نتایج در این بخش نمایش داده می شود

شانس قبولي ۷۵ درصدي در آزمون سراسري ۹۷

معاون وزير علوم و رييس سازمان سنجش آموزش کشور، با اشاره به ظرفيت پذيرش دانشجو در آزمون سراسري ۹۷، گفت: ظرفيت پذيرش همانند سال گذشته خواهد بود و به طور کلي در مجموع گروه‌ها شانس قبولي ۷۵ درصد است.
دکتر ابراهيم خدايي، در حاشيه بازديد از حوزه امتحاني دانشگاه علم و صنعت، در جمع خبرنگاران گفت: آزمون سراسري سال ۹۷ با حضور يک ميليون و ۱۱ هزار نفر در ۳۷۵ شهر، ۴۷۹ حوزه امتحاني و ۲۲ کشور خارجي برگزار شد.
وي گفت: هيچ مشکلي در زمينه برگزاري آزمون سراسري گزارش نشده است و ۵۹ درصد داوطلبان زن و ۴۱  درصد داوطلبان مرد هستند. ضمناٌ بيشترين شرکت کننده در گروه آزمايشي علوم تجربي با ۶۴۲ هزار نفر و پس از آن گروه آزمايشي علوم انساني با ۲۰۵ هزار نفر و گروه آزمايشي علوم رياضي و فني با ۱۴۴ هزار نفر قرار دارند.
دکتر خدايي يادآور شد: آزمون سراسري سال ۹۷ تفاوت چنداني با آزمون سراسري سال گذشته ندارد و تنها تفاوت آن، افزايش متقاضيان در گروه آزمايشي علوم تجربي و کاهش متقاضيان در گروه آزمايشي علوم رياضي و فني است.
رييس سازمان سنجش گفت: امسال ۱۳ درصد داوطلبان گروه آزمايشي علوم تجربي، دانشجو يا فارغ‌التحصيل هستند که اين موضوع مي‌تواند به دليل اشتغال يا راي‌هاي صادره در اين زمينه باشد.
وي خاطرنشان کرد: قبلاً بر اساس مصوبه شوراي عالي برنامه‌ريزي در وزارت علوم و وزارت بهداشت، تحصيل رايگان تنها براي يک نوبت مجاز بود که با راي عمومي ديوان عدالت اداري، اين محدوديت برداشته شد و موجب افزايش داوطلب، به ويژه در گروه آزمايشي علوم تجربي، شد.
دکتر خدايي، با اشاره به مسن‌ترين و جوان‌ترين داوطلبان آزمون سراسري 97، گفت: مسن‌ترين داوطلب مردي ۸۳ ساله از تهران در گروه آزمايشي علوم تجربي است که درخواست کرده است که نامش برده نشود، و جوان‌ترين داوطلب آزمون سراسري، خانم سيده نرگس مدني ۱۵ ساله از اصفهان در گروه آزمايشي علوم تجربي است.
وي درباره بحث ظرفيت و ميزان پذيرش در آزمون سراسري ۹۷، يادآور شد: سال گذشته ما ۷۲۵ هزار نفر ظرفيت پذيرش داشتيم که قبولي نهايي ۳۸۸ هزار نفر بود. در حال حاضر نيز بيش از ۸۵ درصد داوطلبان مي‌توانند بدون شرکت کردن در آزمون سراسري وارد دانشگاه شوند و ما در حال تهيه ساز و کاري هستيم که دانشگاه‌ها بتوانند خودشان پذيرش داشته باشند.
رييس سازمان سنجش آموزش کشور، درباره ميزان اعمال سوابق تحصيلي در آزمون سراسري ۹۷، گفت: همان طور که در سال گذشته اعلام کرديم، ميزان تاثير سوابق تحصيلي براي دارندگان ديپلم ۲۵ درصد و براي دارندگان پيش‌دانشگاهي ۵ درصد، علاوه بر ۲۵ درصد، است.
دکتر خدايي، با اشاره به تغييرات آزمون سراسري در سال ۹۸، گفت: دو تغيير براي سال ۹۸ خواهيم داشت: اول به دليل وجود دو نوع نظام آموزشي، دو نوع طراحي سؤال خواهيم داشت، و ديگر اينکه درصد تاثير سوابق تحصيلي با مصوبه شوراي سنجش و پذيرش براي سال ۹۸ در زمان مقتضي اعلام خواهد شد.
