نتایج در این بخش نمایش داده می شود

کنکورچی‌ها مانع اصلی اجرای سند تحول

شش سال پیش بود که سند تحول بنیادین آموزش‌و‌پرورش رونمایی و ابلاغ شد، اما …

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر آنا، شش سال پیش بود که سند تحول بنیادین آموزش‌و‌پرورش رونمایی و ابلاغ شد، اما درست بر خلاف تلاش‌های پنهان و آشکار برای تزریق سند 2030 در بدنه آموزش‌و‌پرورش، روند اجرایی سند تحول بنیادین آنچنان کند است که انتقاد رهبر انقلاب را هم در بر داشته است. کنکور و شیوه برگزاری و گزینش دانشجو با این روش هم یکی از موانع جدی اجرایی شدن سند تحول است. کنکوری که سال 86 قانون حذف آن در مجلس هشتم تصویب شد، اما دست‌های پنهان مافیای تست‌زنی و کلاس کنکور تاکنون نمی‌گذارد چنین اتفاقی رخ دهد، حتی اگر سال به سال بر تعداد صندلی‌های خالی دانشگاه‌ها اضافه شود. طبق اعلام وزیر تازه علوم امسال 400 هزار صندلی آموزش عالی خالی ماند. به اعتقاد بسیاری کارشناسان از جمله فاطمه سعیدی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی زمینه حذف کنکور فراهم است. دلیل باقی ماندن کنکور و حواله کردن اجرایی شدن قانون حذف آن به آینده چندان هم پیچیده نیست؛ کلاس‌های کنکور و تست‌زنی برای برخی دکان شده است.

چند سالی می‌شود با خالی ماندن صندلی‌های دانشگاه‌ها تب کنکور می‌رود تا سرد شود، اما در این میان دست‌های پنهانی مانع از سرد شدن این تب می‌شود. این دست‌های پنهان با نفوذ در ساختار آموزش‌و‌پرورش و صدا و سیما موجب شده‌اند تا همچنان برنامه‌های تست‌زنی و تبلیغات کنکور و کلاس‌های تک درس بخش عمده‌ای از برنامه‌های تلویزیونی را به خود اختصاص داده است. گردش مالی عجیب این صنعت هم بقای آن را تضمین می‌کند. آنگونه که دکتر علی عبدالعالی، مدیر‌گروه ارتباط با مدارس دانشگاه علم و صنعت می‌گوید: مقوله‌ای به اسم «کنکور آزمایشی» در سال بالغ بر هزار میلیارد تومان گردش مالی دارد و از محل چاپ کتاب‌های کمک‌ آموزشی نیز به همین میزان پول نصیب مؤسسات خصوصی می‌کند.

کنکور مانع اجرایی شدن سند تحول

فرآیند نظام پذیرش دانشجو نیز کارآمد نیست و در حال حاضر نسبت توزیع رشته‌های دانشگاهی متناسب با نیاز کشور و آمایش سرزمین نیست، به‌‌طوری‌که در برخی از رشته‌ها با انبوهی از فارغ‌التحصیلان مواجه هستیم و این در حالی است که در برخی از رشته‌ها نیز با کمبود نیروهای متخصص مواجهیم و این مشکلاتی است که از نابسامانی نظام پذیرش دانشجو در کشور نشئت گرفته است. از نگاه کارشناسان کنکور به شکل فعلی و به روش موجود، مانع جدی تحقق سند تحول بنیادین است و اجازه تحول‌آفرینی به آموزش‌و‌پرورش را نخواهد داد. مهدی نوید ادهم، دبیرکل شورای عالی آموزش‌و‌پرورش هم خود از منتقدان روند کند اجرایی سند تحول آموزش‌و‌پرورش و حذف کنکور است. وی در‌این‌باره می‌گوید: اجرای سند تحول الزاماتی نیاز دارد که بخشی درونی و بخشی هم مربوط به بیرون سازمان است. آنچه مربوط به درون سازمان است متشکل از «آموزش معلمان»، «تهیه کتاب‌های درسی متناسب با سند»، «تغییر شیوه‌های مدیریت» و «تجهیز مدارس به فناوری‌های جدید» است که آموزش‌و‌پرورش آنها را دنبال می‌کند.

اما در اجرای سند تحول حمایت‌های مادی و معنوی دیگر سازمان‌ها نیاز است که در این حوزه کمتر این اتفاق را شاهد بودیم. دبیرکل شورای عالی آموزش‌و‌پرورش تصریح می‌کند: رسانه ملی که باید به گفتمان سند تحول آموزش‌و‌پرورش می‌پرداخت، این کار را کمتر انجام داد؛ سایر دستگاه‌ها مانند وزارت علوم، تحقیقات و فناوری که باید مشکل کنکور را حل کند یا یک روش دیگر برای پذیرش دانشجو ارائه شود، این کار را انجام نداده است.

