نتایج در این بخش نمایش داده می شود

نکات طلایی برای کنکوری‌ها ۹۸

فروردین‌ماه همیشه غیر از آغاز سال جدید، نزدیکی یک رویداد بزرگ دیگر را نیز یادآوری می‌کند؛ کنکور سراسری، کنکور امسال نیز مانند سال‌های گذشته در اوایل تیرماه برگزار می‌شود.

هزاران نفر در  تورنمنت کنکور ۹۸ برای نشستن بر کرسی‌های دانشگاهی کشور با هم رقابت می‌کنند. کنکور و نتیجه آن، همیشه دغدغه بسیاری از دانش‌آموزان و خانواده‌هایشان بوده است، تا جایی که گاهی با صرف هزینه‌های سنگین، تلاش می‌کنند در این رقابت کشوری از سایر رقبا پیشی بگیرند. در این بین، اما نکات مهمی وجود دارد که دانش‌آموزان برای موفقیت در کنکور باید رعایت کنند که به ۱۰ مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

۱ در مطالعه جوگیر نشوید!

ماه‌های پایانی و نزدیک به کنکور، همیشه استرس و نگرانی‌های فراوانی چه برای فرد کنکوری و چه برای خانواده آن‌ها ایجاد می‌کند، معمولا کنکوری‌ها به مطالعات فشرده و سنگین روی می‌آورند، این نگرانی را می‌توان در افزایش فروش کتب کمک‌آموزشی ویژه کنکور در این ایام به وضوح مشاهده کرد. این درحالی است که اصول روانشناسی کاملا با این قضیه مخالف است و روز‌ها و ماه‌های پایانی را بیشتر برای مطالعات سبک و مرور نکات مناسب می‌داند تا انباشته کردن فشرده مطالب.

۲ سراغ مطالب جدید نروید

یادگیری و آموزش مطالب درسی، چه حفظیات و چه مطالب فرمولی، مانند هر مطلب دیگری برای سپرده شدن به حافظه کوتاه‌مدت و سپس انتقال به حافظه بلندمدت، نیازمند طی کردن یک مسیر نسبتا مشخص و زمانبر است. پس بهتر است وقت باقی‌مانده خود را صرف هرچه عمیق‌تر کردن مطالب از پیش آموخته بکنید!

۳ آزمون پشت آزمون

محک زدن توانایی‌ها و میزان مطالعه با آزمون‌های آزمایشی، قطعا کمک شایانی به دانش‌آموزان خواهد کرد، اما در این زمینه هم مانند خیلی از موارد دیگر، شاهد افراط برخی از آن‌ها و گاهی والدین هستیم. شرکت بی‌برنامه و پرتعداد در این آزمون‌ها، به‌خصوص در یکی دو ماه مانده به کنکور، دستاوردی غیر از استرس و واکنش‌های هیجانی یا ناامیدی و یأس نخواهد داشت.

۴ خود را زندانی نکنید

ذهن انسان علاوه‌بر بعد فرامادی، دارای یک بعد فیزیکی و سخت‌افزاری نیز هست و مانند سایر اعضای بدن، نیازمند رسیدگی و تغذیه و ورزش مناسب خود است که اگر از آن‌ها محروم شود، قطعا آسیب می‌بیند. حضور نسبتا فعال در جامعه، مطالعه کتب غیردرسی (ترجیحا داستان کوتاه یا شعر)، ورزش و فعالیت فیزیکی ازجمله فعالیت‌های مفید برای شادابی و سلامت مغز انسان است.

۵ خود را درگیر فضا‌های مجازی نکنید

فارغ از هرگونه بحث درباره خوب یا بد بودن آنها، فضا‌های مجازی، به خاطر تحریک بیش از حد قوه تخیل، آسیب‌های فراوانی بر قوه یادگیری فرد در کوتاه‌مدت می‌گذارد. همچنین استرس‌زا بودن فعالیت در این فضا‌ها، قدرت تعمیق ذهن را تا حدود زیادی از بین می‌برد؛ بنابراین حداقل در واپسین روز‌های مانده به کنکور، استفاده از فضای مجازی را تا حد امکان کم کنید.

