نتایج در این بخش نمایش داده می شود

زندگي زيباست اي زيبا پسند !

داشتن روحيه خوب براي انجام هر کاري بسيار لازم است. داشتن روحيه خوب و با نشاط، باعث مي‌شود تا فرد با انرژي و توان بالا به انجام کارها مبادرت نمايد. زماني که داراي احساس خوبي نسبت به خود و زندگي‌تان هستيد، همه چيز در نظرتان زيبا و شگفت انگيز است و در لحظه حال زندگي مي‌کنيد، و چون توجه‌تان معطوف به اين لحظه است، بهترين نتيجه را از آن دريافت مي‌کنيد. روحيه شاد باعث مي‌شود تا شما با نگاهي به گذشته و گرفتن درس‌هاي لازم از آن، بهترين عمل را در زمان حال انجام دهيد تا براي آنچه در آينده مي‌خواهيد به آن برسيد، آماده شويد. وقتي که روحيه بالايي داريد، هر کاري را که در پيشِ رويتان قرار دارد، با علاقه و با اين هدف که تجربه‌اي تازه از آن کسب کنيد،  انجام مي‌دهيد؛ حتي به کارهاي روزمره‌تان هم با ديد تازه‌اي مي‌نگريد و توجهتان را روي آن معطوف مي‌کنيد و از کاري که انجام مي‌دهيد لذت مي‌بريد.
يکي از مشکلاتي که داوطلبان کنکور، به خصوص پشت کنکوري‌هاي عزيز، با آن مواجه هستند، نداشتن روحيه و احساس نشاط در درس خواندن و آمادگي براي کنکور است. مسايل مختلفي ممکن است باعث پيش آمدن چنين شرايطي براي شما داوطلبان عزيز گردد؛ از جمله اين موارد، عبارت است از: نداشتن يک برنامه خوب، ناتواني در يادگيري برخي از دروس، مسايل خانوادگي يا آموزشي و ….
 
با توجه به اينکه شما داوطلبان کنکور در شرايط خاصي هستيد، بايد تلاش کنيد تا عوامل ناراحت کننده يا انگيزه‌زدا را از خود دور کنيد؛ زيرا مطالعه با روحيه پايين، باعث مي‌شود تا شما نتوانيد نتيجه خوب و رضايت بخشي از مطالعه و کنکور خود بگيريد؛ از طرف ديگر، نشاط و شادي در دوره آمادگي براي کنکور، به شما انگيزه مضاعف و انرژي بيشتري براي درس خواندن مي‌دهد و همچنين بر فرايند يادگيري شما تاثير بسياري مي‌گذارد.
 براي اينکه بتوانيد در طي دوران آمادگي براي کنکور و همچنين تمام زندگي خود، پيروز و موفق باشيد، بهتر است به مسايل زير توجه کنيد:
1- خدا را هميشه و همه جا در نظر داشته باشيد
 
احساس حضور در محضر خداي رحمان و توکل و ايمان به ياري او در همه عرصه‌هاي کار و زندگي، به انسان روحيه عالي مي‌دهد. در همه مراحل زندگي، از جمله در دوره آمادگي براي کنکور، تلاش کنيد تا ارتباط با خدا، بن مايه اصلي نشاط و شادي شما باشد. به او اعتماد کنيد و با اعتماد به او قدم در راه بگذاريد و بدانيد که خدا هميشه يار و پشتيبان شما خواهد بود و شما را به بهترين مسير و زيباترين سرنوشت ممکن هدايت خواهد کرد؛ حتي ممکن است در مواردي احساس نااميدي کنيد و گمان کنيد که خدا شما را فراموش کرده است يا اصلاً به فکر شما نيست، اما مطمين باشيد که حتي در همان زمان هم، تمام امور عالم در راستاي خير و مصلحت شما در جريان است؛ پس هر روزتان را با عشق به خدا و توکل به او شروع کنيد و به پايان برسانيد. به خدا بگوييد که براي رسيدن به يک سرنوشت خوب و زيبا تلاش مي‌کنيد و از او بخواهيد تا شما را براي رسيدن به اهدافتان ياري کند.
 
