نتایج در این بخش نمایش داده می شود

مهم اين است که تصميم گرفته‌ايد قدم در راه بگذاريد

هر چه به زمان برگزاري آزمون سراسري نزديک‌تر مي‌شويم، احساسات گوناگوني در ميان داوطلبان کنکور بروز مي‌کند. برخي از داوطلبان عزيز در آمادگي کامل هستند و آرزو مي‌کنند که زودتر ايام باقي‌مانده تا زمان برگزاري اين آزمون، تمام شود تا بتوانند موفقيت خود را جشن بگيرند. برخي نيز با بيم و اميد، دچار دو دلي و نگراني هستند و با اينکه به  خوبي مطالعه کرده‌اند، اما گمان مي‌کنند که شايد آمادگي کافي حضور در اين آزمون را نداشته باشند، و گروهي نيز به دليل مطالعه نکردن کافي، نداشتن يک برنامه‌ريزي درست و اصولي و …، برايشان  فرقي نمي‌کند که کنکور چه زماني برگزار شود، سطح سؤالات چگونه باشد و مواردي از اين قبيل. امروز مي‌خواهيم درباره يک احساس مشترک با شما صحبت کنيم که براي تمام داوطلبان و حتي تمام انسان‌ها دل‌انگيز و زيباست.
اين احساس، حس موفقيت و کاميابي است. فرقي نمي‌کند که در چه سطحي از آمادگي براي کنکور و توان مطالعاتي باشيد؛ مهم اين است که موفقيت و رسيدن به آن، به شما احساس زيبا و دل نشيني خواهد داد. کمتر از يک ماه تا آزمون سراسري باقي‌مانده است و اگر بخواهيد، مي‌توانيد به موفقيت دست يابيد و اين احساس را با تمام وجود لمس کنيد. موفقيت از ديدگاه هر داوطلب، بسته به تلاش او، فرق مي‌کند. ممکن است فردي که بسيار تلاش کرده است، موفقيت را در قبولي در رشته برق دانشگاه صنعتي شريف تعريف کند، و شخصي که تا الان چندان زحمتي نکشيده و اگر در کنکور قبول نشود مجبور باشد به خدمت سربازي برود، موفقيت را صرفاً قبولي در دانشگاه بداند.
با اينکه سطوح و تعريف موفقيت در ميان داوطلبان مختلف، متفاوت است؛ اما اصول آن براي همه يکسان است. اولين گام در مسير موفقيت، باور موفقيت است؛ نه اينکه خيلي سطحي با خود بگوييد موفق خواهيد شد و ديگر تمام! باور موفقيت بايد جزيي از وجود شما و ملکه ذهنتان باشد تا به آن برسيد. چرا بعضي از داوطلبان با اينکه زياد زحمت کشيده و تلاش کرده‌اند، نمي‌توانند رتبه مورد نظر خود را به دست آورند؟ زيرا به اين باور نرسيده‌اند که مي‌توانند موفق شوند. وقتي ما خودمان، خود را باور نداشته باشيم، آيا مي‌توانيم از موانع بگذريم و به هدف برسيم؟! نه؛ زيرا در ادامه، همه نيروهاي دروني و بيروني به ما خواهند گفت که نمي‌توانيم، و اين پندار، ما را از انجام تلاش بيشتر و نشان دادن قابليت‌هايمان محروم خواهد کرد؛ پس براي موفقيت در کنکور، گاهي به صيقل دادن باورها و ترميم انگيزه‌هايمان نيازمنديم.
     روي سخنم با همه شما داوطلبان عزيز، به خصوص آنهايي است که تا الان براي يک موفق در کنکور، زحمت زيادي نکشيده‌ و تلاش نکرده‌اند. اگر فقط خود و موفقيتتان را باور کنيد، باز هم مي‌توانيد از اين وقت اندک باقي‌مانده، به خوبي استفاده کنيد و نتيجه بگيريد. کنکور، يعني تعيين شايستگي دانش‌آموزي که مي‌خواهد در دانشگاه تحصيل کند؛ ضمن آنکه ملاک اين تعيين شايستگي، تا حد زيادي اکتسابي بوده و هر کدام از شما به تنهايي مي‌توانيد با پرورش نقاط مثبت آن در جهت رسيدن به هدف خود، به اين سطح نزديک‌تر بشويد.
