نتایج در این بخش نمایش داده می شود

لاریجانی: مخالف حذف کنکور هستیم

معاون آموزشی وزیر بهداشت گفت: مخالف این هستیم که کنکور حذف شود چرا که این آزمون یکی از ملاک‌های ارزیابی برای شناخت دانشجویان استعداد برتر است چنانچه مجلس بخواد کنکور را در سالهای آتی حذف کند وزارت بهداشت تدابیری را اندیشیده و علاقمندانی که می‌خواهند به حوزه پزشکی ورود کنند می‌توانند در آزمون دومرحله‌ای که شامل مصاحبه و آزمون ارزیابی می‌شود، شرکت کنند.

 دکتر باقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت در نشست خبری تشریح فعالیت‌های معاونت آموزشی در هفته دولت، با بیان این که در سه دهه اخیر تعداد دانشگاههای علوم پزشکی ۴ برابر شده و ظرفیت پذیرش در دوره تحصیلات تکمیلی به ۳ تا ۴ هزار نفر رسیده است، گفت: حدود ۲۵۰ هزار دانشجوی علوم پزشکی در کشور داریم و تعداد اساتید در این سه چهار دهه اخیر حدود ۷ برابر شده است.

وی به سه اقدام مهم انجام شده در حوزه آموزش پزشکی اشاره کرد و گفت: درحال حاضر وزارت بهداشت فعالیت‌های خود را بر اساس طرح آمایش سرزمین که مصوب شورای عالی تحول آموزش پزشکی است و محورهای زیادی را شامل می‌شود انجام می‌دهد.

معاون آموزشی وزیر بهداشت در ادامه به بحث ماموریت گرایی اشاره کرد و افزود:‌ در حال حاضر با اجرای برنامه‌های آموزش مهارتی در حرفه پزشکی که در گذشته ساماندهی نداشت مدرک گرایی کاهش یافته و به سمت صلاحیت حرفه‌ای و کارایی پیش رفته است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: تسهیلاتی که برای انتقال دانشجویان ایرانی خارج از کشور به دانشگاه های علوم پزشکی داخل کشور ایجاد شده تنها مختص دانشجویانی است که در سال های گذشته برای تحصیل به خارج از کشور رفته اند. این تسهیلات به دلیل مشکلات ارزی اتخاذ شده است.

لاریجانی با بیان اینکه شورای ارزشیابی و مدارک تحصیلی وزارت بهداشت به زودی تصمیمات مهمی را برای پیشگیری هر چه بهتر دور زدن کنکور برای انتقال دانشجویان ایرانی به داخل کشور اعلام می کند، تصریح کرد: این شرایط به مراتب سختگیرانه تر از شرایط فعلی است.

مشکلات ارزی برای هزینه آزمونهای بین المللی پزشکی
معاون آموزشی وزیر بهداشت درباره مشکلات ارزی بر سر راه آزمون‌های بین المللی پزشکی اظهار کرد: ما نمی توانیم در این زمینه به صورت مستقل تصمیم بگیریم.در این زمینه نظر خود را به بانک مرکزی منعکس کردیم و تابع قوانین هستیم و با توجه به شرایط کشور، فعلا ارز دولتی در پرداخت هزینه آزمون های بین المللی نداریم. پرداخت ارز دولتی برای آزمون های بین المللی در گروه پزشکی به صورت بین المللی است و منابعی برای آن تامین نشده است و همچنان باید پرداخت بین المللی به صورت مستقیم انجام شود.

تشکیل ۲۰۰۰ پرونده برای انتقال دانشجو به داخل
وی درباره تعداد دانشجویان ایرانی گروه علوم پزشکی شاغل به تحصیل در خارج از کشور تحصیل گفت: اطلاعات ما از دانشجویان خارج از کشور همان اطلاعاتی است که دانشجو در صورت کسب معرفی نامه و یا مدرکی از وزارت بهداشت درخواست داشته باشد. بر این استاس به نظر می‌رسد حدود ۱۰ هزار دانشجوی ایرانی در گروه علوم پزشکی در خارج از کشور مشغول تحصیل‌هستند.

لاریجانی ادامه داد: سال گذشته ۴۰۰ پرونده برای انتقال به داخل داشتیم و امسال ۲۰۰۰ پرونده برای انتقال به داخل تشکیل شده است. ضمن اینکه ۱۰ هزار نفر متقاضی دریافت معرفی نامه برای ارز دانشجویی بودند که از این تعداد ۷۰۰۰ نفر در دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت تحصیل می کردند و ۳۰۰۰ نفر دانشجوی دانشگاه های غیر معتبر بودند که  برای آنها معرفی نامه ارز دانشجویی ارائه نمی شود.

معاون آموزشی وزیر بهداشت درباره قراردادهای بین المللی یادآور شد: سیاست ما گسترش رابطه علمی با کشورهای مختلف است و تبادل استاد و دانشجو در این تفاهم نامه ها صورت می گیرد. این گونه نیست که فردی تک به تک در این فرآیند جابجایی داشته باشد بلکه مهم تیمی مشترک برای تبادلات علمی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.