نتایج در این بخش نمایش داده می شود

سهمیه های کنکور تغییر می یابد

دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور گفت دستور جلسه بعدی این ستاد سامان دهی سهمیه بندی‌های پذیرش در آزمون سراسری دانشگاه‌ها زیرا تعدد و تنوع سهمیه بندی‌ها ناهماهنگی‌هایی را ایجاد کرد.

به گزارش پایگاه خبری بااقتصاد، منصور کبگانیان در خاتمه جلسه صد و هشتم جلسه شورای ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور در جمع خبرنگاران اظهار داشت: دستور جلسه اول در ادامه مباحث رهنمود‌های مقام معظم رهبری در مورد دانشگاهیان و حوزه علم و فناوری بود و کمیسیون‌های مختلفی برای پیگیری این رهنمود‌ها تشکیل شده است.
وی ادامه داد: ایشان مطالباتی ویژه‌ای دراین مورد داشته اند که بر اساس آن بین وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان، آموزش پزشکی، معاونت علمی و نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری تقسیم کار شد. در جلسه امروز «عصر سه شنبه» گزارش وزارت بهداشت اعلام وصول و قرار شد بقیه امور در کارگروه‌های بعدی پیگیری شود و بعد از جمع بندی به استحضار اعضا در جلسات بعدی برسد.
دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور در مورد دستور جلسه بعدی افزود: سامان دهی سهمیه بندی‌های پذیرش در آزمون سراسری دانشگاه‌ها دستور جلسه بعدی نشست بود، زیرا تعدد و تنوع سهمیه بندی‌ها ناهماهنگی‌هایی را ایجاد کرد.
وی توضیح داد: برخی مصوبات نسخ شده در سال‌های گذشته و برخی امروز مصادیقی ندارد و اصولا سهمیه بندی‌ها باید نظم و نسقی بیابد، طبق راهبرد کلان شماره شش نقشه جامع علمی کشور این موضوع و بحث سنجش و پذیرش از تکالیف نقشه است.
عضو هیات علمی دانشگاه امیرکبیر گفت: بر همین اساس کارگروهی در نقشه جامع علمی کشور از چند ماه قبل با محوریت دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و عضویت وزیر علوم و بهداشت و روسای کمیسیون‌های آموزش و تحقیقات و آموزش پزشکی مجلس شورای اسلامی مامور شدند این موضوع را بررسی و برای رفع آن چاره اندیشی کنند.
وی اظهار داشت: مشکل این است که رتبه‌های متفاوت و بافاصله زیاد در سال گذشته در رشته‌های یکسان پذیرفته شدند که بخشی از این مساله ناشی از سهمیه هاست؛ قرار شد این موضوع بررسی شود.
به گفته کبگانیان دو وزیر بهداشت و علوم نامه‌ای در مورد وضعیت سهمیه‌ها به مجلس شورای اسلامی و به شورای عالی انقلاب فرهنگی نوشته اند.
وی ادامه داد: در جلسه امروز رئیس سازمان سنجش و آموزش کشور گزارش خوبی ارائه دادند و چند راه حل مطرح شد؛ اول این است که عده‌ای از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی درخواست کنند این موضوع در دستور جلسه آینده شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گیرد، به تعدادی امضا احتیاج دارد تا در دستور قرار بگیرد و بعد از ۱۰ امضا تصمیم با دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی است.
دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور افزود: نکته دیگر این است که اگر آیین نامه‌های اجرایی تضادی نداشته باشد، خود قانون قابل تفسیر است و می‌توان مشکل سال گذشته را تا حدی حل کرد. قرار شد رئیس سازمان سنجش و آموزش کشور موضوع را بررسی و گزارشی ارائه دهد، البته ممکن است مشکل را در همه رشته‌ها حل نکند، ولی در بخشی رشته‌ها مفید است.

***طرح خود را برای تغییر در سهمیه‌ها تا سال آینده ارائه می‌دهیم
وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا که آیا بر این اساس تغییراتی در سهمیه‌های آزمون سراسری سال آینده خواهیم داشت یا خیر نیز گفت: قطعا ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور بر اساس تکلیفی که دارد تا سال آینده طرح خود را ارائه می‌دهد، اکنون نیز بعضی از سهمیه‌ها منسوخ شد و برخی قابل تفسیر مختلف هست.
به گفته کبگانیان همچنین در جلسه روز سه شنبه ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور مراسم خداحافظی حجت الاسلام و المسلمین محمد محمدیان رئیس پیشین نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها نیز برگزار و از زحمات وی در تدوین نقشه جامع علمی کشور، اجرایی شدن آن، شورای تحول علوم انسانی، تدوین سند راهبری نخبگان، سند دانشگاه اسلامی و دیگر زحمات در زمینه علم و فناوری کشور تقدیر شد.
نقشه جامع علمی کشور از دی ماه ۱۳۸۹ (زمان تصویب در شورای عالی نقلاب فرهنگی) و خرداد ۱۳۹۰ زمان انتشار رسمی به عنوان مهمترین سند مرتبط با حوزه علم و فناوری در چشم انداز ۱۴۰۴ در راستای طراحی راهبرد‌های مشخص برای اهداف علمی و فناوری، اقتصاد و صنعت در افق چشم انداز ۲۰ ساله کشور ابلاغ شد؛ تدوین این سند به دنبال بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار با جمعی از دانشگاهیان در سال‌های ۸۴ و ۸۵ آغاز شده بود.
ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور مسئولیت اصلی پیگیری اجرای این نقشه، نظارت بر روند اجرای اسناد بالادستی حوزه علم و فناوری و وضعیت کلی آموزش عالی و عمومی را برعهده دارد.

منبع: انتخاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.