2- به معنويات بها دهيد
 
به عنوان يک انسان که نياز دارد آرامش و نشاط داشته باشد، بايد به معنويات بها دهيد. آرامش و نشاط شما باعث افزايش روحيه و توان شما در انجام امور خواهد شد. بايد توجه داشته باشيد که ارتباط معنوي، روي آنچه که به زندگي شما معنا مي‌بخشد و به آن هدف مي‌دهد، تعريف مي‌شود. علاوه بر رابطه با مبدا هستي و عشق به خدا، معنويات مي‌تواند اعتقادات مذهبي شما يا لذت بردن از طبيعت يا گذراندن زمان با عزيزانتان باشد. اگر ما صبح که از خواب بيدار مي‌شويم، نسبت به يک موضوع، که به ما هدف مي‌دهد و به زندگي ما معنا مي‌بخشد، هيجان زده باشيم، بدن ما نيز همه تلاش خود را خواهد کرد تا خود را در بهترين وضعيت ممکن حفظ کند.
 
3- روي زيبايي‌هاي زندگي خود تمرکز کنيد
 
اگر انسان براي مدتي به طور مداوم، ذهن و فکر خود را متوجه سوژه‌هاي زيباي زندگي خود بکند، به مرور زمان عادت مي‌کند که همواره به زيبايي‌ها و خاطرات خوب زندگي فکر کند و اصولاً تبديل به انسان مثبتي شود که نشاط دروني دارد و همواره احساس آرامش و شادماني مي‌‌کند. يکي از مهم‌ترين منابع براي دريافت چنين سوژه‌هايي، خاطرات خوب زندگي در گذشته و تخيل‌هاي قشنگ در آينده است. هنگامي که شما به خاطرات خوب گذشته خود فکر مي‌کنيد، سيگنال‌هاي مثبتي به ضمير ناخودآگاه خود وارد مي‌کنيد و اين کار به شما احساس و روحيه خوبي مي‌دهد. وقتي به خيال‌پردازي‌هاي آينده‌تان پر و بال مي‌دهيد، در واقع با يک تير دو نشان مي‌زنيد:اولاً روحيه خود را عالي مي‌کنيد، و ثانياً هر آنچه را که شما به عنوان تخيل در ذهن خود تجسم مي‌کنيد، در دنياي واقعيات نيز مي‌توانيد خلق کنيد، و اين قدرت انسان است؛ زيرا هر پديده‌اي که انسان در دنياي خود خلق مي‌کند، ابتدا آن را در ذهن خود مي‌سازد، و هر چيز که در ذهن خلق شود، مي‌تواند در دنياي واقعيات نيز به وجود آيد.
    خود را در بهترين حالت ممکن تصور کنيد و رشته و دانشگاهي را که مور علاقه شماست، به صورت مرتبط در ذهنتان تجسم کنيد. همچنين خود را در شغل مرتبط با رشته مورد علاقه‌تان تصور کنيد؛ در حالي که با درآمد ناشي از آن، کارهاي مختلفي انجام مي‌دهيد. همه اينها باعث مي‌شود تا شما نشاط و روحيه کافي براي مطالعه پيدا کنيد و با انگيزه بيشتر و بالاتري به پيش برويد.
 
4- به خود اعتماد کرده و خود را باور نماييد
 
تمام موفقيت‌هاي انسان، به شناخت عزت نفس او بستگي دارد. عزت نفس، يک احساس است؛ آن احساسي که انسان از خود دارد و به اين معني است که چقدر براي خود ارزش و احترام قايل هستيد. عزت نفس و خودباوري، اولين ايستگاه موفقيت شماست و تمام شخصيت شما در راستاي عزت نفستان شکل مي‌گيرد. عزت نفس، پيش نياز اعتماد به نفس است، و اعتماد به نفس، بروز و ظهور عزت نفس يک انسان در دنياي بيرون اوست.
 
