نتایج در این بخش نمایش داده می شود

فرصتهای باقی مانده بعد از کنکور را دریابید

افرادی که می‌خواهند در آزمون سراسری سال آینده شرکت کنند باید پس از رفع خستگی و یک برنامه‌ریزی دقیق و درست، دوباره با تکیه بر نقاط قوت و ضعف خود شروع به مطالعه کنند،

اما گروه دیگر تقریباً بیست و چند روز وقت دارند تا به دور از استرس‌های مطالعه و امتحان، از وقت خود به هر شیوه‌ای که علاقه‌مند هستند استفاده کنند. می‌خواهید روزهای باقی مانده تابستان را چگونه بگذرانید؟

احتمالاً گروهی پاسخ می‌دهند که:

«می‌خواهم با خیال راحت تفریح کنم یا بیشتر بخوابم با دوستانم باشم» و پاسخ‌های دیگری از این دست.

گرچه تصمیم‌گیری برای گذراندن این اوقات با خود شماست و شما بهتر می‌دانید که نیاز روحی و جسمی شما پس از یک دوره پیوسته مطالعه و آمادگی برای کنکور چیست، اما در اینجا پیشنهادهایی برای شما عزیزان داریم که در صورت تمایل می‌توانید همه یا بعضی از آنها را به کار برید.


الف- زمانی را به ورزش کردن اختصاص دهید


اگر در میان شما داوطلبان عزیز کسانی هستند که علی‌رغم توصیه مشاوران به ورزش کردن در زمان آمادگی برای کنکور، وقتی را برای این کار اختصاص نمی‌داده‌اند، این زمان بهترین اوقات برای ورزش کردن است؛ چون شما می‌توانید پس از یک دوره مطالعه و کار سخت فکری و احتمالاً استرس‌های ناشی از کنکور، اوضاع جسمی و روحی خود را با ورزش به طور چشمگیری تغییر دهید و شرایط بهبودی‌تان را فراهم آورید.


 
فواید ورزش کردن
1- کمک می‌کند که بهتر و راحت‌تر بخوابید؛
2- باعث می‌شود که دیرتر پیر شوید و از مرگ نابهنگام هم جلوگیری می‌کند؛
3- مفصل‌ها، استخوان‌ها و ماهیچه‌های شما را سالم‌تر نگاه خواهد داشت؛
4- سیستم دفاعی بدنتان را تقویت خواهد کرد؛
5- حافظه‌تان را قوی‌تر خواهد کرد؛
6- اعتماد به نفس شما را بالا می‌برد؛
7- انرژی و تحمل شما را بالا می‌برد؛
9- فشارهای عصبی، افسردگی و اضطرابتان را کاهش می‌دهد؛
10- احتمال ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها را کاهش می‌دهد؛
11- باعث چربی سوزی شده و از چاقی‌تان جلوگیری می‌کند.
در ورزش کردن به این نکته توجه داشته باشید که اگر تا الان ورزش نمی‌کرده یا کم ورزش می‌کرده‌اید، حتماً تمرینات ورزشی را با اعتدال شروع کنید و قدم به قدم پیش بروید. اگر بخواهید بعد از یک مدت طولانی ورزش نکردن، با حجم بالا ورزش کنید، مطمیناً دچار مصدومیت یا ناامیدی خواهید شد؛ پس کم کم شروع کنید و با اعتدال جلو بروید.


 
 
ب- وقتی را برای گذراندن با دوستان خود اختصاص دهید


دوستان و همسالان، یکی از مهم‌ترین عوامل مؤثر در رشد و تکامل شخصیت آدمی به شمار می‌آیند و دوستی این دوران باعث کسب تجاربی می‌شود که در توسعه شخصیت شما نقش دارد. این تجارب باعث ایجاد دوستی‌های عاقلانه‌تری در دوران بزرگسالی می‌شود؛ دوستی‌هایی که بر اساس علاقه و اعتماد متقابل استوار است و اولین احساس نوع‌دوستی را در نوجوان برمی‌انگیزد. در دوران نوجوانی، شخصیت اجتماعی شما در حال شکل گرفتن است و بر این اساس، رفاقت نقش عمده‌ای را در اجتماعی شدنتان ایفا می‌کند. دوستان و همسالان، شما را در «ابراز خود» یاری می‌دهند؛ چرا که یکی از نیازهای مهم این دوره، نیاز به ابراز خود است و دوستان و همسالان شما زمینه‌های ممکن را برای برآورده ساختن این نیاز، برایتان فراهم می‌نمایند.