کنکور، يعني تمرين، تلاش مستمر، پشتکار، اميد، مسؤوليت‌پذيري و رسيدن به احساس ناب اعتماد به نفس واقعي. اينکه در رويا و خيال به دنبال رسيدن به اهداف بلند، مثل کسب رتبه خوب در کنکور باشيد، اما هيچ تغيير خاصي در رفتار تحصيلي و مطالعاتي خودتان ايجاد نکنيد، بيهوده آب در هاون کوبيدن است. هيچ فردي، اين موضوع را رد نمي‌کند که داشتن هدف و ديد مثبت در گام نخست، حس خوشايند حرکت را به وجود مي‌آورد؛ البته در باطن و درون هر يک از شما هم بايد اين باور باشد که مي‌توانيد و براي رسيدن به اين هدف و توانستن نيز بايد تلاش کنيد؛ پس باورهاي بزرگ در جهت رسيدن به آرزوها، بايد قدرت برانگيختن روان و توان انسان را داشته باشد
.
در زندگي همه ما، زمان‌هايي بوده است که تا توانسته‌ايم وقت تلف کرده‌ايم؛خيلي وقت‌ها هم حس و حال انجام يک کار مهم و تکليف خاص را نداشته‌ و پيوسته آن را پشت گوش انداخته‌ايم. درس خواندن در دوران مدرسه نيز، گاهي اين گونه بوده است. بعضي از شما داوطلبان عزيز تا الان تلاش زيادي نکرده‌ايد و حتي ممکن است که بعضي از مباحث و درس‌ها را اصلاً نخوانده باشيد، اما بايد بدانيد که امسال، سال سرنوشت شماست و در اين ميان، رقابت علمي براي تعيين رتبه، رشته، دانشگاه، شغل و آينده شما رقم مي‌خورد؛ پس بايد قبول کنيد که شرايط فعلي، شرايط خاصي است و ديگر جاي اين دست و آن دست کردن نيست.
حتماً با خود مي‌گوييد که حتي اگر اين موضوع درست باشد، ديگر براي آمادگي من حسابي دير شده است و من نمي‌توانم در اين مدت کوتاه، کاستي‌هاي خود را جبران کنم. چنانچه شما از جمله آن داوطلباني نيستيد که فکر مي‌کنيد که اگر پشت کنکور بمانيد و سال بعد در آزمون شرکت کنيد، مي‌توانيد نتيجه بهتري بگيريد و يا مشکلي مانند سربازي و … داريد، بايد بدانيد که در همين مدت زمان باقي‌مانده هم مي‌توانيد با يک تلاش و کوشش مثال‌زدني، به هدف خود دست يابيد؛ پس آستين‌ها را بالا بزنيد و شروع کنيد. عده کساني که مي‌خواهند در رشته و دانشگاه خوبي قبول شوند، کم نيستند، اما تعداد کساني که واقعاً براي رسيدن به موفقيت، باور، توان و تلاش و پشتکار را با هم دارند، از اين تعداد هم کمتر هستند؛ پس فقط کافي است که به خاطر گذشته، خود را سرزنش نکنيد و با يک باور قوي به خود و توانايي‌هايتان و با يک پشتکار اساسي، قدم در راه بگذاريد.
براي اينکه در زمان باقي مانده تا کنکور، نااميد نشويد يا حرف‌هاي نااميد کننده ديگران، شما را از تلاش باز ندارد، فقط به هدفتان فکر کنيد؛ به قبولي در کنکور و چشم انداز بعدي زندگي‌تان. در تمام روزهاي باقي‌مانده تا زمان برگزاري آزمون سراسري، هدف خود را بايد طوري هدايت کنيد که تا آخرين روز کنکور، با فکر کردن به آن، انرژي بگيريد. هنگامي که مصمم به انجام يک عمل مي‌شويد، ترديدها را بايد کنار بگذاريد و کارتان را شروع کنيد.
