نتایج در این بخش نمایش داده می شود

وسواس درس خواندن و مشکلات آن

احتمالا برای همه شما دانش آموزان اوقاتی پیش آمده است که چند صفحه از یک کتاب را مطالعه کرده‌اید اما بعد از چند لحظه دوباره همان صفحات را از ابتدا خوانده‌اید!

بله، درست متوجه شده اید. این وسواس که بیشتر در بین دانش آموزان شایع است تاثیرات بسیار بد و منفی بر روی شخص می‌گذارد. معمولا وسواس‌ها افراد را به دردسرهای بزرگی می‌اندازند.


مثلا کسی که بر روی تمیزی بیش از حد خانه خود وسواس دارد، باید همه کار هایش را تعطیل کند و به نظافت خانه بپردازد. همچنین باید هزینه‌های سنگینی برای این کار متقبل شود.

این مورد در بین دانش آموزان نیز بسیار شایع است و مهم‌ترین دارایی آن‌ها یعنی وقتشان را می‌گیرد.


بنابراین اگر شما با این اختلال مواجه هستید باید هرچه سریع‌تر به فکر درمان آن باشید. اجازه بدهید در قدم اول کمی این وسواس را بیشتر مورد بررسی قرار دهیم.

1. وسواس مطالعاتی چیست؟


دانش‌آموزی که وسواس مطالعاتی دارد باید برای فهمیدن دقیق یک متن چند بار آن را بخواند. البته این به آن معنی نیست که این دانش‌آموز مشکل خاصی داشته باشد، در واقع ایشان فقط عادت کرده که یک متن را چند بار بخواند.


بعضی دیگر از دانش آموزان رفتارهای وسواسی دیگری نیز دارند.

مثلا در هنگام مطالعه کتاب باید حتما همه وسایل خانه مرتب باشد. یا باید حتما خودکارها یا وسایلی که در طول مطالعه به آن‌ها هیچ نیازی ندارند در کنارشان باشد.


همان‌طوری که پیش‌تر نیز ذکر شد وسواس مطالعاتی فقط یک عادت است و هیچ‌وقت برای ترک آن دیر نیست.


اما دسته دیگری از این دانش آموزان که ممکن است بیشترین وقت را تلف کنند افرادی هستند که به منبع متنی که می‌خوانند اعتماد ندارند. یعنی مدام با خود فکر می‌کنند که شاید این متنی که می‌خوانم از منبع درستی نباشد و همیشه چند منبع را بررسی می‌کنند.


این کار وقت زیادی از آن‌ها می‌گیرد و مهم‌ترین دارایی خود را به ‌سادگی از دست می‌دهند.

این قضیه در مورد داوطلبان کنکور بیش از پیش شدت می‌گیرد و نتایج بسیار بدی حاصل می‌کند.

اما شما به ‌عنوان یک دانش‌آموز باید بدانید که وسواس درس خواندن خیلی مضر است.

در واقع اگر شما یک متن را چند بار بخوانید و این روند به‌ طور اشتباه انجام شود، کل چیزی که خواندید از یادتان می‌رود.

بیشتر بخوانید :

به هنر خلاصه‌نويسي مجهز شويد!

عوامل زیادی می تواند باعث ایجاد وسواس مطالعاتی در دانش آموز شود. دانش آموزی که مدام توسط معلم، والدین یا هر کس دیگری تحقیر شود به این فکر می‌افتد که باید از دیگر دانش‌آموزان پیشی بگیرد.

اما چون کسی نیست که ایشان را درست راهنمایی کند ممکن است تاثیرات منفی زیادی را بر جا بگذارد. البته لازم به ذکر است که این روش اصلا مناسب نیست، شاید دانش‌آموز در قدم اول درس بیشتری بخواند اما در بلند مدت اثرات منفی بر روحیات ایشان خواهد گذاشت.

2. وسواس مطالعاتی در کنکور: هر کاری کنید به برنامه آزمون نمی رسید!


بسیاری از داوطلبان کنکور هر کاری می کنند به برنامه آزمون نمی رسند و همیشه از برنامه عقب هستند. این دسته از دانش آموزان وقت زیادی را از دست می دهند و نمی توانند طبق برنامه پیش بروند. ممکن است شما یک صفحه را چندین بار بخوانید و 100 درصد مطمئن شوید که این صفجه را یاد گرفتید و بعد به سراغ صفحه بعد بروید.


این امر وقت زیادی از شما خواهد گرفت.همچین شما خیلی سردرگم می شوید و کر شما همیشه مشغول خواهد بود. مخصوصا که با یکی از مهم ترین فسمت های زندگی تان یعنی کنکور مواجه هستید که می تواند سرنوشت شما را به کلی تغییر دهد.

