نتایج در این بخش نمایش داده می شود

چگونه تراز و رتبه خود را افزایش دهیم؟

آزمون‌های آزمایشی یکی از ابزارهای کارامدی است که در طول سال تحصیلی، خصوصا در سال کنکور، کمک شایانی به دانش‌آموزان می‌کند؛ اما آیا فقط شرکت کردن در آزمون‌هاست که می‌تواند موفقیت شما را تضمین ‌کند؟

چگونه تراز و رتبه خود را افزایش دهیم؟

شاید این‌گونه تصور کنید شما که درس‌تان را می‌خوانید، در آزمون‌ها هم بدون غیبت شرکت می‌کنید، واحد آزمون هم که برایتان کارنامه صادر می‌کند و با توجه به درصدها برنامه‌ریزی‌ می‌کنید؛ پس وقت گذاشتن برای تحلیل آزمون چه لزومی دارد؟

در اینجا لازم است تا متذکر شویم بخش بزرگ، مهم و سرنوشت‌ساز شما در رابطه با پروژه‌ آزمون‌ها، بعد از جلسه‌ آزمون شروع می‌شود. زمانی که شما با حجم مطالب خوانده ‌شده طی دو هفته‌ گذشته، به جلسه‌ آزمون رفته‌اید، جلسه را مدیریت کرده‌اید و سعی داشتید تا بهترین بازیابی اطلاعات را از خودتان ارائه دهید. حال نوبت آن است که با درگیر کردن خودتان به ‌صورت فعال مانند شخص سومی به تحلیل نتیجه بپردازید.

بيشتر بخوانيد :

چند راه حل ساده برای مدیریت زمان

همه آنچه درباره کارنامه سبز کنکور سراسری باید بدانید

برنامه ریزی کنکور ۹۹
رتبۀ فرزندتان، ارزش او را تعيين نمي‌کند

برای پررنگ‌تر کردن اهمیت این مسئله می‌توانیم بگوییم اگر این کار را خوب انجام دهید، نتیجه‌تان تا ۴۰ درصد بهبود خواهد یافت؛ یعنی پیشرفتی معادل با حدود نیمی از آنچه تاکنون فراگرفته‌اید؛ بسیار قابل ‌توجه و حیرت‌انگیز خواهد بود.

حال برای دستیابی به این مهم چگونه باید عمل کرد؟

چگونه تراز و رتبه خود را افزایش دهیم؟

پس از بازگشت از جلسه‌ آزمون، به کمک دفترچه‌ پاسخ تشریحی و با استفاده از فرمول زیر درصدهایتان را حساب کنید:

پس از استراحت و صرف ناهار، با استفاده از دفترچه‌ سوال و پاسخ‌نامه‌ تشریحی، به شکل زیر به تحلیل آزمون بپردازید.

بهتر است برای این کار دفتر یا کلاسوری تهیه کنید تا هر آنچه که یادداشت می‌کنید، یک‌جا به‌ صورت مرتب‌شده داشته باشید. اهمیت این گنجینه، در ایام جمع‌بندی بر شما ثابت خواهد شد. همچنین با توجه به نقاط ضعف‌تان بانکی از مجموعه تست‌های عالی خواهید داشت؛ بنابراین از صرف زمان‌ برای نوشتن تحلیل آزمون، اجتناب نکنید.

چگونه تراز و رتبه خود را افزایش دهیم؟

با این کار سایه روشن‌های هر درس برایتان آشکار خواهد شد، اینکه در کدام بخش‌ها مسلط هستید و تنها نیاز به مرور برای انتقال آن به حافظه‌ بلندمدت دارید، کدام بخش نیاز به مطالعه‌ی عمیق‌تر دارد و کدام قسمت‌ها نیاز به هدف‌گذاری برای بهبود وضعیت دارد. شما در بررسی آزمون عمدتا با سه گروه و نوع سوال مواجه خواهید بود؛ سوالاتی که درست جواب داده‌اید؛ جالب است بدانید بررسی این سوالات نیز ضروری بوده، چون ممکن است سوالی را به طور اتفاقی درست جواب داده باشید، همچنین ممکن است در پاسخ تشریحی، راه‌حل تستی سریع‌تر، بهتر و کوتا‌ه‌تری به شما آموزش داده شود. اگر هم هیچ‌کدام از این موارد نبود، چیزی را از دست نداده‌اید، بلکه به مرور سریع مطالبی که روی آنها مسلط هستید، پرداخته‌اید تا بیش ‌از پیش در ذهن شما تثبیت شود.

چگونه تراز و رتبه خود را افزایش دهیم؟

ممکن است به سوالاتی پاسخ نداده و یا به صورت اشتباه پاسخ داده ‌باشید؛ آنچه که اهمیت دارد، یافتن دلیل این موضوع است. چرا این سوال را جواب نداده‌اید یا مهم‌تر از آن، چرا غلط جواب داده‌اید؟ شاید نحوه‌ یادگیری‌تان اشتباه بوده، شاید جزوه‌تان کامل نبوده است، شاید وقت کافی برای خواندن سوال نداشته‌اید، شاید سوال را درست و کامل نخوانده‌اید، شاید سوال را ندیده و آن را از نظر رد کرده‌اید، شاید تست کافی نزده‌اید و …؛ بنابراین مشکل را بیابید و سعی کنید آن را حل کنید. مهم‌تر اینکه آن را در آزمون‌های دیگر تکرار نکنید. این مسائل مهم‌ترین هدف آزمون‌هاست؛ یعنی شناخت انواع اشتباهات و تصمیم‌گیری برای حل آنها و جلوگیری از تکرار اشتباهات و تبدیل یادگیری ناقص به کامل.

یکی از مواردی که کار شما را برای تحلیل آزمون راحت می‌کند، علامت‌گذاری سوالات سر جلسه‌ آزمون است. به‌ عنوان مثال اگر در پاسخگویی به سوالی شک دارید، کنار آن علامتی بگذارید تا در هنگام تحلیل بدانید اگر به آن سوال پاسخ اشتباه داده‌اید، مشکل عدم تسلط کافی بر مطلب بوده است؛ بنابراین زمان بیشتری را برای خواندن پاسخ درست در نظر بگیرید. برای دستیابی به پاسخ صحیح و یاد گرفتن آنچه که نمی‌دانستید، می‌توانید از پاسخ‌نامه‌ تشریحی استفاده کنید و با نگاهی به متن کتاب درسی، به تکمیل آموخته‌هایتان بپردازید.

به یاد داشته باشید شرکت کردن در آزمون‌ها، فقط برای تعیین سطح نیست، رسالت مهم‌تر آزمون‌ها نشان دادن اشتباهاتی است که طی یادگیری داشته‌اید؛ به طوری که با رفع آنها می‌توان تا حد زیادی از این اشتباهات در جلسه‌ کنکور جلوگیری کرد و نتیجه‌ دلخواه را حاصل نمود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.