نتایج در این بخش نمایش داده می شود

چرا سرعت مطالعه من کم است؟

این مقاله را از آنجایی که مطمئن بودیم جواب سؤال اکثر دانش آموزان عزیز در آن هست، آوردیم.

هدف این مقاله برشمردن علل اصلی کندخوانی و پیشنهادهایی برای برطرف کردن آن‌هاست. لطفاً در انجام این پیشنهادها صبور باشید!

 بلند خوانی (ادای صوت):

بعضی از ما عادت داریم که به هنگام مطالعه، به جای خواندن بی‌صدا، صدای کلمات یا صوتی را مانند هوم م م… در گلو ایجاد می‌کنیم که موجب پرت شدن حواس و کندخوانی می‌شود.


ü راه‌‌حلی که به شما توصیه می‌شود این است که در هنگام خواندن متن بدون ایجاد صدا در گلو و در حالی که هوا را از دهان خود به بیرون هدایت می‌کنید متن را تنها با چشمان خود بخوانید.

بیشتر بخوانید :

در دوران کنکور چه مواد خوراکی به بهبود عملکرد ما کمک میکنند؟

توصيه‌هاي بهداشتي براي شرکت در امتحانات نهايي

چگونه در شرايط خاص درس بخوانيم؟


 لب خوانی: این مسئله زمانی اتفاق می‌افتد که شما در هنـگام خواندن متـن، لب‌‌ها را بدون صـدا حرکت می‌دهید، مثل آن‌که کلمات را برای خود با صدای بلند بخوانید.


ü راه‌های زیادی برای از بین بردن این عادت وجود دارد ولی مؤثرترین راه، این است که دهان خود را ببندید و نگذارید لب‌هایتان از هم جدا شوند. به همین سادگی… !


  کلمه‌خوانی:

بعضی از ما طبق عادت کودکی خود جملات را کلمه به کلمه می‌خوانیم و این، سرعت خواندن ما را بسیار کم می‌کند.


ü باید سعی کنیم جمله را بخوانیم، نه تک‌تک کلمات را و اگر سرعت خواندن را افزایش دهیم این مشکل از بین می‌رود. برای این منظور انجام تمرین‌های عملی تندخوانی بهترین کار است.


 دوباره‌خوانی: 

برخی نمی‌توانند بدون برگشت مجدّد به عقب، خواندن را ادامه دهند و بدون دوباره‌خوانی مکرّر از ابتدا به انتهای هر سطر به سطر بعدی بروند. اکثر ما جمله‌ی مهمّی را که خوانده‌ایم دوباره می‌خوانیم یا وقتی تمرکز یا حضور ذهن نداریم ناخودآگاه دوباره‌خوانی می‌کنیم. اگر این مشکل را شناسایی و کنترل نکنیم سرعت خواندن ما افزایش پیدا نمی‌کند.


ü شاید بهترین توصیه برای رفع این مشکل این باشد که دست از نگرانی بردارید که خوب متوجّه نشدم یا چـیزی را از قلم انداختم، بـلکه بدون دوباره‌خوانی، به کار خود ادامه دهید و با قوّت قلب و اعتماد به نفس برخلاف میل شدیدتان به عقب برنگردید، ولی اگر موفّق نشدید شاید راه حل‌های زیر بتواند به شما کمک برساند.


1. در هنگام مطالعه اگر به لغت خاصّی برخورد کردید که معنی آن را نمی‌دانستید به خاطر آن خواندن خود را قطع نکنید، زیرا مجبور می‌شوید پس از رجوع به آن، متن را دوباره از ابتدا بخوانید.


2. انگشتان خود را زیر سطر بگذارید و با انگشتان خود متن را دنبال کنید.


 ذهن‌خوانی: در این عادت اشتباه، لب‌‌ها بی‌حرکتند و ارتعاشی در گلو احساس نمی‌شود ولی کلمات را در مغز خود تکرار می‌کنیم. هر چیزی که شباهت به خواندن با صدای بلند داشته باشد، مغز را از رسیدن به سرعت قابل قبول باز خــواهد داشت.


ü برای کاهش ذهن خوانی بهتر است مطالب را بدون وسواس با سرعت زیاد بخوانید.


نکته: بهتر است به جای بلندخوانی، لب‌خوانی یا دوباره خوانی در هنگام مطالعه، قلم و کاغذی در کنار خود داشته باشید و مطالب مهم را بنویسید و روی نوشته‌های خود تحلیل انجام دهید.

این کاغذها را می‌توانید برای مرور نگه‌دارید یا حتی دور بریزید. هدف اصلی ارتقاء توجه و یادگیری شما در حین مطالعه است.

*مقاله مطرح شده از کتاب همراه من lنتشارات مهر و ماه است!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.