3. ترک عادت موجب مرض نیست!در ادامه روش های ترک این عادت را برای شما بیان نموده‌ایم:


1. ذهن خود را خالی کنید


قبل از شروع مطالعه درس ذهن خود را از همه‌چیزهایی که ممکن است تمرکز شما را هنگام درس بر هم بزند پاک‌ کنید.

بهتر است کار هایی که وقت کمی از شما می‌گیرد را قبل از شروع مطالعه انجام دهید و کار هایی که وقت زیادی از شما می‌گیرد را در یک برگه یادداشت کنید تا در موقع مناسبی به سراغ آن‌ها بروید.


در حین مطالعه نیز اگر چیزی به ذهن شما رسید در همان برگه یادداشت کنید تا بعدا به سراغش بروید.

2. کم‌کم شروع کنید


اگر برای مطالعه از چهار منبع مختلف استفاده می‌کنید بهتر است از این به بعد به مدت یک هفته از 3 منبع استفاده کنید. بعد از آن دوباره به مدت یک هفته از 2 منبع استفاده کنید و…

اگر همیشه عادت دارید تا 5 خودکار مختلف را کنار خود قرار دهید از این به بعد به مدت یک هفته 4 خودکار را کنار خود قرار دهید.


هر زمانی که تصمیم گرفتید یکی از عادات خود را کم کنید، با خودتان تکرار کنید که اگر یک منبع را کم کنم هیچ اتفاقی نخواهد افتاد! یا اگر یا یک خودکار کمتر در کنارم باشد هیچ تاثیری بر یادگیری من ندارد!

این جملات را تکرار کنید و معنی آن را به خودتان ثابت کنید.

3. برنامه‌ریزی کنید


برای کل روز برنامه‌ریزی کنید. طوری برنامه‌ریزی کنید که زمان بعد از مطالعه شما پر شود. این‌طور که با خودتان قرار بگذارید امروز در ساعت 3 بعد از ظهر تا 4 بعد از ظهر 10 صفحه از کتاب شیمی را بخوانید. بعد از آن به تفریح مورد علاقه‌تان بپردازید.


اگر به این صورت عمل کنید چون برای خودتان زمان مشخص کرده‌اید دیگر فرصت دوباره خواندن را نخواهید داشت.


در این مقاله به طور کامل در رابطه با وسواس درس خواندن صحبت کردیم.

امیدواریم از آن لذت برده باشید و به شما در حل این مشکل کمک کرده باشد. شما تا به حال با کدام یک از وسواس‌های درس خواندن مواجه شده‌اید؟

چگونه وسواس مطالعاتی فرزندم را از بین ببرم؟


اگر فرزند شما وسواس مطالعاتی دارد باید از همین الان به فکر باشید. همانطور که می‌دانید اهمیت این موضوع آن قدر بالاست که هر چقدر راجع به آن توضیح دهیم کم است. یکی از دلایل ایجاد این وسواس ‌می‌تواند رفتارهای والدین باشد.

چراکه با پیگیری‌های زیاد و بیش از حد دانش‌آموز را ملزم می‌کنید تا نمره بهتری در امتحان کسب کند. بنابراین سعی می‌کند کتاب را بیشتر بخواند و همین مسئله به مرور زمان باعث ایجاد این نوع از وسواس می شود.

شاید مهم‌ترین و اساسی‌ترین نکته‌ای که باید رعایت کنید این است که شما نباید توقع بیش از حد از فرزندتان داشته باشید.

منظور ما این نیست که کلا هیچ نظارتی بر وضعیت تحصیلی ایشان نداشته باشید؛ اما تکرار بیش از حد این امر ‌می‌تواند اثرات مخربی بر روی فرزندتان داشته باشد. بهتر است در مورد توقعات خود یکبار دیگر تجدید نظر کنید و کاملا منطقی به آن فکر کنید.


برای مثال اینکه شما می‌خواهید فرزندتان در کنکور با رتبه 1 قبول شود شاید امکان پذیر باشد شاید هم نباشد.

با توجه به وضعیت تحصیلی سال‌های گذشته و شناختی که از ایشان دارید می‌توانید متوجه شوید که آیا این امر شدنی هست یا خیر.

اگر امکان پذیر بود در قدم بعد باید با فرزندتان صحبت کنید و توقعات خود را برای ایشان توضیح دهید. در غیر این صورت اصرار زیاد و بیجا اثرات منفی به دنبال خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.