۶ به تغذیه خود اهمیت بیشتری بدهید

شکی نیست که تغذیه انسان در کارکرد بهتر مغز موثر است، اما این تاثیر در واپسین روز‌های مانده به کنکور بیشتر می‌شود. کلسیم کافی، حبوبات و دوری از غذا‌های آماده (فست‌فود)، ازجمله مواردی هستند که فرآیند یادگیری و حافظه را تقویت کرده و در کاهش استرس‌های مضر نقش فراوانی دارند.

۷ ریتالین، رفیق ناباب شب‌های کنکور!

فروش آن بدون نسخه پزشک ممنوع است. یک داروی ضدبیش‌فعالی که سال‌هاست بلای جان کنکوری‌ها شده است. در روز‌های ابتدایی مصرف، تمرکز فرد بالا می‌رود و قدرت شب‌بیداری نیز پیدا می‌کند. اما به‌تدریج و با گذشت یک تا دو هفته از مصرف آن، اثرات مخرب خود را نشان می‌دهد. این دارو که نام علمی آن متیل‌فنیدات است، شدیدا اعتیاد‌آور بوده و عوارض جانبی شدیدی ازجمله بیماری‌های پوستی، اختلالات شدید خواب، مشکلات قلبی و… دارد. به هرحال اگر درگیر مصرف این دارو شده‌اید، به هیچ‌وجه به‌طور ناگهانی مصرف آن را قطع نکنید و حتما با مراجعه به پزشک و دریافت مشاوره پزشکی، خود را از دست این اعتیاد رهایی دهید.

۸ کسی با موادمخدر دکتر نشده است!

گل، شیشه، ترامادول، حشیش؛ موادی که به ترتیب بیشترین میزان مصرف را بین دانش‌آموزان دارند. بسیاری از معتادان به مواد افیونی و مخدر، شروع مصرف خود را از سال کنکور می‌دانند. توقعات بالای خانواده‌ها، استرس عقب نماندن از دور رقابت، کم‌آوردن وقت برای مطالعه و تلاش برای شب‌بیداری، و البته وسوسه دوستان از مهم‌ترین عوامل شروع اعتیاد کنکوری‌هاست. کنکوری‌هایی که نه‌تن‌ها نتوانسته‌اند طعم شیرین پزشکی یا مهندسی را بچشند بلکه سالیان سال درگیر این بلای خانمانسوز بوده‌اند، پس مطمئن باشید که راه دانشگاه از اعتیاد نمی‌گذرد.

۹ خودتان یا فرزندتان را با دیگران مقایسه نکنید

مطالعه کردن زیاد در روز، کسب نتایج بهتر در کنکور‌های آزمایشی و آزمون‌ها، تعداد کتب مطالعه‌شده و… هیچ تضمینی برای نتیجه بهتر در کنکور نیست. هرکس با توجه به داشته‌ها و توانایی‌ها و صدالبته تلاش خود نتیجه کارش را خواهد دید، اما مقایسه این موارد با دیگران همچون سم مهلکی برای روحیه داوطلب خواهد بود. بهترین اقدام برای موفقیت در کنکور، انجام یک برنامه‌ریزی منسجم و منطقی براساس علایق و توانایی‌های فرد داوطلب کنکور است.

۱۰ اینجا آخر دنیا نیست!

در سال‌های اخیر قبولی در رشته موردعلاقه دیگر کار چندان سختی نیست. هرچند برای قبولی در یک دانشگاه دولتی، باید تلاش‌های فراوانی کرد. اما آنچه اهمیت دارد، دانستن این نکته است که کنکور تنها یک مرحله از زندگی است و تنها یکی از راه‌های مشخص کردن مسیر آینده. فارغ از نتیجه‌ای که کسب خواهید کرد، برنامه‌ریزی و تلاش شما برای کسب موفقیت، مهم‌ترین مولفه‌ای خواهد بود که در آینده به کمک‌تان خواهد آمد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.