بايد سعي کنيد که همان شخصيت ايده آل را که در ذهنتان از خود ساخته ايد در عمل نشان دهيد. انجام اين کار باعث مي‌شود تا شوق و ذوق بيشتري در شما به وجود بيايد و کارتان را بهتر انجام دهيد. اين احساس را که داريد لحظه به لحظه به سمت هدف نزديک‌تر مي‌شويد، در خود پرورش دهيد. همين حس باعث مي‌شود تا شما با انرژي و پشتکار بيشتري قدم در ادامه راه بگذاريد. هر وقت طبق برنامه عمل کرده و خوب درس خوانديد، خودتان را تشويق کنيد و از اينکه آن‌قدر فوق العاده‌ايد که توانسته‌ايد در وقت و زمان باقي مانده، با يک همت مثال زدني، قدم در اين راه بگذاريد به خودتان افتخار کنيد.
اين پاداش دادن‌ها و احساس دلپذيري که از عمل گرايي خوب شما نشات گرفته است، به شما انرژي لازم را براي پيمودن ادامه مسير باقي‌مانده مي‌دهد. به اين تلاش شک نکنيد و فقط قدم در راه بگذاريد و به جلو برويد.
مهم نيست که دير شروع کرده‌ايد؛ مهم اين است که با يک  عزم و همت بلند، تصميم گرفته ايد که در کنکور امسال با تمام تلاش خود، رتبه مناسبي را به دست آوريد.
      اگر اطرافيان، شما را مايوس کرده يا با سخنان نااميد کننده‌شان تلاش کرده‌اند که باور شما را براي رسيدن به موفقيت، کم رنگ جلوه دهند و يا آن نهيب نااميد کننده درونتان به شما مي‌گويد که «موفق نمي‌شوي و بگذار براي سال بعد» يا «بي‌خيال شو و برو دنبال تفريح»، بدون اينکه تحت تاثير اين قبيل القايات قرار بگيريد، فقط بخنديد؛ خنده‌اي از جنس عزم و اراده و همت، و کاري کنيد که حتي فراتر از غيرممکن‌هاي کنکورهاي سال‌هاي قبل که ممکن شدند، عمل کنيد و نامتان را جزو داوطلبان موفق آزمون امسال  ثبت کنيد.
   اينکه تا چه حد در شروع کار و در ادامه راه موفق باشيد، به هيچ چيز، دقت کنيد به هيچ چيز جز شما، بستگي ندارد. خيلي از داوطلبان کنکور که اين آزمون را تجربه کرده‌اند، بعدها به حال خودشان افسوس مي‌خورند و پيوسته به اين موضوع فکر مي کنند که اگر بهتر درس مي خواندند، اگر بيشتر تلاش مي‌کردند، اگر برنامه‌ريزي درستي داشتند، و صدها اگر ديگر، الان مي‌توانستند به هر آنچه در زمينه تحصيلي مي‌خواهند به آن برسند، دست پيدا کنند؛ پس اگر مي‌خواهيد که به خودتان بدهکار نباشيد، اگر مي‌خواهيد که بعدها دچار درگيري و جنگ با «من» درونتان نشويد و اگر مي‌خواهيد که اين اگرهاي بي‌پايان، شما را به چالش نکشد، در اين روزهاي باقي‌مانده تا برگزاري آزمون سراسري، به خوبي تلاش کنيد. موفقيت شما بستگي به اين نکته دارد که بدانيد و بخواهيد، و اميدوار باشيد که مرحله به مرحله پيشرفت مي‌کنيد. بايد طوري تلاش کنيد که ديگر بالاتر از تلاش شما طبق توانايي‌هايتان وجود نداشته باشد. يادتان باشد که اگر عزم خودتان را جزم کرده‌ايد و باور داريد که موفق مي‌شويد، مهم نيست که کي وارد زمين بازي شده‌ايد، مهم اين است که به خوبي بدويد و برويد جلو و گل بزنيد؛ همين !
