نتایج در این بخش نمایش داده می شود

سهم ۴۰ درصدی نمرات امتحانات نهایی پایه دوازدهم در کنکور ۱۴۰۲

رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش درباره تغییرات کنکور ۱۴۰۲ و شرایط ترمیم نمرات توضیح داد.

  • محسن زارعی با اشاره به تغییرات حاصل‌شده در آزمون سراسری توسط مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: تغییراتی در آزمون سراسری اتفاق افتاده و خیلی از دانش‌آموزان از جزئیات تغییرات مطلع نیستند و مدیران در خط مقدم آگاهی‌بخشی هستند.

رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی ضمن تأکید بر اهمیت موضوع کنکور بیان داشت:

افرادی که رتبه‌های برتر کنکور امسال از رتبه‌های 1 تا 10 کسب کرده‌اند، میانگین نمرات آن‌ها مطلوب نیست، چون توجه به درس و برنامه درسی نبوده درحالی‌که این دانش‌آموز می‌توانست نمرات عالی کسب کند و قطعاً توانایی این امر را داشته است که رتبه عالی کسب کرده، اما چون مسئله نبوده است به این صورت موفق شده است و در بعضی از دروس میانگین نمرات کمتر از دانش‌آموزان متوسط است.

وی توضیح داد:

خیلی‌ها می‌گویند که از عدالت آموزشی به‌دور است که سابقه تحصیلی را در نظر بگیریم، بعضی افراد در مدارس خاص تحصیل می‌کنند و قطعاً نمرات بهتری کسب می‌کنند و دانش‌آموزان در مناطق محروم دسترسی به امکانات آموزشی ندارند فلذا در این مصوبه ضرر می‌بینند و این خلاف عدالت آموزشی است، اما آمارها این را نمی‌گوید.

زارعی ادامه داد: در استان سیستان و بلوچستان سهم دانش‌آموزان سیستانی و داوطلبانشان از رتبه‌های زیر سه هزار، 16 صدم سهمی است که باید کسب کنند و اگر این سهم بر اساس سابقه تحصیلی بود 88 صدم می‌شد یعنی حدود 5 برابر، این در حالی است که سابقه تحصیلی هنوز برای دانش‌آموزان مسئله نشده و به طور طبیعی حاصل شده است.

وی درباره تغییرات کنکور با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت:

 آزمون سراسری دو نوبت شده نه دومرحله‌ای، بلکه دو نوبته شده است و به هر دلیلی اگر داوطلب آزمون را خراب کند می‌تواند در مرحله بعد شرکت کند و این کمک می‌کند تا استرس دانش‌آموز کاهش یابد. 

زارعی تصریح کرد:

دروس عمومی حذف نشده است؛ سهم دروس عمومی در آزمون سراسری سال‌های گذشته بین 17 تا 23 درصد بوده و الان سهم آن به 26 درصد افزایش‌یافته است و به‌جای آنکه در یک آزمون تستی بسنجیم به‌صورت تشریحی در امتحانات نهایی سنجیده می‌شود، در کنکور 1402 نمرات امتحانات نهایی سهم 40 درصدی دارد که 26 درصد سهم دروس عمومی و 14 درصد سهم دروس اختصاصی است و سهم دروس عمومی از دروس اختصاصی بیشتر است.

رئیس مرکز سنجش و پایش آموزشی ادامه داد:

زیرگروه‌ها حذف شده است چون داوطلبی که برای کسب رشته موردنظر در زیرگروه خاص تمرکز می‌کرد و احیاناً اگر درس را در آزمون خراب می‌کرد، در زیرگروه‌های دیگر شانسی نداشت و باعث می‌شد که فرصت‌ها را از دست دهد؛ در مواردی هم تعدادی از دانش‌آموزان بعضی از دروس را برای آزمون کاملاً کنار می‌گذاشتند.

زارعی بیان کرد:

داوطلبان کنکور برای هر درس یکبار فرصت ترمیم نمرات را دارند.در سال 1402 امتحانات نهایی را فقط برای پایه دوازدهم داریم و سهم آن در پذیرش دانشگاه‌ها 40 درصد قطعی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.