نتایج در این بخش نمایش داده می شود

چگونه نه بگوییم؟

کلمه ی نه قدرتمندترین، لازم ترین و ساده ترین کلمه در فرهنگ لغت، با این حال دشوارترین و مخربترین کلمه است. دیده شده، عدم توانایی در نه گفتن باعث اعتیاد به سیگار، مواد مخدر و خشونت میشود و به دنبال آن صدمات روحی جسمی و مالی جبران ناپذیری می آید. افرادی که مهارت نه گفتن دارند افرادی هستند که دارای قاطعیت قدرتمند، اعتماد به نفس و علم رفتاری هستند. انسان بر اساس آگاهی  واختیاراتی که دارد تصمیم های مهم زندگی خود را میگیرد. نه گفتن می تواند برای بارهای نخستین، ناخوشایند باشد، هرچند  با تمرین و استمرار و با قاطعیت به مرور زمان راحتتر میشود.

 

چرا نه نمیگوییم؟

 

۱ ) نگران این هستیم که روابطمان را از دست بدهیم.

 

۲ ) نگران این هستیم که با ما مقابله به مثل شود.

 

۳ ) احساس گناه میکنیم و نمیخواهیم دیگران را از خود برنجانیم.

 

۴ ) حوصله مذاکره و بحث نداریم.

 

۵ ) نگرانیم آدمی ترسو، ضعیف و مخالف گروه تلقی شویم.

 

۶ ) نگرانیم که شغلمان را از دست بدهیم.

 

ملاحظاتی که هنگام” نه” گفتن باید مد نظر باشد عبارتند از  :  

 

۱ ) اگر شما درباره موضوع جدی نه میگویید، توجه کنید که آیا لبخند میزنید یا نه. لبخند زدن ترکیبی از پیام ها را میدهد و اثر آنچه شما میگویید را ضعیف میکند.

 

۲ ) اگر فردی به میز شما نزدیک میشود و شما میخواهید به صورت پر انرژی ظاهر شوید، بایستید. همینطور وقتی با تلفن با کسی صحبت میکنید. ایستادن در حالت چشم ها تاثیر روانی بهتر و موثرتر ایجاد میکند.

 

۳ ) اگر فردی نشسته و درباره درخواستی که دارد با شما صحبت میکند، از تکان دادن سر بپرهیزید.

 

۴ ) از پرسیدن سوالاتی که علاقه شما را نشان میدهد، پرهیز کنید. از قبیل : ” چه وقت به این وسیله نیاز دارید؟ ” یا ” آیا واقعا همین امروز میخواهید انجام دهید؟

 

۵ )  قطع کردن صحبت طرف مقابل نیز روش موثری است. مثل اینکه بگویید: ” من واقعا متاسفم که دارم حرف شما را قطع میکنم،” سپس از جملاتی که مناسب موقعیت هست استفاده کنید.

 

۶ ) به محض اینکه حس کردید فردی میخواهد شما را به سمتی ببرد که از شما جواب مثبت بر خلاف نظرتان بگیرد، او را متوجه کنید که انگیزه اش را می دانید. بگویید : ” میدانم که تومیخواهی گزارشت را تمام کنم و من هم دلم میخواهد میتوانستم کمکت کنم ولی متاسفانه نمیتوانم.

 

۷ ) اگر فردی هستید که دیگران فکر میکنند به راحتی میتوانند از شما کمک بخواهند، باید ارزیابی کنید که چه چیز را در خود تغییر دهید.

 

۸ ) اگر برنامه ریزی روزانه ای کرده اید و دوستی از شما تقاضای به عهده گرفتن کاری دارد، اما کارهای خودتان در اولویت است، این موضوع را برای وی شفاف کنید و بگویید : “علاقه دارم کمک حال شما باشم اما یک سری برنامه های از پیش تعیین شده دارم که در اولویت هست.”

 

وقتی شما برای مردم راحت و بدون مقررات در دسترس هستید، آنها به طور طبیعی به شما مراجعه میکنند. ما هر چقدر که برای خود حریم های مشخص و خط قرمز داشته باشیم، نه گفتن راحتتر می شود.

 

خیلی از ما آرزو می کنیم که ای کاش شخصی که با او در تعارض هستیم یا فردی که با او احساس صمیمیت میکنیم تغییر می کرد. بارها این جمله را شنیده ایم که ” اگر مسئولیت کار او را به عهده نمی گرفتم.”

 

ای کاش… 

 

پس ساده ترین و راحت ترین راه این است که در هنر نه گفتن ماهر شویم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.