انسان‌هايي که تصور خوب و درستي از خود ندارند، نمي‌توانند عزت نفس و در نتيجه اعتماد به نفس خوبي داشته باشند. عزت نفس، شاخص خودباوري انسان و زيربناي اعتماد به نفس اوست. اعتماد به نفس، اولين ايستگاه حرکت‌هاي موفقيت آميز در عرصه زندگي و عامل رشد و ارتقاء انسان است؛ زيرا هر باوري از باورِ خود شروع مي‌شود و سعادت دنيا و آخرت انسان نيز در گرو خودباوري و اعتماد به نفس او است. خود را باور کنيد، تا ديگران هم شما را باور کنند.
 
 يکي از مشکلات اصلي بسياري از شما داوطلبان عزيز، اين است که به خود و توانايي هايتان اعتماد نداريد. بيشتر شما عزيزان، خود را دست کم مي‌گيريد و مدام به اين نکته فکر مي کنيد که ممکن است سطح سؤالات کنکور از ميزان اطلاعات و توانايي‌هايتان بالاتر باشد. همين موضوع سبب مي شود تا شما روحيه و انگيزه کافي و لازم را براي مطالعه و آزمون دادن نداشته باشيد. به خود و توانايي‌هايتان اعتماد کنيد و روي نقاط مثبت درسي و جسمي و روحي خود تمرکز کرده و آنها را براي خودتان پررنگ کنيد و به خود بقبولانيد که انسان توانمندي هستيد و به خوبي مي‌توانيد از پس آزمون سراسري برآييد.
 
5- شکست‌ها و ناکامي‌هاي گذشته را فراموش کنيد
 
يکي از عواملي که باعث نااميدي انسان مي‌شود و انگيزه و نشاط او را به صورت قابل توجهي کاهش مي‌دهد شکست‌ها و ناکامي‌هايي است که انسان در گذشته داشته است. به عنوان يک داوطلب کنکور، ممکن است شکست‌هاي درسي و ناکامي‌هايي که در گذشته داشته‌ايد، باعث شود تا شما انگيزه و نشاط کافي براي مطالعه نداشته باشيد.
 
  به خاطر داشته باشيد که گذشته، فقط و فقط براي يادآوري خاطرات خوش زندگي و درس گرفتن از شکست‌هاست و نه چيز ديگري، و آينده شما هم هيچ شباهتي به گذشته ناکام شما ندارد؛ پس شکست‌ها و ناکامي‌ها را فراموش کنيد و با اميد و آرزو براي رسيدن به يک آينده خوب تلاش کنيد. براي دست‌يابي به اين مرحله، لازم نيست که کار خاصي را انجام دهيد؛ فقط کافي است بخواهيد و اراده کنيد که شکست‌ها و ناکامي‌هايتان را فراموش کنيد. انسان‌ها تحول را خود در خودشان ايجاد مي‌کنند؛ پس بيکار ننشينيد و براي اين تحول و نشاط و شادابي خود قدم برداريد: يک گام بلند به سوي فراموش کردن ناکامي‌ها و ساختن آينده‌اي روشن.
 
6- خود را از ياد نبريد
 
دسته‌اي از انسان‌ها در دنيايي از غفلت و بي‌خبري از خود زندگي مي‌کنند و توجه درستي به خودشان نداشته و در زندگي‌شان هدفي ندارند و براي آينده‌شان هم چيزي طراحي نکرده‌اند. همچنين اين افراد هيچ رؤيايي در سر ندارند و اعتماد به نفس نداشته و خود را باور ندارند وبراي خودشان هم ارزشي قايل نيستند. اين افراد انديشه‌هاي بيمارگونه دارند و ارتباط درستي با انسان‌ها ندارند و منزوي هستند و روحيه خوبي ندارند و از جمع فرار مي‌کنند. اين دسته از انسان‌ها، انسان‌هاي نااميد و بي‌انگيزه‌اي هستند و هيچ چيز آنان را شادمان نمي‌کند يا کمتر چيزي، آنها را خوشحال مي‌کند و انگيزه‌اي براي انجام کارها ندارند. ممکن است که در ميان شما داوطلبان عزيز هم کساني با اين خصوصيات وجود داشته باشند.
 