ممکن است که در مسير رسيدن به هدف، خسته شده و از ادامه کار باز بمانيد. موضوع اين است که چيزي که باعث مي‌شود حرکت شما، پايدار و مستمر نباشد، اين نيست که شما عادت به مطالعه با ساعت بالا و برنامه‌ريزي منظم نداريد، بلکه دليلش آن است که شما انگيزه و احساس قدرتمند استفاده از اين توان را در خودتان به وجود نمي‌آوريد. انسان، موجود عجيب و پيچيده‌اي است که مي‌تواند در فواصل زماني کم، کارهاي فوق العاده‌اي انجام دهد. پيش‌شرط اين موضوع، به وجود آوردن يک احساس خوب و يک باور زيبا از خودتان و توانمندي‌هايتان در خود است. براي ايجاد يک حس خوب در اين روزها، قبل از مطالعه هر قسمت، کمي تمرکز کنيد، با خودتان خلوت کنيد و خودتان را، آن گونه که دوست داريد در شرايط بعد از کنکور باشيد، تصور کنيد. اين احساس، به شما يک انگيزه عالي مي‌دهد که با انرژي بيشتري قدم در راه بگذاريد. شايد در ابتدا کاري که بايد انجام شود، از نظر شما سخت باشد، اما با يک  حس خوب و انرژي مثبت و تمرکز و دقت، به خوبي مي‌توانيد رو به جلو حرکت کنيد.
      براي اينکه در ادامه راه، از خود و تلاشتان يا کمي زمان نااميد نشويد، مثبت انديش و مثبت‌گرا باشيد و به جاي استفاده از الفاظي مثل «از الان بخوانم چه فايده، من که يازده ماه چيزي نخوانده‌ام. از الان بخوانم باز هم نمي‌فهمم، اصلاً به درد نمي‌خورد، بچه‌هاي ديگر دارند جمع‌بندي مي‌کنند و من تازه دارم شروع مي‌کنم. مي‌دانم که ياد نمي‌گيرم و …» که مغزتان را به سمت ياد نگرفتن و نخواندن سوق مي‌دهد، از الفاظي استفاده کنيد تا بتوانيد به خوبي سوخت و انرژي لازم را براي مطالعه و آمادگي کامل پيدا کنيد. با خود بگوييد: «من مطمينم که براي اين قسمت از مبحث، نيم ساعت زمان مي‌گذارم و جمعش مي‌کنم.
مطميم که يکي از بهترين اوقاتي که مي خواهم فيزيک بخوانم همين زمان هست، ببين چه جور با يک بار خواندن، تا خود کنکور همه مطالب تو ذهنم مي‌ماند، مطمينم که آن را ياد مي‌گيرم‌ و …». همين سيگنال‌هاي مثبت، ذهن را به سمتي سوق مي‌دهد که برنامه چند دقيقه ديگر به خوبي ثبت و ضبط مي‌شود. اين موضوع، وقتي تشديد مي‌شود که بارها و بارها در فواصلي از مطالعه، بازهم به خودتان انرژي مثبت دهيد.
    درست است که تصميم بسيار سختي گرفته‌ و قدم در راه مشکلي گذاشته‌ايد، اما آنچه مهم تر است، توان و نيروي خارق العاده شماست که بايد از وجودتان بيرون بکشيد و آن را به کار بگيريد. بايد سعي کنيد که باورتان را به خوبي تقويت کنيد و خود را، از تمام آنچه که ناراحت و نااميدتان مي‌کند، آزاد و رها کنيد. وقتي با تصور مثبت، قبل از مطالعه، احساس قدرت و توان زياد و تمرکز فوق العاده به دست مي‌آيد، پس چرا ذهنتان را براي اين احساس آماده نکنيد و چرا به ذهن خود خدمتي به اين کوچکي نکنيد؟! روان‌شناسان معتقدند که  با تقويت حس و حال، بهره هوشي انسان بالا مي رود و او مي‌تواند کارهاي سخت و مشکل را به راحتي انجام دهد.
