نتایج در این بخش نمایش داده می شود

چگونه براي امتحانات خرداد ماه آماده شويم؟ (قسمت آخر)

در جلسۀ آزمون چه کنيم؟

* «من آماده‌ام.» اين جمله را هنگام ورود به جلسۀ امتحان (در فضاي مجازي) به خود يادآوري کنيد و از افکار منفي دوري کنيد.

شما تمام توان خود را براي آمادگي لازم در دروس خود به کار گرفته‌ايد و حتي اگر هم اين‌گونه نبوده است، اکنون ديگر وقت فکر کردن به گذشته و حسرت خوردن نيست، بلکه بايد همۀ توان خود را براي استفاده و بهره برداري از دانسته‌هايتان به کار گيريد.

* اگر چيزي را فراموش کرده‌ايد، سر جلسۀ آزمون و قبل از شروع امتحان، به آن فکر نکنيد.

انجام اين کار، بيشتر باعث افزايش اضطراب شما مي‌شود، و اگر هم مطلب مورد نظر را به خاطر بياوريد يا فرابگيريد، به احتمال زياد، به دليل افزايش اضطراب، موجب فراموشي نکته‌هاي ديگري که در خاطر شما بوده است، خواهد شد.

* سر جلسه امتحان، وقت کافي داريد؛ پس خوب دقت کنيد که با توجه به بارم هر سؤال، به اندازه کافي راه حل هر مساله يا پرسش را بنويسيد. ضمناً از محاسبات ذهني و ميان‌برهاي کنکوري هم جداً بپرهيزيد! *

پاسخگويي به سؤالات امتحان را با نام خدا آغاز کنيد و با توکل به پروردگار، آرامشي شگفت‌انگيز را تجربه کنيد.

* در ابتدا نگاهي گذرا به سؤالات بيندازيد (حدوداً 10 درصد از وقت خود را براي انجام اين کار صرف کنيد) و سپس کلمات کليدي را در سؤالات مشخص کنيد و براي پاسخ دادن به آنها زمان‌بندي کنيد، و در حالي‌که سؤالات را مي‌‌خوانيد، نکاتي را که به ذهنتان مي‌‌رسد و مي‌‌تواند مفيد باشد، در کنار آنها يادداشت کنيد.

* براي پاسخگويي به سؤالات، از يک برنامه منظم پيروي کنيد و ابتدا به سؤالات ساده‌تر پاسخ دهيد.

انجام اين کار، احساس تسلط شما بر پرسش‌ها را افزايش و اضطرابتان را کاهش مي‌دهد. همچنين اگر ابتدا روي هر سؤالي تمرکز کنيد، ممکن است به سؤال‌هايي که پاسخ آنها را در خاطر داريد، نرسيد و زمانتان را براي پاسخگويي به اين گروه از سؤالات، از دست بدهيد.

ضمناً در نظر داشته باشيد که تداعي‌هاي ناشي از پاسخ به سؤال‌هايي که پاسخ آنها را بلد هستيد، باعث مي‌شود که مطالب بيشتري را به ياد آوريد و در نتيجه، امکان اينکه جواب سؤال‌هاي ديگر را بيابيد، در شما افزايش مي‌يابد.

در مرحلۀ بعد، سراغ سؤال‌هايي برويد که بارم بيشتري دارند و سپس، به ترتيب، به سؤالاتي پاسخ دهيد که: مشکل‌تر هستند، جواب دادن به آنها وقت بيشتري مي‌‌گيرد و بارم کمتري دارند.

* اگر پاسخ سؤالي را نمي‌دانيد، هرگز آن روي سؤال توقف نکنيد؛ چون  انجام اين کار، موجب هدر رفتن وقت شما مي‌شود. * دقت داشته باشيد که هر سؤال از شما چه مي‌خواهد. در اين مورد به کلمات راهنما در هر سؤال توجه کنيد. اين کلمات به طور معمول عبارتند از:

نام ببريد، تعريف کنيد، محاسبه کنيد، مقايسه کنيد، فهرست کنيد، تحليل کنيد، اثبات کنيد، بحث کنيد و ….

* در سؤال‌هاي تستي، به دنبال کلمات کليدي سؤال مثل:

بجز ، تمام ، بعضي ، اکثر و همين طور منفي بودن سؤال  باشيد. همچنين اول همۀ  گزينه‌ها را بخوانيد و سپس به اين‌گونه سؤال‌ها پاسخ دهيد.

* در سؤال‌هايي که بايد جاي خالي را تکميل کنيد، دقت داشته باشيد که جوابتان منطقي بوده و از نظر دستوري، با ساختار جمله، هماهنگي داشته باشد.

* براي پاسخ به سؤال‌هاي عددي و مساله‌اي، هر مرحله از راه حل و جواب نهايي را مشخص کنيد.

* در سؤال‌هاي تشريحي، ابتدا مطمين شويد که پرسش را با دقت خوانده‌ايد (بعضي از شما عزيزان هنوز سؤال را تا انتها نخوانده به فکر پاسخگويي به آن هستيد!) و سپس زير واژه‌هاي اصلي سؤال را خط بکشيد و پس از آن، خود را به جاي تصحيح کنندۀ آزمون بگذاريد و بهترين و دقيق‌ترين جواب را به هر پرسش بدهيد؛ جوابي که هر تصحيح کننده‌اي به آن نمرۀ کامل مي‌دهد.

بیشتر بخوانید :

جمع بندی دروس را فراموش نکنيم!

مطالعه يا تکنيک؛ کدام يک بر ديگري برتري دارد؟

چگونه براي امتحانات خرداد ماه آماده شويم؟ (قسمت اول)

* اگر در جلسه امتحان (در فضاي مجازي)، دچار آشفتگي و اضطراب شديد، از تکنيک‌هاي وقفه آزمون استفاده کنيد؛ بدين ترتيب که براي چند دقيقه امتحان را رها کنيد و پاي خود را کف زمين گذاشته و ستون فقراتتان را کاملاً عمودي و صاف نگه داريد؛ سپس نفس عميق بکشيد، آن را چند ثانيه نگه داريد و بعد به طور کامل آرام بيرون دهيد و تا سه بار  اين عمل را تکرار کنيد.

* اگر زودتر از موعد، به پرسش‌ها پاسخ داده‌ايد، در برابر وسوسۀ ترک محل امتحان (در فضاي مجازي)، مقاومت کنيد و از وقت باقي‌ماندة خود، براي بازبيني جواب‌هايتان استفاده کنيد.

* بدانيد که هميشه، نوشتن يک پاسخ ضعيف و ناقص، بهتر از هيچ است.

* در امتحانات نهايي که با توجه به شرايط بهداشتي مناطق مختلف کشور احتمالاً به صورت حضوري برگزار خواهد شد، همراه داشتن موبايل، ام‌پي‌تري‌پلير، هندزفري و هرگونه وسايل الکترونيکي (خاموش يا روشن)، فراهم کردن شرايط به منظور استفاده ساير دانشجويان از پاسخنامه خود يا کمک به ديگران براي پاسخگويي به سؤالات، مانند: استفاده از حرکات دست و پا در امتحانات چند ‌گزينه‌اي، همراه داشتن کتاب، جزوه، يادداشت و جابجا کردن اوراق امتحاني و نوشتن اسم غيرواقعي روي پاسخنامه، تخلف محسوب مي‌شود.

 * هميشه بعد از اتمام امتحان، وقت خود را روي آمادگي براي امتحان بعدي بگذاريد و از ناراحت بودن براي امتحان داده شده، جداً خودداري کنيد. 

*هفته نامه پیک سنجش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.