نتایج در این بخش نمایش داده می شود

همراه با شما تا آزمون سراسري (۱)

اکنون در آخرين روزهاي پاييز و در آستانۀ زمستان 1400 قرار داريم و تا زمان برگزاري آزمون سراسري سال 1401 که تقريباً در اواسط تيرماه سال آينده برگزار مي‌شود، براي داوطلبان اين آزمون مهم و سرنوشت‌ساز، حدود شش ماه و چند روز فرصت باقي مانده است.

به همين خاطر، مناسب ديديم که هر از گاهي و به فراخور فرصتي که دست مي‌دهد، اين ستون را به مباحثي راجع به آمادگي براي کنکور اختصاص دهيم. اين مطالب، حاصل تاملاتي چند است که براي استفاده داوطلبان گسترده اين آزمون مهم، در اينجا مي‌آوريم:

1-    بنا به فرموده مولاي متقيان حضرت امام علي (ع):

«فرصت‌ها چون ابرها درگذرند؛ بنابراين، آنها را دريابيد»؛ پس اگر تاکنون که بيش از سه ماه از سال تحصيلي گذشته است، سرعت عبور زمان را به طور محسوس درنيافته‌ايد، اکنون آن را دريابيد و در اين شش ماه و چند روز باقي مانده تا موعد برگزاري آزمون سراسري 1401، با برنامه‌ريزي، از فرصت‌هاي باقي‌مانده براي آمادگي همه جانبه به منظور موفقيت در اين آزمون، به طور کامل استفاده کنيد.

2-    جمع‌بندي دروس خوانده شده، دروس خوانده نشده يا دروسي که آنها را چند بار دوره کرده‌ايد، کار بسيار لازمي است که اکنون بايد به انجام آن بپردازيد. انجام اين کار بدان خاطر لازم به نظر مي‌رسد که پس از بررسي آن متوجه شويد که در کدام درس‌ها قوي، در چه دروسي متوسط و در کدام يک از ديگر دروس، ضعيف هستيد و بر اساس آن و همين‌طور مطابق ضرايب هر درس در آزمون سراسري، که معمولاً از عدد 1 تا 4 شدت و ضعف دارد، با مطالعه و فراگيري عميق، آنها را پيش ببريد.

3-    طبقه‌بندي دروس و به صورت منظم و شبکه‌اي خواندن هر درس، از ديگر مواردي است که رعايت آن از سوي داوطلبان، واجب و لازم به نظر مي‌رسد؛ به ديگر سخن، به صورت تفنني و «از هر دري سخني» و کشکول‌وار مطالعه نکنيد.

اين گونه مطالعه دروس و به صورت غير طبقه‌بندي شده جلو رفتن، اگر ضرري براي هدف شما و راه رسيدن به آن هدف نداشته باشد (که دارد)، قطعاً سودي نيز برايتان در بر نخواهد داشت.

4-  نه، اختصاص تمام ساعت‌هاي مفيد يک داوطلب در يک شبانه‌روز به خواندن دروس (بدون تعيين هيچ وقتي براي خواب و استراحت کافي)، اثر بخش مي‌تواند باشد، و نه، اختصاص ساعات اندک به اين مقوله (مطالعه دروس) مي‌تواند در اين زمينه، مفيد باشد؛ بلکه آن چيزي که در اين راه، ما را ياري خواهد رساند، ايجاد تعادل در ساعات مطالعه، تفريح، استراحت و در کنار خانواده بودن است.

5-  پرداختن به افکار مشوش و اضطراب‌آلود و دامن زدن به هرگونه استرس در زمينه پذيرفته شدن يا نشدن در آزمون سراسري در اين ايام، به نوعي، از بين بردن آرزوهاي معقول و منطقي يک داوطلب است؛ پس سعي کنيد که تمام سلول‌هاي مغز و گسترۀ ذهن خود را در اين موقعيت زماني حساس، معطوف به درس خواندن عميق و هدفمند کنيد و از راه دادن اين گونه خيالات و اوهام‌ مضر، به دايره ذهن خود جلوگيري نماييد.

6-  مساله انتخاب رشته تحصيلي و اينکه در صورت مجاز به انتخاب رشته شدن، چه رشته‌هايي را انتخاب کنم و کدام يک از دانشگاه‌ها را جزو اولويت‌هاي انتخابي خودم قرار دهم، از مهم‌ترين مسايل يک داوطلب آزمون سراسري است؛ اما به ياد داشته باشيد که زمان انديشيدن به اين گونه مسايل، حال حاضر نيست و مي‌توان به آن در زمان مناسب خود، که پس از برگزاري آزمون سراسري است، به طور عميق فکر کرد و با ديگران در اين زمينه به مشاوره پرداخت.

7- نکته مهم ديگر در اين زمينه، که ياد کردن آن در اين سطور، لازم به نظر مي‌رسد، مساله رقابت تحصيلي است.

در اينکه رقابت تحصيلي در جاي خود براي هر يک از داوطلبان، شورآفرين، انرژي‌ بخش و هيجان‌انگيز است، هيچ شکي نيست؛ اما بايد در نظر داشت که نبايد اين حسّ رقابت و پرداختن بيش از اندازه به آن، ما را از انديشيدن به هدف اصلي‌مان دور کند و از راه مستقيم به بي‌راهه هدايت نمايد.

به ياد داشته باشيد که «حاشيه»‌ها، هر چقدر هم که هيجان‌انگيز و فرح‌بخش باشند، نبايد ما را از «متن»، که در اينجا آمادگي جدي براي شرکت در آزمون سراسري سال 1401 است، منحرف نمايند.

8-    پناه بردن به منشا آفرينش و استعانت از ذات لايتناهي پروردگار عالم، در همه حال، امر نيکو و پسنديده‌اي است؛ اما در اين ايام و لحظات، گاهي خوب است که بيشتر از زمان معمولي، که در شبانه‌روز براي به جا آوردن عبادات روزانه سپري مي‌کنيم، اوقات ويژه ديگري را نيز، به ويژه در سحرگاهان، به راز و نياز کردن با ربّ‌العالمين اختصاص دهيم و از او توفيق ادامه راهمان را بجوييم.

موفق باشيد 

*هفته نامه پیک سنجش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.