نتایج در این بخش نمایش داده می شود

روش مطالعه اقتصاد کنکور

اقتصاد دومین درس در دفترچه گروه آزمایشی علوم انسانی بوده و با دارا بودن ۱۵ سوال و به دلایلی که بعدا ذکر می­شود، نقشی اساسی در تعیین سرنوشت داوطلبان کنکور دارد.


ضریب درس اقتصاد در زیر گروه سه (۳) که رشته هایی پرطرفدار از جمله حسابداری، اقتصاد و انواع مدیریت را در بر می­گیرد، مقدار قابل توجه نه (۹)، در زیرگروه های دو (۲) و چهار (۴)، ضریب شش (۶) و در زیر گروه یک (۱) ضریب سه (۳) را به خود اختصاص می­دهد.


اهمیت این درس در میانگین پایین کشوری آن (حدود ۲۰ درصد)، حجم اندک و در مقابل سوالات زیاد نسبت به حجمش می­باشد.

دانش آموزان علوم انسانی تنها در سال دهم یک کتاب نسبتا کم حجم اقتصاد را خوانده و سپس بایستی همین کتاب را در آزمون سراسری خوانده و به سوالات پاسخ دهند.


درس اقتصاد در کنکور به سه بخش حفظی، بخش مسائل و بخش مفهومی تقسیم می شود.

1- بخش حفظی:


شامل متن های داخل کتاب است که تقریبا نیمی از سوالات از این بخش مطرح می شود که شما باید این بخش را کاملا حفظ باشید. چون اقتصاد در کنکور انسانی از درس های مهم محسوب می شود بهتر است در برنامه خود مرور مرتب آن را قرار دهید. مخصوصا برای این بخش که مطالب کاملا حفظی بوده و اگر تکرار نشود باعث فراموشی می گردد.

2- بخش مسائل: 


شامل محاسبه ی مالیات، ارزش افزوده ی صرفه جویی در مصرف برق، نرخ اشتغال و بیکاری، عرضه و تقاضا، استهلاک درآمد ملی، درآمد و سود و زیان و محاسبه ی نسبت دهک ها به یکدیگر است. این بخش نیاز به تمرین زیاد دارد.
پیشنهاد:
بهتر است در ابتدا کتاب های تستی طبقه بندی شده هر فصل را تهیه و بعد از مطالعه کامل هر فصل کتاب، تست های آن را حل کنید. به مرور باعث مسلط شدن شما در این بخش می شود. در سال های اخیر در بخش مسائل اقتصاد، 4 تا 5 سوال طراحی می شود که اکثرا انحرافی بوده و اگر به اندازه کافی تمرین نداشته باشید نمی توانید پاسخ درست را بدست آورید. با حل سوالات مختلف در این بخش می توانید به تسلط برسید و براحتی به این دسته از سوالات جواب دهید.

3- مفهومی: 


این بخش را همانند بخش حفظی باید خواند منتها با تمرکز و دقت بیشتر. در این بخش در حین مطالعه، باید با طرح سوالات مختلف و پیدا کردن جواب آن، مطالب را به صورت مفهومی در ذهن خود تثبیت کنید. این بخش شامل موضوعات زیر است:


اقتصاد در تعلیم اسلام
محاسبه ی تولید کل جامعه
تورم و عرضه و تقاضا
بهره وری ( سیاست های پولی و مالی)
توزیع درآمد و معیار سنجش آن
تاثیر عملکرد افراد بر متغیرهای کلان
اهمیت بودجه ی کل کشور
انواع نرخ های مالیاتی و دولت توسعه

توجه داشته باشید که این مباحث سوژه طراحان کنکور برای طرح کردن سوالات انحرافی است. پس این مباحث را کاملا تسلط داشته باشید تا طراحان کنکور نتوانند شما را در انتخاب گزینه درست منحرف کنند.


