نتایج در این بخش نمایش داده می شود

چه زماني مطالعه کنيم؟


بهترين زمان مطالعه و يادگيري، زماني است که مغز بالاترين کارآيي را در زمينه يادگيري دارد و حافظه نيز بيشترين توانايي را براي به خاطر سپاري مطالب در خود مهيّا کرده است.

انتخاب اين «بهترين زمان» براي مطالعه، بستگي به خودتان دارد تا تشخيص دهيد که در چه زماني از نظر جسمي و روحي، آمادگي لازم را براي انجام اين کار داريد.

هيچ زمان خاصي به طور دقيق براي مطالعه وجود ندارد، و هر وقت که شما حس کرديد مي‌توانيد مطالعه کنيد، آن وقت، مطالعه را با توجه به رعايت نکات ذکر شده شروع کنيد، و اگر نسبت به زمان‌هاي خاص براي مطالعه شرطي شده‌ايد، حتماً از آن زمان‌ها بيشترين بهره را براي انجام اين کار ببريد.

خيلي از مواقع، به خاطر خستگي، خواب آلودگي، گرسنگي، بي‌حالي يا هر علت ديگري، حوصله مطالعه کردن نداريم.

طبيعي است که در چنين مواقعي نبايد مطالعه کرد و يا اگر در حال مطالعه هستيم، اگرامکانش وجود دارد، بايد دست از مطالعه بکشيم.

شک نکنيد که مطالعه در اين شرايط، هيچ سودي برايتان به همراه نخواهد داشت و فقط شما را از لذت يک مطالعه لذت بخش و مفيد بي‌نصيب مي‌کند و در دراز مدت، از درس و کتاب، شما را دور خواهد کرد.

گاهي افت تحصيلي شديدي در بين دانش‌آموزان به چشم مي‌خورد و اظهار بي‌علاقگي به درس و مدرسه و گاهي هم تنفر از مدرسه در ميان دانش‌آموزان ديده مي‌شود. اين بي‌علاقگي به مطالعه، به گونه‌اي است که اکثر قريبب به اتفاق دانش‌آموزان، از درس خواندن و کسب علم و دانش لذت نمي‌برند و اين موضوع جذابيت آن چناني برايشان ندارد؛ بنابراين، لازم است که آنها در زمان و روش مطالعه خود تجديد نظر کنند تا با علاقه و انگيزه بيشتري مشغول به مطالعه شوند.

مطالعه در زمان نامناسب، مي‌تواند سبب فراموشي مطالب خوانده شده و اختلال در يادآوري آن مطالب شود. بارها مشاهده شده است که بعضي از دانش‌آموزان، از فراموش کردن آموخته‌هاي خود يا از اينکه مطلب را در جلسه امتحان به ياد نمي‌آورند، گلايه مي‌کنند.

اگر شما هم جزو اين دسته از دانش‌آموزان هستيد، يادآوري نکات زير مي‌تواند به شما کمک کند تا دچار فراموشي نشويد.

بيشترين فراموشي‌ها به اين خاطر است که مطالب مورد مطالعه، وارد حافظه بلند مدت شما نشده است.

اگر مي‌خواهيد مطالب و مواد امتحاني را درست بياموزيد و فراموش نکنيد، علاوه بر انتخاب زمان مناسب، به موارد زير هم توجه بيشتري داشته باشيد:

اگر هميشه عادت داريد که در زمان و مکان مشخصي مطالعه کنيد، حتماً از اين فرصت استفاده کنيد؛ زيرا شما نسبت به آن زمان و مکان شرطي شده‌ايد و در اين زمان و مکان، آمادگي بيشتري براي تمرکز و يادگيري داريد.

قبل و بعد از مطالعه استراحت کنيد تا ضمن رعايت آستانه يادگيري، فرصتي را براي مغز خود در نظر بگيريد تا به تجزيه و تحليل اطلاعات جديد بپردازد. ضمناً هنگام بروز اضطراب و هيجان‌هاي عصبي، هرگز مطالعه نکنيد.

همچنين بلافاصله پس از غذا خوردن و با شکم پُر مطالعه نکنيد و تمرين و تکرار پس از مطالعه را نيز فراموش نکنيد و مطالب خوانده شده را حتماً مرور کنيد و به محتواي ذهن خود، با خواندن مطالب مشابه نظم بدهيد. همچنين از علايم و نشانه‌ها براي يادآوري مطالب خوانده شده استفاده کنيد و استفاده از قلم و کاغذ را هنگام مطالعه براي تمرکز حواس، فراموش نکنيد.

موفق باشيد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.