شما در معاشرت با آنان در مورد افکار و عقاید خود آزادانه گفت و گو  کرده و توانایی‌ها و قابلیت‌های خود را ظاهر می‌کنید. اگر شما با دوستان خود معاشرت نداشته یا روابط خیلی محدودی داشته باشید، در ارتباطات اجتماعی‌تان با مشکلات جدی روبرو خواهید شد؛ بخصوص اینکه شما قرار است وارد یک محیط بزرگ یعنی دانشگاه شوید که بسیاری از افکار و شخصیت شما در این محیط و در کنار هم سالانتان شکل می‌گیرد؛ از طرف دیگر، گذراندن اوقاتی با دوستان خوب، باعث ایجاد انگیزه‌های مثبت در شما و طی کردن اوقاتی سرشار از شادی و لذت می‌شود؛ البته در اینجا باید حتماً تاکید کنیم که انتخاب دوست، اولین و مهم‌ترین قدم در این مسیر است و شما با مشورت با خانواده‌تان ‌باید دوستانی را انتخاب کنید که از نظر اخلاقی و تربیتی مورد تایید آنان باشند.
 
 
پ- به مسافرت بروید
یکی از کارهایی که شما، و حتی کسانی که داوطلب شرکت در آزمون سال آینده هستند، می‌توانید در روزهای باقی مانده تابستان انجام دهید، این است که زمان مناسبی را برای مسافرت چند روزه با توجه به امکانات مالی و … خود کنار گذارند.

رفتن به مسافرت، یکی از بهترین کارهایی است که شما عزیزان می‌توانید انجام دهید؛ زیرا سفر کردن فواید و مزایای بسیاری دارد و باعث می‌شود تا شما پس از یک دوره مطالعه فشرده و خستگی ناشی از آن، انرژی بگیرید و خود را برای یک سال تحصیلی جدید بهتر آماده کنید. برخی از فواید سفر کردن عبارتند از:
 
1ـ کاهش استرس و اضطراب
سفر به شما این امکان را می‌دهد که تا حد قابل توجهی، فشارهای روحی و جسمی را از خود دور کنید  و این کاهش فشار و استرس روحی، به سلامتی شما کمک خواهد کرد.


 
2ـ تنوع در زندگی


مسافرت از هر نوعی که باشد باعث می‌شود که برای مدتی از زندگی عادی خود دور شوید و همین مساله به تنهایی انرژی زیادی به شما می‌دهد.

اینکه بخواهید برنامه روزانه خود را کمی تغییر دهید، می‌تواند به عنوان نوعی درمان محسوب شود و انجام این کار از کسل و خسته شدن فکر و جسم جلوگیری می‌کند.


 
3ـ تغییر در رفتار


سفر کردن، دید و احساس تازه‌ای نسبت به فرهنگ‌ها و آداب و رسوم مختلف به شما می‌دهد و کمک می‌کند که از زندگی خود بیشتر لذت ببرید.

سفر کمک می‌کند تا شما افراد مختلفی را ملاقات کنید؛ ضمن آنکه اجتماعی بودن و معاشرت کردن، نوعی درمان به حساب می‌آید و باعث می‌شود که با فرهنگ‌ها و آداب و رسوم مختلف نیز آشنا شوید.


از طرف دیگر، سفر با مجموعه‌ای از فعالیت بدنی اضافی همراه خواهد بود.

ممکن است که شما در برنامه سفرتان شنا در دریا یا گردش و بازدید از مکان‌های دیدنی یا والیبال ساحلی را گنجانده باشید، ولی حتی اگر بخواهید تمام روز را نیز به استراحت بپردازید، باز هم از ماندن در خانه بهتر است و بیشتر پیاده روی خواهید کرد، و در کل در مقایسه با برنامه عادی همیشگی‌تان فعالیت جسمی بسیار بیشتری خواهید داشت.


اگر به دلایل مختلفی امکان سفر کردن برای شما مهیا نیست، حتماً به این نکته توجه داشته باشید که نباید تمام طول روز را در خانه بمانید. در خانه ماندن، بخصوص پس از روزهایی که شما به طور فشرده مطالعه کرده و پس از آن به دلیل انتظار برای نتیجه آزمون در وضعیت مطلوبی به سر نمی‌برید، ممکن است که باعث رکود و رخوت جسمی و فکری شما شود؛

پس برای جلوگیری از بروز چنین وضعیتی، سعی کنید که یک برنامه تفریحی مختصر برای خود ترتیب دهید و یک روز تعطیل را به همراه خانواده یا دوستانتان به مناطق سرسبز و تفریحی اطراف شهرتان بروید و در صورت امکان این برنامه را چند بار اجرا کنید تا جسم و روح شما آرامش بیشتری پیدا کند.


 
ت- مطالعه کنید


حتماً بسیاری از شما با خواندن این تیتر و تیتر بعدی صدای اعتراضتان بلند خواهد شد و خواهید گفت که «چقدر مطالعه کنیم؛ از مطالعه خسته شدیم!» اما منظور ما از مطالعه در اینجا با مطالعه درسی تفاوت دارد.

