نتایج در این بخش نمایش داده می شود

کنکورت را همچنان قورت بده

داستان حذف کنکور برای ما دهه شصتی‌ها می‌توانست یک داستان خوب با فرجام خوش باشد اما حالا سال‌ها از وعده و وعید مسئولین برای حذف آن گذشته و ظاهراً همه هزینه‌ها همچنان برای کنکور باقی خواهد ماند.

نگاه به آمار گردش مالی یک کنکور چهار ساعته و ردیف‌های بودجه و مشاغل مرتبط با آن نشان می‌دهد که حذف کنکور به این سادگی‌ها نیست، ظاهراً غول کنکور که این روزها از درجه غول مرحله پایین‌تر آمده قرار است همچنان روی کاغذ قول باقی بماند هرچند که هیبش این روزها از یک قناری هم مظلوم‌تر است.

مشاغل در ارتباط با کنکور گاهی چرخشی و فصلی و گاهی دائمی می‌شوند از آنهایی که با آزمون‌های بی‌شمار شما را متقاعد می‌کنند که برای گذشتن از این دوران به کمک آنها نیاز دارید تا شرکت‌هایی که برای مشاوره بعد از کنکور به متقاضیان خدمات می‌دهند.

آن زمان‌های دور وقتی آقای توکلی سازمان سنجش را در تلویزیون می‌دیدیم تا یک‌هفته کابوس مداد نرم و پاک‌کن و پاسخنامه سوراخ می‌دیدیم اما حالا کنکوری‌ها به این سادگی‌ها جو کنکور اذیتشان نمی‌کند. پاسکاری‌های کمیسیون‌فرهنگی مجلس، سازمان سنجش؛ دولت و وزارت آموزش و پرورش همچنان ادامه دارد. هرچند که کنکور این روزها به یک اتفاق ظاهراً معمولی در زندگی خیلی از دانش‌آموزان تبدیل شده اما لازم است تا مسئولین هم یک‌بار برای همیشه تکلیف کنکور را یک‌سره کنند.

دبیر کل شورای عالی آموزش‌وپرورش درباره زمان انحلال سازمان سنجش نیز توضیح می‌دهد: «باید مجلس شورای اسلامی در این باره تصمیم بگیرد و این که کی عملی می‌شود، بر عهده مجلس است. شورای انقلاب فرهنگی و وزارت علوم هم ذی‌ربط هستند و در حیطه اختیارات آموزش‌وپرورش نیست.» حذف کنکور هیچ‌گاه به معنی حذف همه آزمون‌های پالایشی و انتخابی برای ورود به دانشگاه نخواهد بود، به نظر می‌رسد عنوان تغییر روال کنکور، می‌توانست عنوان با مسماتری باشد هم توقعات دانش‌آموزان و والدین را تا سطح حذف کنکور بالا نمی‌برد، هم نیازی به تکاپوی برخی برای پاسکاری‌ها درون سازمانی و بیرون از آن احساس نمی‌شد. در هر حال بهتر است همین حالا صادقانه بگوییم که کنکور حذف شدنی نیست اما شاید روال معمول آن در سال‌های بعد تغییر کند!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.