نتایج در این بخش نمایش داده می شود

راه های کلیدی خود پذیری در دانش آموزان

خودپذیری در دانش آموزان



شاید شما هم از آن دسته از افراد باشید که مدام از خودتان ایراد می گیرید و فکر می کنید که هیچ ویژگی مثبتی ندارید. تفکری که نسبت به خودتان دارید، پر از عیب و مشکل و نقطه ضعف هست که نمی دانید باید با آنها چه کار بکنید.

این نوع تفکر به مرور زمان باعث می شود که عزت نفس و اعتماد به نفس شما کاهش پیدا بکند که نتایج بدی برای شما خواهد داشت. مشکل اصلی شما عدم خودپذیری است.

حالا شاید بپرسید که خودپذیری چیست و به چه معناست؟ عدم خود پذیری در دانش آموزان چه نتایجی دارد؟ راه های افزایش خودپذیری چیست؟


در این مقاله با ما همراه باشید تا به نتیجه دقیقی از تعریف خودپذیری برسید و در زندگی و تحصیل پیشرفت کنید.

همچنین در انتهای مقاله از پیشنهاد بی نظیر ما برای رسیدن به خودپذیری و راه های افزایش خودپذیری مطلع خواهید شد تا بتونید به بهترین شکل به خودپذیری برسید.



خودپذیری چیست | تعریف خودپذیری



آنچه که ما در تعریف خود پذیری می آوریم، مستقیماً مربوط به باور افراد نسبت به خودشان است؛ اما آنچه که باعث می شود بین خودپذیری و عزت نفس کمی تفاوت قائل شویم، این است که عزت نفس میزان علاقه مندی و حرمتی که یک فرد برای خودش قائل می شود را اندازه گیری می کند؛

اما در خودپذیری صرفاً میزان علاقه مندی فرد نسبت به خودش ملاک نیست و در این مفهوم ما بررسی می کنیم که یک فرد چقدر خودش را با تمام ویژگی های مثبت و منفی اش میپذیرد.

در یک کلام می توان گفت که میزان خود پذیری نشان می دهد چقدر یک نفر تمامِ خودش را می پذیرد. میان خودپذیری و عزت نفس؛ تفاوت به باریکی یک تار مو است و نمی شود گفت با هم منافاتی دارند، چرا که هر دو مفاهیمی مستقل، اما با یکدیگر هم راستا هستند.


تاثیر عدم خودپذیری دانش آموزان در پیشرفت تحصیلی


هر فرد در دو بُعد میتواند ضعف و عدم خودپذیری داشته باشد:

– نپذیرفتن نقاط قوت

– نپذیرفتن نقاط ضعف



که هر دو عامل ربط به میزان عزت نفس افراد نیز دارند.

برای مثال کسی که دارای کمبود یا در شرایطی فقدان عزت نفس است، تمایل دارد که توانمندی ها و نقاط قوت و موفقیت های خود را صرفاً شانسی یا بر حسب تصادف به حساب بیاورد و نقش خود را در بدست آوردن نتایج خوب، صفر یا نزدیک به صفر می داند. یا کسی که نقاط ضعف خود را نمی پذیرد.

بنابراین مسئله افزایش پذیرش خود، نسبت نزدیکی با تقویت عزت نفس دارد که در ادامه توضیحات بیشتری خواهیم داد.

تا به حال شده فکر کنی که هیچ استعدادی نداری؟


   این تفکر کاملا اشتباهه و تو این مقاله به شما آموزش می دیم که چگونه به خودباوری برسیم.


خود پذیری در دانش آموزان



خود پذیری در دانش آموزان؛ خودش را در ابعاد مختلفی نشان می دهد. یک دانش آموز همزمانی که استعداد، توانمندی و کارایی خود را در چند درس می پذیرد، باید به این نکته هم توجه داشته باشد که قطعاً تعدادی از دروس هم هستند که ممکن است در آنها ضعف داشته باشد!