مطمیناً شما نمی‌توانید تمام وقت خود را صرف گذراندن با دوستان یا تماشای تلویزیون کنید و حتماً زمان‌های خالی هم در دست دارید که برای پر کردن آنها برنامه خاصی ندارید.

با اینکه هنوز مدت زمان زیادی از برگزاری کنکور سپری نشده است و شما به تازگی مطالعه دروس خود را کنار گذاشته‌اید، اما در صورت تمایل می‌توانید بخشی از وقت خود را به مطالعه کتاب‌های غیر درسی اختصاص دهید؛ مثلاً می‌توانید برای آرامش فکری و جسمی خود یک کتاب شعر یا رمان بخوانید.

خواندن کتاب‌هایی با موضوعات دینی نیز بسیار مفید است و باعث می‌شود که دیدگاه و نظر شما درباره بسیاری از مسایل تغییر کند و با امید و انگیزه بیشتری به آینده و برنامه‌های خود فکر کنید.
 


حتماً شما هم در جامعه با افرادی برخورد داشته‌اید که در عین اینکه از معلومات اندکی برخوردار هستند، از برقراری ارتباطات اجتماعی نیز عاجزند؛ در واقع درصدی از این رفتار به خاطر نبودن مطالعه در زندگی شخصی است. کتاب، روزنه‌ای است که با آن می‌توان دید بازتری نسبت به دنیای اطراف داشت و همچنین موجب می‌شود که بینش فرد نسبت به مسایل روزمره آگاهانه‌تر ‌شود و در برابر چالش­های اجتماعی با استطاعت کامل برخورد ‌کند. مطالعه و داشتن اطلاعات کافی در زمینه‌های اجتماعی و فرهنگی، در شخص نوعی درک و حس مثبت ایجاد می‌کند و این موضوع خود موجب بالا بردن سطح نگرش‌ها و توانایی‌های شخص می‌شود.


    نکته مهمی که باید به آن توجه داشت این است که شما داوطلب عزیز از ابتدای تحصیل تا الان در اکثر اوقات پیوسته در حال مطالعه کتاب‌های درسی بوده و امکان مطالعه سایر کتاب‌ها را نداشته‌اید. تقریباً بیست و چند روز دیگر وارد دانشگاه می‌شوید و باید دروس مربوط به رشته تخصصی خود را فراگیرید؛

این در حالی است که شما وارد دنیای جدیدی می‌شوید؛ دنیایی که با محیط سابق تحصیلی شما فرق دارد؛ حتی ممکن است که بسیاری از شما عزیزان در دانشگاه‌هایی دور از محل سکونت خانواده‌تان تحصیل کنید؛

در چنین شرایطی آگاهی و دید فکری شما در نحوه زندگی و روابط شما با دیگران، بخصوص با هم دانشگاهی‌هایتان که از مناطق و شهرهای دیگری به آنجا آمده‌اند، تاثیر بسیار زیادی بر شما خواهد گذاشت؛ پس اگر می‌خواهید که نوع روابط خود را در دوره جدید زندگی و دوران تحصیل خود درست تنظیم کنید و در روابط و نوع زندگی خود در این مرحله موفق باشید، حتماً کمی مطالعه کنید.


 
 
ث- زبان انگلیسی خود را تقویت کنید


مانند مورد بالا احتمالاً این یک توصیه هم ممکن است به مذاق شما خوش نیایید؛

اما چه بخواهید و چه نه، زبان انگلیسی جزو آن دروسی است که تا پایان دوره دکتری تخصصی نیز همراه شماست و موفقیت شما در این درس تاثیر مستقیمی بر موفقیتتان در سایر زمینه‌های تحصیلی خواهد گذاشت؛ پس سعی کنید که وقت بسیار کمی از زمانی را که تا رفتن به دانشگاه در اختیار دارید، به رفع مشکلات زبان انگلیسی خود یا تقویت آن اختصاص دهید؛

البته در اینجا باید تاکید کنیم که یادگیری زبان، نه در این مدت کوتاه امکان‌پذیر است و نه فایده چندانی دارد، اما نکته مهم این است که در این مدت به زبان انگلیسی، نه به عنوان یک درس که به عنوان یک مهارت توجه کرده و از خود بپرسید که نقاط ضعف و قوت من در یادگیری این زبان چیست و چه کارهایی می‌توانم برای یادگیری آن انجام دهم.


اگر تا الان یادگیری زبان انگلیسی را جدی نگرفته و در کنکور هم در این درس درصد پایینی داشته‌اید، به شما پیشنهاد می­کنیم که در اولین فرصت برای رفع مشکل خود در این زمینه اقدام کنید؛ اما اگر در این درس در سطح متوسطی هستید، برای اینکه از یادگیری این زبان خسته نشده و از طرف دیگر اوقات بیکاری خود را نیز به صورت مثبتی پر کنید، حتماً دیدن فیلم‌هایی به زبان اصلی را همراه با زیر نویس فارسی در برنامه روزانه خود بگنجانید.

