نتایج در این بخش نمایش داده می شود

فرصتی دوباره به داوطلبان کنکور برای ترمیم دروس امتحان نهایی

ترمیم دروس امتحان نهایی به منظور ارتقای سوابق تحصیلی داوطلبان ورود به دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی طرحی است که وزارت آموزش و پرورش در نظر گرفته و فرصت دوباره‌ای به دانش‌آموزان پایه دوازدهم داده شده تا اندکی از دغدغه‌ها و نگرانی آنها کم کند.

در راستای اجرای قانون پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور و به منظور ایجاد زمینه برای ارتقاء سوابق تحصیلی دانش‌آموزان و تاثیر آن در آزمون ورودی دانشگاه‌ها، به فارغ التحصیلان دوره متوسطه (از سال ۸۴ به بعد) که متقاضی ترمیم و ارتقای نمرات دروس نهایی باشند، اجازه داده شده صرفا برای یک‌بار به شیوه داوطلب آزاد ثبت نام کنند و در یکی از نوبت‌های امتحانی (خرداد، شهریور و دی ماه) دروس مورد نظر را مجددا انتخاب و در آزمون شرکت کنند.

شورای عالی آموزش و پرورش در جدیدترین خبر خود اعلام کرده است که این آزمون در نظام ۳-۳-۶ برای پایه دوازدهم قابل تسری است و دانش آموزان این پایه تحصیلی می توانند در دروس نهایی که نمره خوبی نگرفته اند بار دیگر در امتحان شرکت کنند و در نهایت این نمره در سوابق تحصیلی آنها برای اعمل در آزمون سراسری لحاظ خواهد شد، مسئله ای که موجب گله و نگرانی برخی خانواده ها شده است.

بيشتر بخوانيد :

زمان و جزئیات اعلام نتایج کنکور سراسری ۹۸
زمان اعلام نتایج کنکور سراسری ۹۸ مشخص شد
تاثیر معدل در کنکور ۹۹ به صورت مثبت باشد
شما با چه روشي بهتر ياد مي‌گيريد؟

بعضی از خانواده‌ها و دانش‌آموزان با ابراز نگرانی در این زمینه معتقدند این آزمون بی‌عدالتی است و نباید از دانش‌آموزان امتحان مجدد گرفته شود. آنها می‌گویند این آزمون با عدالت آموزشی مغایرت دارد.

در این خصوص رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش و پرورش به خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش و پرورش گفت: نمره ای که دانش‌آموز در آزمون ترمیم دروس نهایی کسب می‌کند فقط برای اعمال سوابق تحصیلی در کنکور سراسری بوده و در معدل دیپلم هیچ تاثیری ندارد و کارنامه قبلی دانش آموز به قوت خود باقی است.

«خسرو ساکی» اظهار داشت: آئین‌نامه نحوه ترمیم نمرات دروس امتحانات نهایی پایه دوازدهم مربوط به مصوبه جلسه ۹۱۵ در تاریخ ۲۶ مرداد ۹۴ است. در این آئین‌نامه به دانش‌آموزان با توجه به اجرای قانون پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی به منظور ایجاد زمینه ارتقاء سوابق تحصیلی اجازه داده شده که از سال ۸۴ به بعد کسانی که متقاضی ترمیم ارتقاء نمرات دروس نهایی هستند یک بار به شیوه داوطلب آزاد ثبت نام و در یکی از امتحانات نوبت خرداد، شهریور و یا دی ماه دروس مورد نظر خود را مجددا انتخاب کرده و در آزمون شرکت کنند.

وی افزود: این امتحان باعث ارتقاء نمره در آن درس می‌شود و نمره و معدل قبلی همچنان در کارنامه محفوظ است. این نمره در ستون ترمیم معدل ثبت شده و کاربرد آن نیز صرفا در پذیرش دانشجو مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: انجام این امتحان برای این است که اگر دانش‌آموزی به دنبال ارتقاء دانش و معلومات خود بود، راه را بر او نبندیم.

ساکی در خصوص اینکه برخی دانش آموزان نسبت به این مسئله معترض هستند و عنوان می کنند اگر قرار است این ترمیم نمره در سوابق تحصیلی برای پذیرش در کنکور سراسری لحاظ شود پس برای افرادی که نتوانند در آزمون سراسری نمره خوبی کسب کنند هم باید امتحان مجددی برگزار شود، تصریح کرد: تفاوت این امتحان با کنکور در این است که اگر فردی از عملکرد کنکور خود راضی نباشد می‌تواند در سال‌های بعد مجددا در این آزمون شرکت کند. ولی امتحانات نهایی به دلیل اینکه تنها یک بار برگزار می شود، فرصتی دوباره به دانش‌آموزان اختصاص داده می شود تا برای ارتقاء خود تلاش کند.

وی افزود: شرط ترمیم نمرات برای دانش‌آموزان عین عدالت آموزشی است و نباید راه برای کسی که به دنبال رشد و تعالی است، بسته شود. زمانی که شخصی از وضعیت خود راضی نیست و به دنبال رشد و تعالی است باید به او کمک و زمینه برای او فراهم شود.

ساکی خاطر نشان کرد: ناعدالتی زمانی اتفاق می‌افتد که شرایط برای گروهی فراهم بوده و برای گروه دیگر فراهم نباشد، اما زمانی که برای تمام دانش‌آموزان به طور یکسان زمینه ایجاد شود، دیگر بی‌عدالتی اتفاق نیفتاده است.

وی تصریح کرد: به طور مثال دانش‌آموزی که نمره ۱۸ گرفته و می‌خواهد برای ارتقاء خود و کسب نمره ۲۰ تلاش بیشتری کند و یا دانش‌آموزی که نمره ۱۰ گرفته و می خواهد نمره بالاتری کسب کند، می‌تواند در این آزمون شرکت کند.

رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: اگر فردی بعد از شرکت در امتحانات، قصد ادامه تحصیل در خارج از کشور را داشته باشد نمرات ماخوذه به صورت مازاد برابر مقررات صادر خواهد شد.

ساکی همچنین افزود: کارنامه امتحانات و گواهی صادره برای این قبیل افراد، فاقد معدل و شرط قبولی یا مردودی خواهد بود.

وی افزود: فارغ التحصیلان دوره متوسطه که متقاضی ترمیم نمرات درس یا دروس نهایی پایه سوم متوسطه خود هستند می‌توانند فقط در همان منطقه آموزشی که قبلا امتحان داده و فارغ التحصیل شده اند، ثبت نام کنند و برابر مقررات فقط یک بار در یکی از نوبت های امتحانی خرداد، شهریور و یا دی ماه درس یا دروس مورد نظر را انتخاب و در امتحانات مربوط شرکت کنند.

رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: نمره جدید برای سازمان سنجش فرستاده می‌شود و آنها نیز بر مبنای نمره جدید سنجش و پذیرش خواهند کرد.

ساکی خاطر نشان کرد: ثبت نام متقاضیان ترمیم سوابق تحصیلی به صورت آزاد و مطابق دستور العمل ثبت نام داوطلب آزاد صرفا در مدارس بزرگسالان دولتی انجام می شود و در مناطقی که واحد آموزشی که اداره آموزش و پرورش محل تعیین می‌کند به تفکیک جنسیت انجام خواهد گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.