چگونه اقتصاد را 100 بزنیم ؟

  • 1- درس اقتصاد را با تمام جزئیات، کامل بخوانید.
  • این درس را سطر به سطر، پاراگراف به پاراگراف با تمام جزئیات بخوانید.
  • 2- بعد از مطالعه کامل، از تست های طبقه بندی شده استفاده کنید.
  • 3- سوالات ستاره دار را به تکرار بخوانید.
  •  در برخی از تست ها می توانید نکات مهمی را استخراج کنید. این نکات مهم را در جایی یادداشت کنید و تست های مهم را هم علامت گذاری کنید و در زمان جمع بندی آن ها را مرور کنید.
  • 4- سوالات کنکور های سال های گذشته را به تکرار کار کنید.
  • اگر می خواهید دراین درس موفق شوید فقط باید مطالعه دائمی و تمرین زیاد داشته باشید. بهترین منبع برای حل تست های مختلف کنکور های سال های گذشته است. مرتب سوالات کنکور های دوره های مختلف را حل کرده و از این طریق هم مطالب کتاب را مرور کرده و هم نقاط ضعف خود را پیدا خواهید کرد.
  • 5- همیشه بطور دقیق صورت سوال را بخوانید.
  • از همان ابتدا برای حل سوالات تمرین کنید که صورت سوال را بدرستی بخوانید. اشاره کردیم که در درس اقتصاد تقریبا نیمی از سوالات نکته انحرافی دارد تا شما را به اشتباه بیاندازد. پس بهتر است در خواندن صورت سوال عجله نکرده و با دقت سوال را بخوانید تا متوجه شوید سوال از شما چه می خواهد.
  • 6- از ماشین حساب استفاده نکنید.
  • بارها پیش آمده که داوطلبی راه حل سوال را می داند اما چون نمی تواند بدون ماشین حساب جواب را محاسبه کند، سوال را بدون پاسخ گذاشته یا محاسبه ذهنی کرده که جواب را غلط داده است. بهتر است از ابتدا مطالعه خود از ماشین حساب استفاده نکنید که به مرور نحوه محاسبه جواب را بدون آن، بتوانید انجام دهید.

نکاتی برای روش مطالعه اقتصاد

* سعی کنید درس اقتصاد را خط به خط و دقیق بخوانید و نکات آن را یادداشت کنید.

* نکاتی که یادداشت کرده اید را دسته بندی کنید و سپس تست های مربوط به آنها را پاسخ دهید.

* نقاط ضعفی که در حل تست داشتید را پیدا کنید.

* وقتی نقاط ضعف خود را پیدا کردید، روی آنها تمرکز کنید و در این راستا تست ها را حل کنید.

* مهم ترین کار در این درس، اشکال گیری دقیق است.

رمز موفقیت در اقتصاد، یافتن مشکلات و تلاش برای رفع آن­هاست. در بخش مسئله و بخش مفهومی، ضعف­هایتان را یافته، در دفتری یادداشت کنید و مطمئن بشوید آن­ها را آن قدر کار می­کنید که به نقطه قوتتان تبدیل بشود.


در بخش حفظی، کلمات و سطرهای کتاب بسیار پراهمیتند. آن­ها را دقیق خوانده و نکاتی که به نظرتان اهمیت بیشتری دارد را هایلایت کنید.
دفتری برای خلاصه نویسی در درس اقتصاد داشته و تمامی نکات حفظی، مفهومی و مسئله ای اقتصاد را در آن یادداشت کنید. هم چنین تست­های جالبی را که حل می­کنید در آن دفتر وارد کرده و نکات موجود در آن تست را جلویش ذکر کنید. بدین ترتیب می­توانید طی اندک مدتی اقتصاد و نقاط پر اهمیتش را دوره کنید.


و اما به عنوان توصیه آخر، تست زنی پر شمار را برایتان مطرح می­کنیم؛ چرا که تست زنی در درس اقتصاد در هر سه مبحث آن، شما را تقویت می­کند.


اقتصاد را از همان ابتدا جدی بگیرید. دانش آموزان دهم و یازدهم بهترین زمان را برای فهم دقیق این درس را دارند. دانش آموزان کنکوری نیز از تابستان به سراغ تست ها و مسائل کنکوری بروند، تا پایه ای محکم برای خود بسازند.


اگر در حل تست ها یا سوالات اقتصاد به مشکل خوردید زود نا امید نشوید. گیج شدن دانش آموزان در ابتدای حل مسئله طبیعی است.

سوالات را به خوبی و با دقت بخوانید تا دچار اشتباه نشوید.

زیرا اقتصاد مفاهیم مشابه زیادی دارند. در حل مسائل اقتصاد اصلا از ماشین حساب استفاده نکنید. زیرا باعث ضعف دانش آموز در عملیات جمع و تفریق می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.