حال این ضعف می تواند ریشه در مسائل مختلفی داشته باشد، مانند زمانی که یک فرد برای آن درس بخصوص می گذارد، علاقمندی فرد به آن مبحث، نحوه تدریس دبیر، ارتباط فرد با دبیر آن درس و …

هرچه میزان خودپذیری (پذیرش خود در نقاط ضعف و قوت) بیشتر باشد، یعنی دانش آموز راحت تر به خودش، افکار و احساساتش، واکنش ها و تکانه های خود نسبت به دروس و … احاطه داشته باشد؛ با توجه به شناخت نسبتاً خوبی که دارد، برای دستیابی به رشد و شکوفایی خودش برنامه ریزی می کند و مسیرِ زندگی اش را هدف گذاری کند.

چگونه یک دانش آموز می تواند خودپذیری داشته باشد؟



ممکن است یک دانش آموز در حالی که از میزان ناچیزی خودپذیری برخوردار است، آنرا حالتی تصور کند که باعث ایجاد انگیزه اش می شود و موتور حرکتی اش را به حرکت می اندازد.

گمان می کند که پذیرش حالت فعلی خودش باعث می شود نقص هایش را عادی انگاری کند و دیگر توان کافی برای تصحیح و تقویت آنها نداشته باشد. پس بنا بر همین نگرش، یا ضعف های خود را انکار می کند؛ یا آنها را می بیند و خود را بابتشان سرزنش می کند.

در شرایطی که یک فرد زمانی که دارای ایراداتی باشد، هنگامی که با او با ملایمت بیشتری برخورد شود، انگیزه، توان و انرژی بیشتری برای اصلاح و ارتقای خود دارند. 

تا به حال شده احساس کنی که خیلی تنهایی؟


   تو مقاله تقویت و آموزش مهارت های ارتباطی یاد می گیری که چطور با آدمای بیشتری ارتباط برقرار کنی.


یا فعالیت های گروهی را در نظر بگیرید! درفعالیت های گروهی ای که قطعا در دوران تحصیل برای همه مان پیش آمده، ممکن است دانش آموزی با توجه به شناختی که از خودش دارد به این نتیجه برسد که توانمندی لازم برای ارائه مطالب در جمع را ندارد، یا به واسطه واکنش هایی مانند لرزش صدای بیش از حد، عرق کردن دست ها، تپش قلب و … که همه در دسته واکنش های هیجانی قرار می گیرند؛ نتیجه حاصل کند که اگر مسئولیت ارائه مطالب را به عهده بگیرد، ممکن است کنترل شرایط از دستش در برود و نتیجه یک کار گروهی را خراب کند.

این دانش آموز با توجه به شناختی که از ضعف خود در این مورد دارد، در آن فعالیت گروهی میتواند جایگاهی متناسب با توانمندی خود انتخاب، و این ضعف خود را برای فعالیت های بعدی جبران کند. البته باید این را هم درنظر گرفت که قرار نیست همه در همه کاری عالی باشند، همانطور که همه چیز را همگان دانند و همگان هنوز از مادر زاده نشده!

قرار نیست شما در تمامی درس ها نمرات عالی بگیرید، اما قرار هم نیست بعلت ضعف یا عدم علاقه یا هر دلیل دیگری، درس یا فعالیتی خاص را زمین بگذارید.

دانش آموزی که خودش را نتواند با شرایط فعلی اش بپذیرد، در شناخت خودش و عملکردی که ممکن است در زمینه های مختلف داشته باشد، دچار مشکل خواهد شد و نتیجتاً امکان انتخاب های اشتباه برای او به مراتب بیشتر از دیگرانی ست که از خودشان یک حداقل شناختی را دارند!

افرادی که به هر دلیلی نمی خواهند بپذیرند در درسی مانند فیزیک یا ریاضی (صرفاً برای مثال) در مبحثی خاص، سخت و نمره بیار ضعف دارند، در هر امتحان یا کوییز کلاسی سطح انتظارشان از خود، بسیار بالاتر از واقعیتی ست که وجود دارد، پس با شکست های متعددی مواجه می شوند؛ چرا که نتایج بدست آمده شان، انتظاراتشان را برآورده نمی کند. 

آیا یک دانش آموز با میزان خودپذیری پایین لزوماً همیشه ناموفق است؟



از آنجا که در فرهنگ نوین ایرانی، خود موفقیت به طور مستقل یک شغل محسوب می شود، یقینا به صرف پیش زمینه ذهنی، در تمام طول این نوشتار به دنبال رابطه موفقیت و خودپذیری بودید.

