نتایج در این بخش نمایش داده می شود

چند نکته درباره آموزشگاه‌هاي کنکور و آزمون سراسري ‏

سلام ! سلامي چو بوي خوش آشنايي !

هر ساله با نزديک شدن به زمان برگزاري آزمون سراسري، آشفته بازار آموزشگاه‌هاي کنکور، بيش از آنکه به علم اندوزي و تقويت بنيه علمي دانش‌آموزان منجر شوند، به محلي براي کسب درآمد کاسبان کنکور و افزايش دغدغه خانواده‌ها و راهي براي خالي کردن جيب آنها بدل مي‌شوند.

علي‌رغم اعلام و تاکيد مکرر سازمان سنجش آموزش کشور و وزارت آموزش و پرورش مبني بر طرح سؤال از کتب درسي و منابع اعلام شده، اين‌گونه مؤسسات عموماً غيرحرفه‌اي و بعضاً نيمه حرفه‌اي، همچنان بر طبل تکنيک و مهندسي معکوس و شگردهاي غيرعلمي و غيرمنطقي خود مي‌کوبند و با عَلَم کردن دوره‌هاي خاص يا فشرده و عناوين اغوا کننده ديگر، به فکر کسب درآمد بيشتر مي‌افتند.

در حدود دو ماه و نيم ماه ديگر، آزمون سراسري سال 1402 به منظور ورود داوطلبان به دانشگاه‌ها و مراکز و مؤسسات آموزش عالي برگزار مي‌شود و صدها هزار داوطلب، در اواسط تير ماه با يکديگر به رقابت خواهند پرداخت، و اين مدت باقي‌مانده، فرصت مناسبي را در اختيار سودجوياني از اين دست قرار خواهد داد. اينکه چگونه بيش از 90 درصد آموزشگاه‌هاي کشور، که در زمينه کنکور اقدام به برگزاري کلاس مي‌کنند، بدون مجوز فعاليت مي‌کنند، سؤالي است که مراجع قانوني بايد پاسخگوي آن باشند، اما همين اندک آ‌موزشگاه‌هاي مجاز هم، مشخص نيست که کمترين صلاحيت لازم را براي ارايه دوره‌هاي آمادگي کنکور داشته باشند.

اينکه اين مؤسسات، آزمون سراسري و موفقيت در آن را به خريد چند سي دي، دي وي دي يا کتاب يا شرکت داوطلبان در شبکه‌هاي اجتماعي يا فضاي مجازي مربوط به خودشان محدود مي‌کنند و عدم قبولي در اين آزمون را متوجه سازمان سنجش و اشتباهات احتمالي آن مي‌نمايند، خود نوعي بي‌اخلاقي حرفه‌اي در فريب متقاضيان، و تخريب متوليان قانوني برگزاري آزمون و زير سؤال بردن نظام گزينش دانشجو در کشور محسوب مي‌شود که لازم مي‌دانيم توجه خانواده‌ها را به اين نکته جلب نماييم.

متاسفانه، برخي از مؤسسات شناخته شده نام‌آور، با پيشنهاد رقم‌هاي کلان، حتي وعده قبولي در رشته‌هاي پرطرفدار و به زعم داوطلب، مطلوب، را هم به مشتريان خود مي‌دهند؛ اما در عمل، اين رقم‌ها در ازاء شرکت در کلاس‌ها، خريد کتاب و شرکت در آزمون‌هاي آزمايشي عموماً غيراستاندارد دريافت مي‌شود.

در خاتمه بايد عنوان کنيم که بخشي از اعتماد مردم به اين آموزشگاه‌ها، ناشي از تبليغ و معرفي آنها از مجراي مبادي رسمي کشور است که جا دارد در اين زمينه، تجديد نظر جدي به عمل آيد، و همچنين نظام آموزشي کشور هم بايد مجدانه بررسي کند و ببيند که به چه علتي اين‌گونه مؤسسات آ‌موزشي غيرمجاز و بي‌صلاحيت، قارچ‌گونه در اطراف آن، رشد و تکثير يافته‌اند.

مدير اجرايي 

*هفته نامه پیک سنجش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.