نتایج در این بخش نمایش داده می شود

چگونه می‌توان همزمان در دو رشته تحصیل کرد؟

تحصیل همزمان در دو رشته دانشگاهی بسیار جذاب به نظر می‌رسد و می‌تواند افق‌های جدیدی را در زندگی و همینطور شغل آینده دانشجویان بگشاید، با این حال عده زیادی از این امکان خبر ندارند و این فرصت را از دست می‌دهند.

در ادامه به تفصیل به توضیح روش‌های تحصیل همزمان در دو رشته دانشگاهی و قوانین حاکم بر آن می‌پردازیم؛ پس با ما همراه باشید.

اگرچه در سال‌های گذشته تحصیل همزمان در دو رشته دانشگاهی تنها برای دانشجویان نخبه و رتبه‌های برتر کنکور میسر بود، اما از این پس دانشجویانی که شرایط زیر را داشته باشند، می‌توانند برای تحصیل در رشته دوم اقدام کنند:

  • استعدادهای درخشان

دانشجویان دوره‌های کارشناسی که حداقل دو نیمسال و حداکثر چهار نیمسال تحصیلی متوالی (طبق مقررات آموزشی مصوب سال ۱۳۸۳) را گذرانده و حداقل میانگین کل ۱۷ را داشته باشند و جزء یکی از گروه‌های استعدادهای درخشان باشند، می‌توانند برای پذیرش در رشته دوم نیز اقدام کنند.

  • برگزیدگان جشنواره‌های علمی دانش‌آموزی

دارندگان نشان طلای کشوری از المپیاد‌های علمی دانش‌آموزی و یا از برگزیدگان رتبه اول جشنواره‌های خوارزمی و رازی در مرحله کشوری نیز مجازند علاوه‌بر رشته تحصیلی خود، به‌طور همزمان در یکی از رشته‌های کارشناسی دانشگاه‌های کشور به تحصیل ادامه دهند.

  • طرح کهاد

این طرح که پیش از این در دانشگاه‌هایی همچون صنعتی شریف و فردوسی مشهد ارائه می‌شد، از مهرماه امسال به صورت گسترده‌تر اجرا شده است. طرح کهاد به نام دوره تخصصی تحصیلات تکمیلی (Minor) هم شناخته می‌شود و به‌دلیل گسترش و اهمیت مفاهیم و علوم میان رشته‌ای شکل گرفته است. به طور خلاصه دوره‌های تخصصی تکمیلی، دوره‌هایی هستند که دانشجویان دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد می‌توانند با گذراندن تعداد واحدهای مشخص همزمان در رشته دیگری به‌جز رشته تخصصی (Major) خودشان تحصیل نمایند.

دانشجویان مقطع کارشناسی باید قبل از درخواست تحصیل در رشته دوم به کمک طرح کهاد، حداقل ۲۴ واحد درسی را گذرانده و معدل مناسبی کسب کرده باشند. گفتنی است تعداد حداقل واحدهای گذرانده برای دانشجویان کارشناسی ارشد،  ۱۴ واحد درسی است.

  • پذیرش در رشته دوم به کمک کارنامه کنکور سراسری

طبق آیین‌نامه موجود در سایت وزارت علوم، قبول‌شدگان آزمون سراسری ورود به دانشگاه‌ها  در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد پیوسته که نمره کل آزمونشان به تایید سازمان سنجش و آموزش کشور، ۲.۵ انحراف معیار از میانگین نمره های شرکت کنندگان در گروه آزمایشی دوم  بیشتر باشد، با پیگیری‌های اداری لازم میان آموزش‌های دانشکده مبدا (دانشگاهی که قبول شده‌اید) و دانشکده مقصد (دانشگاهی که قصد تحصیل رشته دوم در آن را دارید)  می‌توانند درخواست خود را برای تحصیل در رشته دوم ثبت کنند.

شرایط و مراحل تحصیل همزمان در دو رشته دانشگاهی

اولویت انتخاب رشته دوم با رشته‌های گروه‌های علوم انسانی، هنر و علوم پایه و رشته‌های مکمل رشته اول و موجود در دانشگاه محل تحصیل دانشجو است.  دانشجو موظف است تایید گروه آموزشی رشته دوم را برای آغاز تحصیل همزمان در دو رشته کسب کند.

طبق ماده ۳ آیین‌نامه مصوب وزارت علوم، دانشجو پس از ورود به رشته دوم مجاز است در هر نیم سال حداکثر تا سقف ۳۰ واحد از مجموع درس‌های دو رشته را به نحوی اخذ کند که در مدت مجاز تحصیل در رشته اول، هر دو رشته را به پایان برساند.

در ماده ۴ نیز تصریح شده است که دانشجو مجاز است در طول تحصیل خود، فقط یکبار از تسهیلات تحصیل همزمان در دو رشته تحصیلی بهره مند شود و دانشجو می‌تواند در طی دوران تحصیل همزمان در دو رشته با نظر استاد راهنما از تحصیل در یکی از دو رشته انصراف دهد و تحصیل خود را در رشته دیگر به پایان برساند.

گفتنی است پس از اتمام موفقیت‌آمیز دوره آموزشی در هریک از رشته‌ها طبق مقررات وزارت، دانشجو به دریافت دانشنامه آن رشته نائل می‌شود و تا زمانی که دانشجو تحصیل در هر دو رشته را به پایان نرسانده باشد، مشغول به تحصیل شناخته می شود و معرفی وی به اداره نظام وظیفه پس از پایان تحصیلات در هر دو رشته خواهد بود.

امکان تحصیل در رشته دوم، برای تمام دانشجویان دانشگاه‌های سراسری، غیرانتفاعی، آزاد و پیام نور میسر است.

برخی از دوره های طرح کهاد به صورت کلاس‌های آنلاین و الکترونیک و با پرداخت شهریه نیز میسر است؛ شهریه این دوره‌‎ها به طور میانگین  برای دانشجویان گروه کارشناسی برابر با ۵۰ درصد نرخ مصوب شهریه دوره کارشناسی و برای مقتاضیان گروه ارشد، دکتری و دانش‌آموختگان معادل ۱۰۰ درصد نرخ مصوب شهریه دوره کارشناسی خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.