نتایج در این بخش نمایش داده می شود

سر جلسه کنکور به هیچ وجه «شکلات» نخورید!

یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی ترکیب نان سبوس دار به همراه پنیر و گردو را بهترین صبحانه برای داوطلبان کنکور دانست.
به گزارش تابش کوثر ، کورش صمدپور متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی ؛ با اشاره به طولانی بودن ساعات کنکور اظهار کرد: سلول‌های مغز انرژی خود را از قند (گلوکز) می‌گیرند بنابراین باید دانش‌آموزان حتماً در روز کنکور صبحانه میل کنند، توصیه می‌شود افرادی که عادت به خوردن صبحانه ندارند در روز کنکور صبحانه‌ای هر چند مختصر میل کنند.

این متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی در خصوص مناسب‌ترین صبحانه برای دانش‌آموزان کنکوری افزود: صبحانه مقوی باید شامل غلات کامل (نان جو یا نان سبوس دار)، پروتئین (پنیر، شیر یا تخم‌مرغ) باشد پروتئین و غلات کامل دو جزء اصلی صبحانه به شمار می‌آیند که تأمین کننده انرژی و تمرکز در حین جلسه امتحان هستند.

صمدپور با بیان اینکه ترکیب نان سبوس دار به همراه پنیر و گردو یا نان تست با مربا را بهترین صبحانه برای دانش آموزان کنکوری دانست و تاکید کرد: افرادی که با مصرف شیر نیز دچار مشکلات گوارشی نمی‌شوند، می‌توانند در وعده صبحانه یک لیوان شیر کم چرب بنوشند. پوره جو نیز از دیگر صبحانه‌های مغذی برای دانش آموزان کنکوری به شمار می‌آید.

وی تصریح کرد: دانش آموزان کنکوری می‌توانند در وعده صبحانه از میوه‌های فصل مانند موز و توت فرنگی استفاده کنند.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی اظهار کرد: هر خوراکی که از آرد سفید تهیه شده باشد همچون کیک، دونات، انواع کوکی و مافین‌ها میان وعده‌هایی مضر برای دانش آموزان کنکوری محسوب می‌شوند. این افراد باید انجیر، خرما و توت خشک را جایگزین این میان وعده‌ها کنند، زیرا این میوه‌ها دارای فیبر بوده و قند آن‌ها به آهستگی در بدن آزاد می‌شوند.

صمدپور توصیه کرد: دانش آموزان باید از مصرف آبنبات، شکلات و دسر‌های شیرین در صبحانه و سر جلسه کنکور  جدا خودداری کنند. زیرا در اثر مصرف قند‌های ساده مانند آبنبات قند خون یکدفعه افزایش و با ترشح انسولین به یکباره قند افت پیدا می‌کند.

وی گفت: داوطلبان کنکور باید در وعده شام یک ماده غذایی حاوی کربوهیدرات مانند یک بشقاب پاستا یا ماکارونی بدون گوشت، برنج، اسپاگتی و سیب زمینی پخته میل کنند. مصرف گوشت بوقلمون به عنوان وعده شام در دانش آموزان مفید نیست، زیرا استفاده از آن خواب آوری را به همراه دارد. خوردن گوشت ماهیچه با پلو نیز در وعده شام برای این گروه از اشخاص توصیه نمی‌شود.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی اظهار کرد: مغز برای عملکرد مناسب به آب احتیاج دارد. کم‌آبی سبب بروز خستگی در افراد می‌شود. داوطلبان کنکور باید از نوشیدن انواع نوشیدنی‌های کافئین دار و سودا پرهیز کنند.

صمدپور بیان کرد: نوشیدن یک فنجان قهوه و چای برای افرادی که عادت به نوشیدن ترکیبات کافئینی دارند، اشکالی ندارد، زیرا این گروه از اشخاص با مصرف نکردن این نوشیدنی‌ها دچار سندروم محرومیت از کافئین و سردرد می‌شوند. دانش آموزان کنکوری نیز باید از مصرف چای با شکر زیاد امتناع کنند.

وی یادآور شد: مدیریت استرس، داشتن آرامش و خواب کافی نیز از دیگر گزینه‌هایی است که داوطلبان کنکور باید به آن‌ها توجه ویژه‌ای داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.