خب! این بخش مخصوص شماست! رسیدیم به مبحث مورد علاقه! به نقل از دکتر میرصادقی: زمانی که داریم مفهومی را در رابطه با انسان بررسی می کنیم، باید از علل صحبت کنیم، نه علت.

پس طبیعتا خودپذیری بالا علی رغم تاثیر گذاری بسزایی که دارد، اما به تنهایی عامل موفقیت، رشد و شکوفایی نیست؛ از طرفی دیگر، نداشتن آن هم نمی تواند بر سرنگونی مسیر سعادت و دسترسی به اهداف دلالت داشته باشد.

در مواردی هم بسیار پیش می آید که دانش آموزی با میزان خودپذیری پایین، تحت شرایطی مانند فشار کاری بالا و تمرین و تکرار یک مهارت؛ تقویت می شود و رشد می کند.

زمینه تاثیرگذاری خودپذیری در افراد



با اینکه جامعه هدف این مقاله، به طور انحصاری دانش آموزان هستند؛ اما به طور کلی زمینه تاثیر گذاری خودپذیری در افراد؛ بسیار بیش از آن چیزیست که بشود آنها را شمرد، چرا که شما در هر زمینه ای که فعالیت کنید، می توانید ویژگی های مثبت و منفی رفتاری، فکری، احساسی، تکانشی، جسمی و … خود را در آن زمینه خاص بررسی کنید و آنها را بپذیرید!

آیا افزایش خودپذیری امری لازم و واجب است؟



اگر با جدیتی مانند لحن تیترِ بالا بپرسید، می گویم نه به اندازه انجام فرایض دینی؛ اما به دور از جنبه مزاح، برای فردی که به دنبال رشد شخصی و شخصیتی و توسعه فردی است، بله واجب و لازم است، چرا که چنین افرادی، به هر ریسمانی که باعث ارتقای آنها شود چنگ می زنند!

اما این به این معنا نیست که بدون خود پذیری نمی شود زندگی و مسیر دستیابی به اهداف را ادامه داد، چرا که شدنیست؛ اما همانطور که در مطالب بالا هم به آن اشاره کردم، با آزمون و خطا و اتلاف وقت و انرژی بسیار همراه است.

راه های افزایش خودپذیری در دانش آموزان

در وهله اول باید بپذیریم:


همینکه به این جمله ایمان داشته باشیم، باعث میشود کمی از اضطراب درونی مان کم شود. حالا در مرحله بعد باید خودمان را در تعدادی از فعالیت های در حال انجاممان بسنجیم؛ نقاط ضعف و قوت خود را پیدا کنیم؛ خودمان را بابت نقاط قوت تشویق کنیم و با برنامه ریزی ای استاندارد و منعطف، برای ارتقای نسبیِ نقاط ضعفمان تلاش کنیم.

بیشتر بخوانید :

رعايت اين نکات را جدي بگيريم

تفکر منفي، ممنوع!

چگونه خود را براي امتحانات نهايي آماده کنيد؟

 فرصت تکرار نشدنی افزایش خودپذیری در دانش آموزان و نوجوانان 



تا اینجا با اهمیت پذیرش خود و مهارت خودپذیری و رابطه نزدیک خودپذیری و عزت نفس آشنا شدید.

برای اینکه بتوانید به بهترین شکل به خودپذیری برسید، پیشنهاد می کنیم که در دوره غیر حضوری افزایش عزت نفس و اعتماد به نفس نوجوانان و دانش آموزان شرکت کنید.

شما در این کارگاه با بهترین روش های پذیرش خود آشنا خواهید شد و با تمرین خودپذیری می توانید به بهترین سطح از پذیرش برسید.
نکات این دوره مبتنی بر روانشناسی اکت هست که به طور کامل به مسئله پذیرش می پردازد.

این کارگاه که توسط دکتر میرصادقی برگزار می شود، دارای آموزش هایی است که با تمرین آنها، می توانید به مرور زمان پیشرفت را در تحصیل خود مشاهده کنید. بنابراین پیشنهاد می کنم که برای افزایش خودپذیری در این کارگاه شرکت کنید تا به درک عمیق و صحیحی از پذیرش خود برسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.