپردازيد و مشکلاتتان را با يکديگر به اشتراک بگذاريد. با انجام اين کار، نگراني‌تان کمتر مي‌شود.
  • – در پايان هفته اول و دوم تعطيلات، به فهرستي که اولين روز تهيه کرده‌ايد، نگاهي بيندازيد و ميزان پيشرفت خود را جلوي هر درس بنويسيد. انجام اين کار مي‌تواند براي ادامه مطالعه شما تا زمان برگزاري آزمون سراسري، راهنماي خوبي باشد.

منابع:

روجک، کريس (1388). نظريه فراغت: اصول و تجربه‌ها. ترجمۀ عباس مخبر. نشر شهر.

محسني، منوچهر (1396). بررسي در جامعه‌شناسي فرهنگي. پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات. 

*هفته نامه پیک سنجش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.