     دسته ديگر، انسان‌هاي متحول شده هستند. اين افراد در کمال هشياري زندگي مي‌کند و هر لحظه، متوجه حضور خود در جهان هستند و در دنيايي از خودآگاهي و اشراف و بصيرت لحظه به لحظه خود زندگي مي‌کنند. اين دسته از انسان‌ها، انسان هاي باانگيزه و شادي هستند و از همه زيبايي‌هاي زندگي لذت مي‌برند.
 
در ميان داوطلبان عزيز هم کساني هستند که چنين ويژگي‌هايي دارند. مهم نيست که تا به حال جزء گروه اول بوده‌ايد؛ مهم اين است که از همين الان براي يک زندگي بهتر و همين طور شرکت موفق در يک آزمون عالي، همه زيبايي‌هاي زندگي و درونتان را ببينيد و به آن ارج نهيد و به خودتان توجه کنيد و احترام بگذاريد و براي رسيدن به خواسته‌هاي معقول خود، با دل و جان تلاش کنيد.
 
7- تغيير کنيد
 
وقتي انسان رو به جلو حرکت کند و در يک موقعيت خاص توقف نداشته باشد و به قول معروف درجا نزند و به شکل مثبت تغيير کند، اين رفتارها تاثيرات مثبتي بر وجود و انگيزه او خواهد گذاشت. براي اينکه فراموش نکنيم هر لحظه سيگنال مثبتي به ضمير ناخودآگاه بدهيم تا باور جديد در ما ايجاد کند و هشياري‌مان مرتب به ما گوشزد شود، از اين اصل استفاده کنيد. در دنياي خود نشانه‌هايي تعبيه کنيد که اين نشانه‌ها هر لحظه به ما فرياد يادآوري بزنند که: «آري، تو ديگر آدم سابق نيستي و تو انسان زيباي ديگري شده‌اي !»
 
تمام الگوهاي رفتاري خود را به نحو بهتري تغيير دهيد و براي خود نشانه‌هايي ايجاد کنيد که همچون علايم راهنمايي و رانندگي، هر لحظه مسير زندگي شما را اصلاح کنند و به شما يادآور شوند که آري شما انسان زيباي ديگري شده‌ايد؛ مثلاً اگر ساعت را به دست چپ مي‌بنديد، اين بار آن را به دست راست خود ببنديد، يا در دکوراسيون خانه خود تغيير ايجاد کنيد. احساس تغيير مثبت، به شما انگيزه کافي خواهد داد تا شما با نشاط و روحيه زياد، به کارهاي خود بپردازيد و کمتر خسته شويد. به عنوان يک کنکوري، اگر دانش‌آموز کوشا و درس خواني بوده‌ايد، به خود مدام گوشزد کنيد که همچنان به صورت عالي به پيش خواهيد رفت، و اگر داوطلبي کمتر کوشا هستيد، به خود بگوييد که تغيير کرده و انسان ديگري با قابليت‌ها و توانمندي‌هاي جديد گشته‌ايد. مطمين باشيد که اين برداشت از خودتان، به شما کمک خواهد کرد که انگيزه‌اي دو چندان براي درس خواندن و موفقيت کسب کنيد.
 
