نتایج در این بخش نمایش داده می شود

کنکور ۹۸ همچنان بلاتکلیف است

هنوز برای کنکور ۹۸ تصمیمی گرفته نشده است» عبارتی که عبدالرسول عمادی، رییس مرکز سنجش آموزش و پرورش روز گذشته آن را بیان کرد. آنچه که حکایت از به سامان نرسیدن قانون حذف کنکور در نظام آموزشی کشور دارد.

 

طبق اظهارات، سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس، وزارتخانه‌های علوم و آموزش و پرورش تا پایان سال 97 فرصت دارند تا قانون حذف کنکور را اجرایی کنند. قانونی که اگرچه وی آن را قانون دانسته است، اما عمادی معتقد است که ما قانونی به اسم حذف کنکور در کشور نداریم و اصلا این موضوع مطرح نیست. آن هم قانون یا طرح یا هر چیز دیگری که از سال ۸۶ بحث آن  آغاز شده است و اکنون بعد از 11 سال ولی انگار همچنان قرار نیست به سرمنزل مقصود برسد. هرچند که چندی پیش نیز مجلس در این مقوله وارد عمل شد و سعی کرد تا با تعیین مهلت زمانی در این‌باره به آن جامع عمل بپوشاند.

برگزاری جلسه‌ با کارگروه سنجش و پذیرش دانشجو
با این وجود اما رییس مرکز سنجش آموزش و پرورش بیان کرده است که هنوز برای کنکور ۹۸ تصمیمی گرفته نشده است. البته قرار است جلسه‌ای با کارگروه سنجش و پذیرش دانشجو  برگزار شود که بعد از آن نتیجه به شورای اصلی سنجش و پذیرش می رود و درباره کنکور ۹۸ تصمیم گیری می‌شود.
آن هم در شرایطی که حدود 11 سال قبل مجلس در این زمینه تکالیفی برای سه وزارتخانه علوم، بهداشت و آموزش و پرورش تعیین کرد تا در پایان سال اول برنامه پنج ساله توسعه پنجم کشور، به‌عبارتی سال 91 کنکور حذف شود. براین اساس روش جایگزینی نیز معرفی شده بود. اینکه نمرات امتحانات نهایی سراسری در سه سال دوره متوسطه و یک سال پیش دانشگاهی که به صورت سراسری برگزار شود و به عنوان ملاک پذیرش داوطلبان در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی قرار گیرد. روندی که با توجه به تنوع سیستم آموزشی در مدارس و نظام آموزش و پرورش، نتوانست معیار خوبی برای ورود به دانشگاه باشد.

سهم‌بندی برای 3  عامل
در ادامه این روند وزارت آموزش و پرورش نیز مسئول تهیه و اعلام نمرات تحصیلی داوطلبان شد، ولی این هدفگذاری تا سال 91 محقق نشد. در گام بعدی مجلس وارد عمل شد و قانون حذف کنکور را اصلاح کرد. البته در این اصلاحیه به حذف کنکور هیچ اشاره‌ای نشد، بلکه مقرر شد تا در مدت پنج سال، 85 درصد کل ظرفیت پذیرش آموزش عالی براساس سوابق تحصیلی باشد که با این حساب، سال 97 پنجمین سال اجرای این قانون خواهد بود. اما اکنون رییس مرکز سنجش آموزش و پرورش با تاکید براینکه قانونی به اسم حذف کنکور در کشور نداریم این را بیان کرده است که بحث ما درباره سهمی است که نمره نهایی و سوابق تحصیلی و نمره کنکور در کنار هم باید داشته باشند.
اینکه برای برخی رشته محل‌ها و صندلی‌های دانشگاه به جز نمره امتحان نهایی باید روش دیگری برای پذیرش باشد که ما کنکور را داریم. با این ترتیب به‌نظر می‌رسد، همچنان برگزاری آزمون سراسری راهکاری برای ورود داوطلبان به دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی به شمار می‌رود. در این میان اما منصور غلامی، وزیر علوم هم در اظهاراتش به قانون بودن حذف آزمون سراسری اشاره دارد. به‌عنوان مثال وی بیان کرده است که حذف کنکور یک مصوبه قانونی دارد. اگر چه متولی اصلی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی بر این موضوع تاکید کرده است که طبق  این مصوبه کنکور باید تا سال ۹۷ حذف شود، اما بیان کرده است که شرایط برای حذف کنکور آماده نیست، آنچه که موجب شده تا درخواستی به کمیسیون آموزش مجلس ارائه شود تا با صدور مجوز قانونی، فرصت حذف کنکور تمدید شود.
موضوعی که ما را به بحث بلاتکلیفی کنکور 98 می‌رساند، ضمن اینکه طبق اظهارات وزیر علوم معلوم نیست، تحقق این امر چقدر طول بکشد، زیرا باید یک کار کارشناسی در این زمینه صورت گیرد تا مشخص شود به چه میزان زمان در این خصوص نیاز است.  بحثی که شاید به نوعی برنامه‌ریزی و سیاستگذاری‌های 11 سال قبل را با علامت سئوال مواجه می‌کند، زیرا چگونه قانونی مصوب شده بدون اینکه زیرساخت‌ها و بستر آن فراهم باشد؟  در کنار این بلاتکلیفی که به‌‎نظر می‌رسد به زودی نیز خاتمه نخواهد یافت نباید از یاد برد که حذف کنکور در رشته‌های بدون داوطلب که ورودی و خروجی متناسب ندارد، اشکالی ایجاد نمی‌کند، اما در رشته‌های پرمتقاضی، حذف کنکور امکان انتخاب دانشجوی برتر را می‌گیرد. ضمن اینکه هنوز فهرست کاملی از رشته‌های پرمتقاضی وجود ندارد و هربار در این خصوص بیشتر به رشته‌های پزشکی اشاره می‌شود، درحالی که در سایر گروه‌های آموزشی نیز ما با رشته‌های پرمتقاضی مواجه هستیم که شاید تعداد آنها نیز بالا باشد. با این اوصاف باید گفت؛ به‌رغم تمامی اظهارنظرها و گمانه‌زنی‌ها در این خصوص آنچه که بیش از پیش مشخص بوده، تاخیر در حذف کنکور است و اینکه دانش‌اموزان همچنان باید خود را برای رقابت نفسگیر آزمون سراسری جهت ورود به دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی آماده کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.