تأمین منافع کنکورچی‌ها

علیرضا علی احمدی، وزیر اسبق آموزش‌و‌پرورش هم با بیان اینکه کنکوری شدن مدارس به جای مدرسه زندگی مشکل دیگر است، می‌افزاید: در این موضوع مجلس و دولت مقصرند. در مجموع 13 رشته با 30 هزار ظرفیت دانشگاهی است که سر آن مسابقه است و همیشه یک میلیون داوطلب به خط کرده و اضطراب را به دانش‌آموزان منتقل می‌کنیم، برای اینکه منافع یک عده کنکورچی و آموزشگاه‌دار که ذی‌نفوذند تأمین شود؛ لابی می‌کنند و به هدف می‌رسند. علی احمدی با اشاره به رابطه وضعیت مالی پزشکان با بیش از 600 هزار نفر متقاضی رشته علوم تجربی تصریح می‌کند: این در حالی است که صندلی‌های دیگر دانشگاه خالی است.

زمینه برای حذف کنکور فراهم است اما…

مختل کردن فرآیند یاددهی و یادگیری نظام آموزشی یکی از اشکالات نظام گزینش دانشجو با کنکور است؛ چراکه کنکور به عنوان یک عامل مداخله‌گر جدی، روند فعالیت آموزشی و تربیتی آموزش‌و‌پرورش را دچار اختلال کرده و اجازه تحقق اهداف آموزش‌و‌پرورشی را نمی‌دهد و به دلیل فشار کنکور، آموزش در سطح دانش، محفوظات و اطلاعات سطحی متوقف شده و به لایه‌های تحقیق، تأمل و خلاقیت نمی‌رسد.

فاطمه سعیدی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با انتقاد از برگزاری کلاس‌های خصوصی و فعالیت مؤسسات آموزشی معتقد است در حال حاضر زمینه برای حذف کنکور در کشور فراهم شده است. وی می‌افزاید: ما حتی در دانشگاه‌های درجه یک کشورمان صندلی خالی داریم و رؤسای دانشگاه‌ها اعلام کردند که صندلی خالی وجود دارد. دانشگاه‌های آزاد، علمی و کاربردی و پیام نور که جای خود دارند. سعیدی با بیان اینکه انگار که بعضی‌ها آمادگی حذف کنکور را ندارند در پاسخ به چرایی این موضوع می‌افزاید: فکر می‌کنم یکی از دلایل آن بحث تجارت است؛ یعنی به دانش‌آموزان به عنوان یک منبع درآمد نگاه می‌کنند. شما در مدارس غیرانتفاعی می‌بینید که اینطور نگاه می‌شود که این دانش‌آموز چند میلیون سود دارد و باید آن را حفظ کند. بحث کنکور هم همین‌طور است. اگر کنکور حذف شود منبع درآمد خیلی‌ها قطع می‌شود، بنابراین شاید دست‌هایی برای حفظ برگزاری کنکور در کار باشد.

بزرگ‌ترین بنر خاورمیانه برای تبلیغ کلاس کنکور

این نماینده مجلس همچنین با اعتقاد به اینکه کلاس‌های تست‌زنی و کنکور برای برخی دکان شده است، می‌گوید: در میدان انقلاب تهران بزرگ‌ترین بنر خاورمیانه برای تبلیغ کلاس‌ها و کتاب‌های کنکور نصب می‌شود و کسی هم اعتراضی ندارد، رابطه‌ای بین اینها باید پیدا کنیم؛ در واقع حلقه سومی باعث شده که این تجارت آنقدر پردرآمد شود و بازارش رونق بگیرد.

وی با بیان اینکه در آموزش‌و‌پرورش باید تحول و تغییر جدی به وجود آید، تأکید می‌کند: اکنون کلاس‌های کنکور و مؤسسات آموزشی به یک تجارت تبدیل شده است و مؤسساتی وجود دارند که غول یا مافیا هستند.

سال 98 وعده تازه حذف کنکور

غلامرضا کریمی، عضو کارگروه مدیریت کلان شورای عالی انقلاب فرهنگی هم از جمله افرادی است که اعتقاد دارد کنکور حافظه‌محور است و این امر مغایر سند تحول بنیادین و خلاقیت است. وی با اشاره به درآمدهای کلان مؤسسات کنکوری تصریح می‌کند: یکی از مؤسسات کنکوری سالانه 900 میلیارد تومان هزینه برای تبلیغات تلویزیونی پرداخت می‌کند که این نشان‌دهنده این است که خانواده‌ها هزینه‌های گزافی برای کنکور و تعیین سرنوشت فرزندانشان پرداخت می‌کنند.

حالا آنطور که رضا صابری‌، عضو هیئت رئیسه کمیسیون آموزش مجلس خبر می‌دهد؛ آزمون سراسری طبق قانون جدید سنجش و پذیرش دانشجو به طور تدریجی تا سال 98 برای 85 درصد رشته‌ها حذف خواهد شد. وی معتقد است: نظام آموزشی ما مبنای درست ندارد و تغییرات مستمر در نظام آموزشی متأثر از اصول اساسی نیست؛ دانش‌آموز آینده خود را در موفقیت در کنکور می‌داند و این در حالیست که سرنوشت دانش‌آموز نباید به یک آزمون وابسته باشد، بلکه بنا بر توانمندی هر فرد مسیر آینده مشخص شود که با اجرای درست سند تحول این مهم تحقق خواهد یافت.

منبع: جوان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.