وي گفت: هر چند گروه آزمايشي علوم تجربي ۶۴ درصد داوطلبان را تشکيل مي‌دهد، اما ظرفيت پذيرش در اين گروه کمتر است و ما افزايش ظرفيت نخواهيم داشت و ظرفيت‌ها در گروه‌ها متوازن نيستند؛ اما در مجموع گروه‌هاي پنجگانه، شانس قبولي ۷۵ درصد است.
رييس سازمان سنجش افزود: ما سال گذشته ۸۳ درصد پذيرش دانشجو را با سوابق تحصيلي داوطلبان انجام داديم که امسال نيز از ۸۵ درصد نيز عبور خواهيم کرد. سال گذشته ۲۷ درصد دوره‌هاي نوبت دوم  و ۱۳ درصد دوره‌هاي روزانه بدون آزمون بود که اين ميزان امسال نيز افزايش خواهد يافت.
دکتر خدايي يادآور شد: يک بحث مهم، درصد سوابق تحصيلي براي ۱۰ تا ۱۵ درصد رشته‌هاي پرمتقاضي است که اين ميزان نيز بايد افزايش پيدا کند، و اين موضوع با هماهنگي سه وزارتخانه آموزش و پرورش، بهداشت و علوم در حال انجام است.
همچنين دکتر مجتبي شريعتي نياسر، معاون ‌آموزشي وزارت علوم، در حاشيه بازديد از حوزه امتحاني دانشگاه علم و صنعت، افزود: آزمون سراسري، يکي از دغدغه‌هاي جامعه ماست و با تدابيري که مي‌توان براي آن انديشيد، مي‌توان از اثر رواني و اجتماعي آن کاست. يکي از موضوعات ما در وزارت علوم، بحث حذف آزمون سراسري است و به همين منظور، کارگروهي نيز تشکيل شده است.
وي گفت: طرحي در دست تدوين است تا بتوانيم شرايطي فراهم کنيم که در قالب آن شرايط، آن دسته از داوطلباني که به صورت طبيعي مي‌توانند وارد دانشگاه شوند، بدون شرکت در فرآيند آزمون سراسري وارد دانشگاه شوند.
دکتر شريعتي نياسر يادآور شد: در چند روز اخير، مباحث مختلفي درباره نوع تغذيه يا حتي ميزان استرس داوطلبان آزمون سراسري در برنامه‌هاي مختلف مطرح شده است، و اين موضوع نشان مي‌دهد که آزمون سراسري، بخشي از دغدغه خانواده‌ها و داراي اثر رواني است که خوشبختانه بخشي از اين دغدغه‌ها قابل برطرف کردن است و با توجه به اينکه در برخي از رشته‌ها نياز به شرکت آزمون سراسري نيست، اين فشار رواني کاهش مي‌يابد.
وي خاطرنشان کرد: ما اميدواريم در فاز اول در رشته‌هاي کم متقاضي، با تدابيري که با همکاري دستگاه‌هاي ديگر از جمله وزارت آموزش و پرورش و وزارت بهداشت براي آن مي‌انديشيم، طرح بدون آزمون سراسري را بتوانيم اجرايي کنيم؛ البته رشته‌هاي پُرمتقاضي، به دليل آنکه رقابت در اين رشته‌ها سنگين است، امکان دارد تا مدت‌ها در قالب آزمون سراسري دانشجو پذيرش کنند؛ هر چند که من معتقدم در رشته‌هاي پُرمتقاضي نيز مي‌توان به تدريج پذيرش را به دانشگاه‌ها واگذار کرد.

معاون آموزشي وزارت علوم افزود: اميدواريم بتوانيم آن درصد از جمعيت آزمون سراسري را که مي‌توانند (با سوابق تحصيلي) وارد دانشگاه شوند، بدون حضور در فرآيند آزمون سراسري پذيرش کنيم، و در صورت هماهنگي دستگاه‌ها براي سال ۹۸، آن را اجرايي خواهيم کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.