نتایج در این بخش نمایش داده می شود

رشد دوباره داوطلبان آزمون سراسری

آزمون سراسري سال ۹۶ در ۳۷۲ شهر و ۲۳ كشور با ۲۷ حوزه برگزار شد تا مرحله رقابت ۹۳۰ هزار و ۲۰۸ داوطلب به پايان برسد. معاون وزير و رييس سازمان سنجش روز پنجشنبه در حاشيه مراسم بازديد از جلسه آزمون كنكور سراسري گفت‌: «بر اساس آماري كه تاكنون به دست ما رسيده است، تقريبا ۷۴۰ هزار نفر در آزمون پذيرفته خواهند شد كه البته آمار نهايي زمان انتخاب رشته داوطلبان اعلام خواهد شد و مطمئنا ميزان پذيرش افزايش پيدا خواهد كرد، ولي كاهش پيدا نمي‌كند. »

برگزاري بزرگ‌ترين آزمون سراسري كشور طبق رسم هر سال در دو روز پنجشنبه و جمعه انجام شد؛ آزمون گروه‌هاي آزمايشي علوم رياضي و فني و علوم انساني صبح روز پنجشنبه و آزمون گروه آزمايشي هنر در بعدازظهر همان روز برگزار شد و روز جمعه ۱۶ تيرماه نوبت به برگزاري آزمون گروه آزمايشي علوم تجربي در نوبت صبح و آزمون گروه آزمايشي زبان‌هاي خارجي در بعدازظهر رسيد. بيشتر از 570 هزار داوطلب در رشته تجربي ثبت‌نام كردند و بنابراين امسال هم اين رشته همچنان پرهوادارترين گروه آزموني در ميان ساير شاخه‌هاي كنكور بود.

548 هزار و 434 نفر زن و 381 هزار و 774 نفر مرد در كنكور امسال شركت كردند و به اين ترتيب سهم زنان از صندلي‌هاي برگزاري آزمون 6/58 درصد و سهم مردان 4/41 بود.

بخشي از نتيجه كنكور امسال هم البته پيش از اينكه داوطلبان شروع به پركردن سوال‌هاي چهارگزينه‌اي كنند تعيين شده است، زمانكه دانش‌آموزان نمره‌هاي مختلف را در كارنامه خود ثبت مي‌كردند. سوابق تحصيلي بخشي از امتياز مثبت براي كساني است كه در آزمون سراسري شركت كرده‌اند.

خدايي در اين مورد توضيح داد: «از دو سال گذشته براساس مصوبه مجلس شوراي اسلامي و همچنين قانون شوراي سنجش و پذيرش سوابق تحصيلي دوران ديپلم تا ۲۵ درصد دوران ديپلم و پنج درصد نيز دوره پيش دانشگاهي در آزمون سراسري كنكور تاثير مثبت خواهد داشت و اگر در بررسي‌هاي نمره داوطلبي با تاثير اين سوابق پايين‌تر بيايد آن را اعمال نخواهيم كرد. »

رييس سازمان سنجش آموزش كشور همچنين از اعلام نتايج اوليه كنكور سراسري در نيمه اول مردادماه خبر داد: «داوطلبان مي‌توانند از نيمه دوم مردادماه انتخاب رشته خود را آغاز كنند و در نهايت نتيجه‌ نهايي اين آزمون نيمه دوم شهريور ماه اعلام خواهد شد.»

سال گذشته 860 هزار و 109 نفر در آزمون سراسري ثبت‌نام كرده بودند كه نسبت به سال 94 حدود 17 هزار نفر كاهش را نشان مي‌داد اما امسال اين سير بار ديگر صعودي شد.
هرچند تاثير مثبت سوابق تحصيلي در نتيجه نهايي كنكور نشان از اين ‌دارد كه اين مهم‌ترين آزمون آموزش عالي كشور ديگر تنها تعيين‌كننده نتيجه نيست اما همچنان نقش بسيار پررنگي در تعيين سرنوشت آموزشي داوطلبان ايفا مي‌كند. هنوز هم در روزهاي منتهي به كنكور و بعد از آن صحبت از لزوم حذف كنكور به ميان مي‌آيد.

مسوولان نظام آموزشي كشور هم معتقدند كه تلاش خود را براي ارايه راه‌هاي جايگزين انجام مي‌دهند. خدايي روز گذشته گفت كه ۸۵ درصد كل ظرفيت‌هاي آموزش عالي بدون كنكور است‌: «از سال ۹۲ بر اساس تكليف قانوني بايد ۸۵ درصد كل ظرفيت‌هاي آموزش عالي بدون كنكور باشد و داوطلباني كه در آزمون سراسري ثبت‌نام مي‌كنند معمولا كساني هستند كه مي‌خواهند در دوره‌هاي روزانه و دولتي پذيرش شوند.» در حاشيه برگزاري آزمون سراسري ورود به دانشگاه‌ها، بحث كنكور در شبكه اجتماعي توييتر هم داغ شد.

كساني كه در انتظار آزمون روز بعد خود بودند و كساني بود كه سال‌ها از تجربه‌شان از شركت در آزمون سراسري مي‌گذشت در مورد اين آزمون نوشتند.

برخي‌ها به طنز، برخي‌ها جدي و برخي هم مخلوطي از هردو: «به وزيرآموزش و پرورشي كه كنكور رو حذف بكنه ميگن غول‌كش.» مثل هر سال عكس‌هايي هم از جلسه كنكور بارها دست به دست شدند، عكس از دختري كه با لباس رنگي گل‌دار در جلسه حاضر شده بود و داوطلباني كه در سر جلسه به خواب رفته بودند.

اما جداي از حاشيه‌هاي پراهميت و كم‌اهميت كنكور سال 96، يكي از تيترهاي رسانه‌ها مربوط مي‌شد به يكي از داوطلبان كنكور رياضي در شهرستان لالجين، دختري كه به كنكور نرسيد. پنجشنبه 15 تير يك دستگاه وانت پيكان در جاده عليصدر به همدان واژگون شد. راننده و يكي از سرنشينان اين خودرو نجات پيدا كردند اما سرنشين دوم مرجان فلاح، داوطلب گروه امتحاني علوم رياضي و فني كه عازم شركت در جلسه كنكور بود جان خود را از دست داد. حادثه‌اي كه سبب شد سازمان سنجش براي همدردي با خانواده او پيام تسليت منتشر كند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.