نتایج در این بخش نمایش داده می شود

کنکور فعلا حذف شدنی نیست

الهام صادقی:طبق قانون، مسئولان آموزش عالی کشور موظف هستند تا پایان سال‌جاری کنکور را حذف کرده و شرط اثرگذاری معدل تا 85 درصد را در پذیرش دانشجو درنظر بگیرند. با این وجود به‌نظر می‌رسد وزرای علوم و آموزش و پرورش، همچنین اعضای سازمان سنجش اقدامی در جهت اجرای این قانون انجام نداده‌اند، اکنون نیز صحبت از اصلاح قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاهها به میان آمده است. این مسئله اما باعث سردرگمی دانش‌آموزان و خانواده‌های آنها شده است.
تاثیر قطعی 20 درصدی معدل
چندی پیش بود که قاسم احمدی لاشکی، نایب رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس توضیحاتی درباره طرح نمایندگان مجلس برای اصلاح قانون سنجش و پذیرش دانشجو ارائه داد و اینکه به‌رغم مخالفت این کمیسیون با تاثیر قطعی معدل در کنکور 98 و تاکید 175 نفر از نمایندگان نسبت به تغییر این مصوبه شورای سنجش و پذیرش در تصمیم گیری مجدد خود نیز تغییر چندانی نداده است، ضمن اینکه تاثیر قطعی 20 درصدی معدل در کنکور 98 را مصوب کرد. تاثیری که البته در روزهای بعد درباره میزان آن پیشنهادات دیگری نیز ارائه شد. طرحی که وی به آن در راستای حذف کنکور اشاره کرد، با این وجود اما به‌نظر می‎رسد حداقل قرار نیست به این زودی‎ها قانون حذف کنکور جامه عمل برتن کند. موضوعی که ابراهیم خدایی، رییس سازمان سنجش آموزش کشور نیز در باره آن اینگونه بیان کرده است، اینکه مادامی که جایگزین مورد اعتماد برای کنکور وجود نداشته باشد حذف این آزمون به جایی نمی‌رسد. رویکردی که البته نایب رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز اگرچه با حذف کنکور موافق بوده، اما درباره آن بیان کرده است؛ برخورد احساسی با این موضوع را نمی‌پسندیم و تا جایگزین مناسب برای کنکور نداشته باشیم حذف آن را به هیچ عنوان عاقلانه نمی‌دانیم.

 اصلاح قانون سنجش و پذیرش دانشجو 
این درحالی است که طرح «اصلاح قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور» که معروف به قانون حذف کنکور است، نیز یکشنبه گذشته در مجلس اعلام وصول شده است و به این ترتیب به‌نظر می‎رسد قرار است تغییرات جدی برای آن درنظر گرفته شود. از سوی دیگر رییس سازمان سنجش با تاکید بر اینکه مادامی که جایگزین مناسب و مورد اعتماد برای کنکور وجود نداشته باشد، تاکید کرده است که حذف این آزمون به جایی نمی‌رسد. به اعتقاد وی شورای سنجش و پذیرش و وزارت آموزش و پرورش باید سیستم ارزشیابی آموزش متوسطه را تغییر دهند به گونه‌ای که مشخصه‌های آماری موردنیاز، پراکندگی و تامین اعتماد داوطلبان را تامین کند.

 مافیا کنکور و نقش موسسات
در این میان البته بحث‌های دیگری نیز در این زمینه مطرح است، موضوعی که برخی از افراد از آن به‌عنوان مافیا کنکور و نقش موسسات کنکور در این خصوص یاد می‌کنند. به عنوان مثال داود محمدی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس معتقد است با وجود آنکه صندلی دانشگاه‌ها بیشتر شده اما التهاب‌آفرینی موسسات کنکور اجازه اجرای صحیح قانون حذف کنکور را نمی‌دهد. با این وجود ولی خدایی نظر دیگری دارد. به اعتقاد وی موسسات آموزشی نقشی در حذف نشدن کنکور ندارند، زیرا روش موسسات متناسب با تصمیمات تغییر می‌کند. وی مثالی هم در این زمینه می‌زند، اینکه موسسات به جای کلاس‌های تست‌زنی کلاس‌های ارتقاء معدل برگزار ‌می‌کنند. زیرا که آنها طبق نیاز مردم کلاس‌های خود را تشکیل می‌دهد. براین اساس از زمانی که شورای سنجش و پذیرش تاثیر قطعی معدل در کنکور را تصویب کرد، این دسته از موسسات کلاس‌هایی را در این خصوص برگزار کرده‌اند.

 خبر از تاثیر 85 درصدی نیست
به‌هرحال سال 97 هم از نیمه گذشته است و با توجه به این اظهار نظرها می‌توان گفت که خبری از اجرای قانون حذف تدریجی و تاثیر 85 درصدی شرط معدل در پذیرش دانشجو، نیست. از سوی دیگر به‌رغم وجود قانون مذکور، به‌تازگی سازمان سنجش و آموزش کشور، مصوبه‌ای مبنی بر تاثیر قطعی 30 درصدی نمرات امتحانات نهایی در پذیرش دانشجو را مطرح کرده است که البته هنوز در این باره اما و اگرهای زیادی وجود دارد. ضمن اینکه قانونی که در سال ۸۶ مجلس حذف کنکور را تصویب کرد و سه وزارتخانه علوم، بهداشت و آموزش پرورش مکلف شدند که تا آخر سال اول برنامه پنجم یعنی سال ۹۱ کنکور را حذف کنند. در آن قانون جایگزین معرفی شد که همان امتحانات نهایی سراسری کشوری چهار سال آخر متوسطه بود. اما این قانون اجرایی نشد و عملیاتی‌شدنش به سال 97 موکول شد، اکنون نیز زمینه‌هایی برای تغییر در آن مطرح است و این موضوع نشان می‌دهد متولیان امر بهتر است پیش از اعلام یک برنامه‌جدید و قانون کردن آن ابتدا برای ان بر نامه‌ریزی کرده و قابلیت اجرای آن را بررسی کنند، تا موجب سردرگمی دانش‌آموزان و خانواده‌های آنها نشوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.