دیدن این فیلم‌ها باعث می‌شود تا شما علاوه بر اینکه از اوقات فراغت خود لذت می‌برید، بر دانسته‌های خود در زمینه‌های شنیداری، مکالمه و گرامر زبان انگلیسی نیز مکث کنید، و اگر مشکلی در این زمینه دارید، آن را رفع نمایید.


 
 
به خاطر داشته باشید که دانستن زبان انگلیسی باعث می‌شود تا شما در دانشگاه در مقایسه با سایر دانشجویان در زمینه‌های زیر در موقعیت بهتری قرار بگیرید:


 
1ـ دسترسی به اطلاعات


شما در هر رشته‌ای که مشغول به تحصیل باشید، مجبورید که از بانک‌های اطلاعاتی و کتابخانه‌های دیجیتال برای انجام تحقیق و پژوهش‌های خود استفاده کنید. رسانه‌هـای امروز از قبیـل اینترنت، شبکه‌های اجتماعی تلویزیون و مطبوعـات، دسترسی تقریباً نامحدودی را به اطلاعات درباره موضوعات مورد علاقه‌تان فراهم کرده است؛ ضمناً فراموش نکنید که ما در عصر اطلاعات زندگی می‌کنیم. تنها یک مشکل در این مورد وجود دارد و آن اینکه بیشتر این اطلاعات به زبان انگلیسی است؛ پس بهتر است که این زبان را برای رفع نیازهای خود در این زمینه بخوبی فراگیرید.


 
2ـ پیشرفت های تحصیلی و شغلی


 اگر می­خواهید که دانشجو و محقق بهتری باشید، باید از مقالات و تالیفات جدید در زمینه رشته تحصیلی خود، که ممکن است بسیاری از آنها به زبان انگلیسی باشد استفاده کنید، در همایش‌های بین‌المللی شرکت کنید و با مطالعه مجلات و کتب از یافته‌های جدید علمی با خبر شوید.

دانستن بیش از یک زبان به معنی دسترسی گسترده به انسان‌ها و منابع است؛ از طرف دیگر، پس از فارغ‌التحصیلی در مقطع کارشناسی، ورود به مقطع بالاتر یا دستیابی به بسیاری از مشاغل، مستلزم دانستن زبان انگلیسی یا یک زبان دیگر است و شما می‌توانید که از همین الان، برای ارتقای این بخش از دانش خود تلاش کنید.

همان گونه که در بالا اشاره کردیم، زمان باقی مانده تا شروع تحصیلاتتان در دانشگاه عمدتاً زمان استراحت و تجدید نیروی شماست و شما نباید چون گذشته درس خوانده و پیوسته مطالعه کنید؛ بلکه باید سعی کنید که در صورت تمایل به دیدن فیلم به عنوان بخشی از برنامه تفریحی خود، مزایای دانستن زبان دوم را در نظر گرفته و فیلم‌هایی را انتخاب کنید که علاوه بر اینکه اوقات فراغت شما را بخوبی پر می‌کند و باعث رضایت خاطرتان می‌شود، نکاتی را به یادگیری‌های قبلی شما نیز اضافه ‌کند.


 
ج- در صورت تمایل، مهارتی مناسب با رشته خود را بیاموزید


امروزه دانستن نکات تیوری و علمی مربوط به یک رشته، بدون دانستن مهارت‌های عملی آن کامل نیست. اگر مطمین هستید که در چه رشته‌ای در دانشگاه مشغول به تحصیل خواهید شد، در صورت عدم خستگی ناشی از مطالعه در ماه‌های قبل و داشتن انرژی کافی، سعی کنید که مهارتی مربوط به رشته دانشگاهی خود را بیاموزید.

اکثر این مهارت‌ها در مراکز فنی و حرفه‌ای به طور رایگان ارایه می‌شود و دوره‌های زمانی برگزاری آنها نیز کوتاه است و شما می‌توانید بخشی از وقت خود را صرف گذراندن این دوره‌ها کنید؛

مثلاً اگر فکر می‌کنید که در دانشگاه در رشته عمران یا مکانیک تحصیل خواهید کرد، دوره‌های آموزشی 3dmax را بیاموزید؛ ضمناً به این نکته توجه داشته باشید که آموختن مهارت‌های مربوط به رشته تحصیلی خود و داشتن اطلاعات در این زمینه، امتیازی برای کسب یک شغل یا ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر است؛

زیرا ممکن است که سالیانه چند صد نفر در یک رشته فارغ‌التحصیل شوند، ولی افرادی موفق‌ترند که زمینه‌های عملی رشته خود را نیز بخوبی دانسته و توانایی کاربرد آن را داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.