نتایج در این بخش نمایش داده می شود

پیامدهای طرح گزینش بومی

معاون پژوهش و فناوری دانشکده فنی و مهندسی گلپایگان ضمن نامطلوب خواندن طرح گزینش بومی در دانشگاه‌ها تصریح کرد: نباید حق انتخاب دانشجویی را که در کنکور رتبه خوبی کسب کرده است، به دانشگاه‌های استان محل زندگی‌اش محدود کرد، چرا که سطح علمی دانشگاه‌های استان‌های مختلف با یکدیگر برابر نیست و چنین محدودیتی از عدالت به دور است.

دکتر امیرحسین میثمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا درباره پیامدهای گزینش بومی در دانشگاه‌ها گفت: از نظر من گزینش بومی طرح خوبی نیست و نباید داوطلبان را برای انتخاب محل تحصیلشان محدود کرد.

وی ادامه داد: برای مثال دانشگاه‌های شهر تهران در رنکینگ‌های جهانی رتبه خوبی دارند و عمده آن‌ها در رده‌های زیر 500 قرار گرفته‌اند، از این رو عادلانه نیست که داوطلب به خاطر استان محل سکونت خود حق انتخاب دانشگاه‌هایی همچون شریف، امیرکبیر، تهران و سایر دانشگاه‌های برتر در استان‌های دیگر را نداشته باشد.

معاون پژوهش و فناوری دانشکده فنی و مهندسی گلپایگان اضافه کرد: اجرای چنین طرحی تنها زمانی امکان‌پذیر است که مانند بسیاری از کشورهای غربی دانشگاه‌های سطح یک مانند دانشگاه شریف، در استان‌ها و مناطق مختلف پراکنده شده باشند.

میثمی با بیان اینکه شاید با باقی ماندن استعدادهای برتر در استان‌های محل سکونت دانشجویان، سطح علمی دانشگاه‌های استان‌های مختلف ارتقاء یابد، گفت: اما دانشجویان را با اجبار در شهر خود مشغول به تحصیل کردن اقدام مطلوبی نیست، طبیعتا بسیاری از افراد با توجه به دشواری‌های زندگی در خوابگاه، مسائل مربوط به رفت و آمد و…  ترجیح می‌دهند در نزدیکی خانواده و در شهر و دیار خود تحصیل کنند، اما این در صورتی امکان‌پذیر است که دانشگاه‌های استان‌های مختلف از لحاظ کیفی تفاوت چشمگیری با هم نداشته باشند.

وی تاکید کرد: به هیچ عنوان نباید محل تحصیل را به هیچ دانشجویی تحمیل کرد، چرا که اگر شرایط تحصیل در دانشگاه‌های استان‌های مختلف ارتقاء یابد بسیاری از افراد خود راغب می‌شوند در محل سکونت خود باقی بمانند، اما کسی که می‌تواند فرصت تحصیل در دانشگاه‌های برتر را داشته باشد، نباید مجبور به تحصیل در دانشگاه‌های استان محل سکونت خود شود.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه گلپایگان درباره وضعیت ایجاد رشته‌های کاربردی و میان‌رشته‌ای در این دانشگاه، اظهار کرد: در برنامه راهبردی دانشگاه هدف این است که رشته‌های میان‌رشته‌ای و کاربردی‌تر جایگزین رشته‌های کلاسیک شوند و در حال حاضر در حال انجام اقدامات لازم برای ایجاد رشته‌ای تحت عنوان علوم مهندسی هستیم که تلفیقی است از سه رشته‌ مهندسی برق، مکانیک و عمران و به احتمال زیاد مهرماه سال 97 این دانشگاه در این رشته دانشجو می‌پذیرد.

میثمی در خصوص فرایند بازنگری محتوای رشته‌های دانشگاهی، گفت: دانشگاه طبق قوانین در حوزه اجرا اجازه ورود ندارد، اما تغییراتی که ضروری به نظر می‌رسد از سوی دانشگاه به وزارت‌علوم پیشنهاد می‌شود.

وی در پایان یادآور شد: در سال تحصیلی 95 درباره تغییر در سرفصل‌ها و محتوای رشته مهندسی صنایع با توجه به نیازهای جامعه به وزارت علوم پیشنهادهایی شده است. همچنین با توجه به بازنگری‌های انجام شده توسط وزارت علوم، در سال تحصیلی جدید برنامه‌های جدید رشته‌های مکانیک، برق و عمران به ما ابلاغ شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.