نتایج در این بخش نمایش داده می شود

روزهاي سرنوشت ساز خرداد را دريابيد

داوطلبان آزمون سراسري کمتر از 40 روز تا آزمون سراسري زمان دارند. به همين دليل، امسال خاص‌تر از سال­هاي ديگر است. اين فرصت موجود مي‌تواند براي برخي از داوطلبان، زماني طلايي و بسيار مفيد، و براي عده­اي ديگر عامل فراموش کردن مباحث درسي و کمتر شدن آمادگي­شان باشد؛ از همين رو، بايد يک برنامۀ دقيق و منظم براي زمان باقي مانده وجود داشته باشد. نکات زير به همين منظور خدمتتان ارايه مي­گردد.

فريب نخوريد
با توجه به اينکه بين پايان امتحانات تا برگزاري آزمون سراسري فاصله قابل توجهي وجود دارد، بسياري از افراد سودجو براي بهره‌برداري از اين دوران دندان تيز کرده­اند و با تبليغ‌هايي فريبنده، اما توخالي، مي‌خواهند زمان و هزينه داوطلبان را به غنيمت بگيرند.
در واقع اين روزها مؤسسات به ظاهر علمي و آموزشي و برخي از مدرساني که با تبليغات، مشهور شده‌اند، به سراغ دو گروه از داوطلبان مي‌روند: يک دسته افرادي که تاکنون کوتاهي کرده‌اند و اکنون مي‌خواهند يکشبه ره صدساله را بپيمايند، و گروه ديگر داوطلباني که کوشا و درسخوان بوده­اند، اما مي‌خواهند صد در صد مطمين شوند که امسال در رشته و دانشگاه مورد نظرشان پذيرفته خواهند شد.
اکنون نوبت تبليغات آنهاست که بگويند به کمک جزوات، سي‌دي‌ها يا مدرسان ما، به صد در صد سؤال‌هاي آزمون سراسري فلان يا بهمان درس پاسخ خواهيد داد؛ حتي گاهي اوقات مي‌شنويم که مدرسي مي‌گويد طراح سؤال‌هاي کنکور است يا يکي از آشنايانش يکي از طراحان است، و بدين وسيله اعتماد داوطلبان را جلب مي‌کند . باور کنيد که اين افراد تنها باد مي‌کارند و در مقابل، چمدان هاي پر از پول را درو مي‌کنند. هيچ يک از داوطلبان موفق، به ياري اين مؤسسات يا مدرسان به جايي نرسيده‌اند. آنها با کوشش و سعي خودشان موفق شده‌اند، و اگر هم از کتاب کمک آموزشي مؤسسه‌اي بهره برده يا از مدرسي ياري گرفته‌اند، اين ياوران  در طول زمان  و بتدريج مؤثر واقع شده‌اند، و به هيچ وجه دوپينگ کردن، و در يک برهه زماني در تيرباران همايش‌هاي رنگ به رنگ و مدرساني با هزينه‌هاي نجومي قرار گرفتن، عامل موفقيت نخواهد بود. اين مساله شامل همايش‌ها نيز مي‌شود؛ البته  ما با همايش و جمع‌بندي مخالف نيستيم، اما اينکه شما در چه همايشي شرکت کنيد، بسيار مهم است. آيا سطح همايش با دانش شما همخواني دارد؟ آيا مدرس مربوط قصدش جمع‌بندي و يادآوري يک مجموعه از نکات مهم است يا مي‌خواهد با چند فرمول، شما را قانع کند که تمام تست‌هاي کنکور را مي‌توان با راهکارهاي وي جواب داد؟ (کافي است به يک متخصص درس مورد نظر همان فرمول‌ها را بدهيد تا به شما نشان دهد که چقدر استثنا وجود دارد و تعداد قابل توجهي از تست‌ها با همين فرمول‌ها قابل حل نيستند، و تازه حفظ کردن ده‌ها فرمول در روزهاي آخر، بدون اينکه مطلب را درک کنيد و استفاده از آنها در سر جلسه آزمون، امکان پذير نيست).
حتي در همايش‌هاي خوب و مفيد هم شما بايد با آمادگي روحي کامل شرکت کنيد تا از آنها بهره ببريد؛ زيرا گاه در يک همايش، داوطلبي سؤالي مي‌کند يا مدرس نکته‌اي را مي‌گويد که شما اصلاً از آن اطلاعي نداريد. اين مساله نبايد باعث شود که روحيه تان را از دست بدهيد و فکر کنيد که خيلي عقب هستيد، بلکه بايد بپذيريد که قرار نيست به صد درصد سؤال­ها­ي يک درس پاسخ صحيح دهيد و همه نکات يک درس را بلد باشيد. شما در همايش شرکت کرده‌ايد تا آنچه مي‌دانيد، در ذهنتان نهادينه شود و بتوانيد به سؤال‌هاي تستي آن مباحث پاسخ دهيد؛ نه اينکه همه چيز و همه نکات را فرا بگيريد.
دانش‌آموزي مي‌گفت در همايش يکي از مدرسان معروف، تست‌هاي بسيار سختي ارايه مي‌شد که دانش‌آموزان کلاس‌هاي درسي همان مدرس، قادر به پاسخگويي آنها بودند و وي پس از هر پاسخگويي، از حاضران مي‌خواست که به تشويق فرد پاسخگو بپردازند و در نهايت، پس از پايان همايش، علاوه بر از دست دادن زمان و هزينۀ خود، با کوله باري از ياس و نااميدي به خانه برگشتم.