کنکور، يک آزمون مثل تمام آزمون‌هاست. مهم اين نيست که از چه زماني مي‌خواهيد وارد ميدان شويد، مهم اين است که تصميم گرفته‌ايد قدم در راه بگذاريد، مهم اين است که خود و توانايي‌هايتان را باور کرده‌ايد، مهم اين است که گرچه دير وارد بازي شده‌ايد، اما مي‌خواهيد که يک نفس دويده و به خودتان مديون نباشيد و به خودتان ايمان داشته باشيد؛ به اينکه موجودي هستيد که کل سيستم جهان خلقت و کاينات، منتظر اين است تا بداند که شما چه خواهيد خواست و در راه تحقق هدفتان، چگونه قدم در راه خواهيد گذاشت و چه کارهايي را انجام خواهيد داد. باور کنيد که خارق العاده بودن سخت نيست، اگر خودتان بخواهيد، و وقتي که شما بخواهيد، همه دنيا هم باور خواهند کرد که شما خارق‌العاده‌ايد.
براي اينکه از اين زمان باقي‌مانده تا آزمون سراسري به خوبي استفاده کنيد، برنامه خوبي براي خودتان تنظيم کنيد و از اينکه مباحث خوانده نشده زياد است، دلهره و ترس به خود راه ندهيد. در برنامه خودتان به نقاط ضعف و قوتتان، به بودجه‌بندي سؤالات کنکور، به مباحث مهم هر درس، به تست‌هاي سال قبل و مواردي مثل اينها توجه کنيد. کارها را در ذهنتان مرتب کرده و شروع به مطالعه کنيد. اگر باور داشته باشيد، نتيجه کارتان شگفت‌انگيز خواهد شد؛ پس کار خودتان را به صورت عالي انجام دهيد و کاري به حرف‌هاي نااميد کننده ديگران و نرم افزارهاي تخمين رتبه نداشته باشيد. به خودت بقبولانيد که چند هفته بسيار بسيار عالي را مي‌خواهيد تجربه کنيد، و طوري تلاش کنيد که هيچ مانع و مشکلي نتواند سدّ راهتان شود. هرگاه به موانعي رسيديد خدا را شکر کنيد که شما را شايسته تحمل و چيره شدن بر مشکلات و گذر از اين موانع و سختي ها دانسته است.
بیشتر بخوانید :
بدانيد که خدا کمک کرده تا شما تصميم مهمي بگيريد و او، خودش شما را کمک خواهد کرد تا وارد فصل جديدي از زندگي‌تان شويد؛ فصلي که در آن، شما را به سمت تکامل و کمال پيش مي‌برد؛ فصلي که نتيجه‌اش لذتي است که تا ابد در ذهن شما خواهد ماند.

در پايان بايد به مهم‌ترين نکات اين راه اشاره کنيم، و آن اين است که وقتي قدم در راه مي‌گذاريد، مهرباني و قدرت خدا را فراموش نکنيد و از او کمک بخواهيد و راضي به رضاي خدا باشيد. بگذاريد تا عشق خداوندي، تمام وجودتان را دربرگيرد و به شما نيروي تازه‌اي ببخشد. خدا به شما کمک خواهد کرد و آنچه را که به صلاح شما در زندگي‌تان باشد، ميسر خواهد نمود. با اين حس، اگر روي چند درس، چند مبحث و حتي چند تست، سرمايه گذاري کنيد و فقط به آنها توجه کنيد، باز هم مي‌توانيد موفق شويد. اگر از عملکرد خودتان تا الان راضي نبوده‌ايد يا اگر نگرانيد که قسمت‌هايي از اين زندگي تحصيلي يکساله آمادگي براي کنکور را که واقعاً خودتان را دست کم گرفته‌ايد، باعث شکست شما شود، نگران نباشيد؛ خودتان باشيد و با توکل به خدا و بدون هيچ واهمه‌اي به پيش برويد. 

*هفته نامه پیک سنجش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.