8- احساس قدرت کنيد و خود را بستاييد
 
هر تصور و ذهنيتي که از خودتان داشته باشيد، مطمين باشيد که بر شما، شخصيت و نيز شرايط زندگي‌تان تاثير خواهد گذاشت؛ پس سعي کنيد که در هر لحظه، احساس خودشايستگي کنيد و خود را باور کنيد تا خود را زيبا ببينيد. انسان‌هاي ديگر در شما آن را مي‌بينند که شما در خود مي‌بينيد؛ پس اگر مي‌خواهيد متوجه شويد که ديگران، چه احساسي نسبت به شما دارند، کافي است که ببينيد شما نسبت به خودتان چه احساسي داريد. مطمين باشيد که ديگران هم همين احساس را نسبت به شما خواهند داشت. اصل خود شايستگي، از اصول مهم اعتماد به نفس است؛ پس آن را با تمام وجودتان احساس کنيد و هميشه در زندگي خود، آن را به کار گيريد.
 
9- مسؤوليت‌پذير باشيد
 
يکي از ويژگي‌هاي انسان‌هاي با روحيه آن است که همواره در مقابل ديگران و مسايل آنها احساس مسؤوليت مي‌کنند. مسؤول بودن باعث مي‌شود تا شما احساس بهتري نسبت به خود و زندگي‌تان داشته باشيد، و اين احساس بهتر، باعث ايجاد انگيزه و کار بيشتر خواهد شد. هر چه که در زندگي شما پيش مي‌آيد، به خود بقبولانيد که مسؤول آن خود شما هستيد. شکست‌هاي خود را بپذيريد و درصدد رفع آنها برآييد و به خود بگوييد که هيچ فردي جز خودم در پيش آمدن اين شرايط مقصر نبوده است، و اين من هستم که مي‌توانم همه چيز را تغيير دهم.
 
10- بيش از حد توانتان کار نکنيد
 
همه ما با سخت‌کوشي، خواهان تامين خواسته‌هايمان هستيم، اما مهم اين است که تعادل را در زندگي خود حفظ کنيم.‌ اگر براي شما کنکور فعلاً مهم‌ترين اصل و هدف زندگي است، بهتر است که جايگاه همه چيز  را در زندگي خود تا روز  برگزاري کنکور با اين اولويت تنظيم کنيد؛ با اين همه، به خاطر داشته باشيد که هر انساني، توان خاصي دارد و اگر بيش از حد به خود فشار وارد آورد، ممکن است که زود خسته شده و از پا درآيد، و خستگي، يکي از دشمنان اصلي نشاط و شادابي است. خستگي باعث مي‌شود تا يادگيري شما به صورت کامل انجام نگيرد يا مجبور باشيد که زمان زيادي را براي يادگيري مطالب صرف کنيد؛ پس خودتان و خصوصيات جسمي و روحي خودتان را بشناسيد و بيش از حد توانتان کار نکنيد. مهم نيست که دوستان، همکلاسي‌ها يا فاميل‌هاي شما چقدر کار مي‌کنند؛ مهم اين است که شما چقدر توان داريد و چقدر از اين توانتان به صورت بهينه استفاده مي‌کنيد.
 
11- ورزش کنيد

داشتن يک رژيم غذايي مناسب و انجام قدري فعاليت بدني روزانه، از پياده روي آرام گرفته يا حتي کار بيرون، فشار و اضطراب را تخفيف مي‌دهد و روحيه شما را شاداب نگه مي‌دارد.‌ ورزش و تمرينات بدني، افراد را از احساس برتري طلبي، رها مي‌کند و توانايي‌هاي سرکوب شده ذهن آنها را ارتقاء مي‌دهد، و همين امر به جلوگيري از افسردگي اين افراد منجر مي‌شود.

براي اشخاص متفاوت، ورزش‌هاي مناسب آنها وجود دارد. در اين ميان، تمرينات کششي و يوگا براي تخفيف فشار، بسيار مناسبند؛ البته ورزش کردن بيرون از منزل، فوايد مضاعفي هم دارد؛ براي مثال، نور آفتاب در بهبود روحيه و تخفيف افسردگي مفيد است. همچنين ديدن افراد همسال و گپ و گفت با آنها مي‌تواند در شادابي و نشاط شما مؤثر باشد؛ پس ورزش را فراموش نکنيد؛ حتي اگر براي يک ربع ساعت هم باشد. 

*هفته نامه پیک سنجش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.