جمع بندي مطالب درسي
زماني را براي مطالعه دروس پايه بگذاريد؛ اما ديگر بايد به فکر جمع کردن کتاب‌ها باشيد. اگر مبحثي از دروس پايه را تاکنون نخوانده‌ايد يا با وجود مطالعه مکرر، در آن، ضعف جدي داريد، خوب است که آن مبحث را کنار بگذاريد و به مباحثي بپردازيد که مي‌دانيد با توجه به زمان موجود، مي‌توانيد در آنها تسلّط لازم را کسب کنيد.
يکي از بزرگترين  اشتباهات داوطلبان در اين دوران، اين است که مي‌خواهند همه عقب ماندگي‌هاي خود را در اين فرصت کوتاه، جبران کنند؛ در نتيجه فقط درس مي‌خوانند و زمان لازم را براي تست زدن و نهادينه شدن يک مطلب در ذهن خود اختصاص نمي‌دهند. مطمين باشيد که براي قبولي در يک رشته و دانشگاه خوب، لازم نيست که همه مباحث درسي را بلد باشيد و به همه سؤال‌ها پاسخ دهيد؛ بلکه بايد نسبت به ساير داوطلبان وضعيت بهتري داشته باشيد،  و اين امکان‌پذير نيست مگر اينکه روزهاي باقي مانده تا آزمون سراسري را با برنامه پيش برويد؛ يعني نقاط قوت خود را با تست زدن و مرور بموقع مطالب حفظ کنيد، آنچه تاکنون نخوانده‌ايد، کنار بگذاريد، و در مباحثي که کمي ضعف داريد، با مطالعه عميق و دقيق و زدن تست،  به تسلّط برسيد؛ در اين صورت، در جلسه آزمون متوجه مي‌شويد که به کدام سؤال‌ها مي‌توانيد پاسخ دهيد و کدام يک را بايد بي‌پاسخ بگذاريد تا نمره منفي نگيريد. بار ديگر مي‌گوييم که تا در يک مبحث کاملاً مسلّط نشويد، نمي‌توانيد به ظرافت‌هاي آن پي ببريد، و امکان دارد که به دليل ندانستن يک يا دو نکته ظريف، در آزمون سراسري به سؤال يا سؤال‌هاي آن مبحث، پاسخ اشتباه  بدهيد.
آزمون جامع بدهيد
 اين روزها فرصتي را براي گذراندن آزمون‌هاي جامع سراسري اختصاص دهيد؛ يعني در شرايط مشابه آزمون سراسري و در همان مدت زمان،  يک آزمون جامع بدهيد و به بررسي نتايج آزمون بپردازيد. خوب است که يک نيم روز آزمون بدهيد و در نيم روزهاي بعدي هر بار يک درس عمومي و يک درس اختصاصي را تحليل کنيد و به مطالعه آن دو درس بپردازيد؛ براي مثال، يک داوطلب گروه آزمايشي علوم رياضي و فني مي‌تواند در صبح 16 خرداد ماه آزمون رياضي 95 را بدهد و در بعد از ظهر به تحليل و بررسي دو درس رياضي و عربي همان آزمون بپردازد و در نهايت دو ساعت و نيم را براي مطالعه رياضي (چند نکته مهم که در آزمون فراموش کرده بود و از اهميت خاصي نيز برخوردار است) و يک ساعت و نيم را براي مطالعه عربي اختصاص دهد. صبح روز 17 خرداد را به تحليل و مطالعه ادامه رياضي و درس  زبان خارجي  و بعد از ظهر آن را به مطالعه شيمي و ادبيات اختصاص دهد و در نهايت صبح 18 خرداد، فيزيک  و معارف اسلامي را تحليل و مطالعه کند و بعد از ظهر 18 خرداد مي‌تواند يک آزمون جامع ديگر را بدهد؛ البته براي داوطلبان گروه آزمايشي علوم انساني و هنر، فاصله دو آزمون بيشتر خواهد بود؛ يا داوطلبان گروه آزمايشي علوم تجربي بايد فقط يک نيم روز را به زيست شناسي اختصاص دهند.
در کل، بهتر است که ابتدا نمونه تست‌هاي آزمون‌هاي سراسري سال­هاي گذشته را پاسخ بدهيد و سپس سراغ تست‌هاي تاليفي که مشابه کنکور است، برويد. متاسفانه بعضي از داوطلبان به اين نکته توجه نمي‌کنند، و همان‌طور که جزوه دبير خود را به کتاب ترجيح مي‌دهند، تست‌هاي تاليفي را قبل از تست‌هاي کنکور مي‌زنند و به آنها بيشتر بها مي‌دهند.

آيا سطح همايش با دانش شما همخواني دارد؟ آيا مدرس مربوط قصدش جمع‌بندي و يادآوري يک مجموعه از نکات مهم است يا مي‌خواهد با چند فرمول، شما را قانع کند که تمام تست‌هاي کنکور را مي‌توان با راهکارهاي وي جواب داد؟
 
  
يکي از بزرگترين  اشتباهات داوطلبان در اين دوران، اين است که مي‌خواهند همه عقب ماندگي‌هاي خود را در اين فرصت کوتاه، جبران کنند؛ در نتيجه فقط درس مي‌خوانند و زمان لازم را براي تست زدن و نهادينه شدن يک مطلب در ذهن خود اختصاص نمي‌دهند
* هفته نامه پیک سنجش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.