نتایج در این بخش نمایش داده می شود

راه های افزایش سرعت مطالعه

سرعت مطالعه یکی از مهم ترین دغدغه های هر دانش آموزی هست و همه اون ها دنبال راه هایی هستن تا بتونن سرعت مطالعه شون رو بدون اینکه کیفیت کایرشون بیاد پایین، بالا ببرن. 


توی این مقاله قراره برای شما 8 گام برای افزایش سرعت مطالعه رو توضیح بدیم تا بتونیم یه مطالعه با سرعت بالا و با کیفیت داشته باشیم.


سال ۹۱ بود که من دبیرستانی بودم و رفته بودم نمایشگاه کتاب و مثل اکثر شماها مطالعه کردن رو زیاد دوست نداشتم و درگیر کتاب نبودم.

ولی خب کتاب خریدن و وقت گذروندن تو نمایشگاه کتاب رو دوست داشتم.

توی یه غرفه دیدم یکسری آدم ها یه کتاب رو گذاشتن جلوشون و دارن تند تند می خونند، اولش فکر کردم اصلا مگه میشه اینجوری تند تند چیزی فهمید.

ولی دیدم که اسم غرفه، غرفه تند خوانی هست.

خیلی برام جالب بود قضیه و از اونجا که خیلی وقت ها تنبلی و وقت گیر بودن درس‌ هام باعث می‌شد درس نخونم، تو دوره تند خوانی اون ها ثبت نام کردم تا به امید خدا بتونم سریع تر مطالعه کنم  و از شر درس‌ هام زودتر راحت بشم.

جلسه اول برای من یه داستان جالب تعریف کردند از جنگ جهانی دوم که خلبان های آمریکایی اشتباهی توی آسمون به جای هواپیمای دشمن، هواپیماهای خودی رو می زدند و ارتش آمریکا چندتا روانشناس استخدام می‌کنه تا این مشکل رو حل کنند.

روانشناس ها شروع می‌کنند با تمرینات ساده کمک می کنند به خلبان ها تا قدرت تمرکز بیشتری داشته باشند و جالبه که خیلی سریع هم می‌تونند این مشکل رو حل کنند و همین باعث میشه نیروی هوایی آمریکا توی جنگ جهانی دوم برتری داشته باشه.


حالا این چیزایی که گفتم چه ربطی به تند خوانی و افزایش سرعت مطالعه داره؟

همون خلبان ها بعد از جنگ به دوره های تحصیلی ارتش رفتند و اساتید این دوره ها متوجه شدند این خلبان ها به طرز عجیبی سرعت مطالعه بالایی دارند و متوجه شدند همون تمرین های ساده زمان جنگ باعث شده سرعت مطالعاتی این خلبان ها بالا بره.

در ادامه این مقاله برای شما اون 8 تکنیک برای افزایش سرعت مطالعاتی  که در مقدمه گفتم رو قراره توضیح بدم.


سرعت مطالعه شما چقدره؟


تمرین اول تند خوانی خیلی ساده ست.

یه کتاب روان رو بردارید و ۳ دقیقه مطالعه کنید و ببینید چند خط تونستید بخونید و توی هر خط به طور متوسط چندتا کلمه هست و با یه ضرب ساده تعداد کلماتی که خوندید رو ثبت کنید.

بعد ببینید از این سه دقیقه، دقیقا چندتا نکته یادتون هست.

این کار به خاطر اینه که ما سرعت مطالعه اولیه مون رو داشته باشیم و سعی کنیم کم کم اون رو با تمرین های بعدی افزایش بدیم.

کتاب رو مال خودتون کنید


اولا روی کتاب تسلط داشته باشید (با پشت میز نشستن و استفاده از چراغ مطالعه) تا بتونید اشراف بیشتری روی کتاب داشته باشید.

دوم اینکه قبل از مطالعه اصلی یه نگاهی به کلیت کتاب بندازید، تیترها، پاورقی ها، شکل ها و جدول ها رو یه نگاهی کنید تا ببینید کلیت چیزی که دارید می خونید در مورد چه چیزی هست. همچنین انجام این تمرین باعث میشه ذهن شما بدونه که دقیقا باید چه چیزی رو متوجه بشه. چون بزرگترین دشمن ذهن در هنگام مطالعه ابهامه.

تازه می تونید بعد از پیش مطالعه کلی صفحاتی که می خواید بخونید، با سوال پرسیدن از خودتون ذهنتون رو نسبت به مطالعه هدفمندتر کنید.

این دوتا کار به شدت باعث افزایش تمرکز و همچنین افزایش سرعت مطالعه شما میشه. 

خط بری کنید


قبل از اینکه ما چیزی رو بفهمیم اون مسئله باید از طریق حواس پنجگانه ما به مغزمون برسه. مسئله اینجاست که اکثر ما با حواس بینایی و شنوایی مطالعه می کنیم.

ولی اگه بتونیم یه حس دیگه، یعنی لامسه رو درگیر مطالعه کنیم (با خط بری کردن) احتمال این که حواسمون پرت چیز دیگه ای بشه کمتره و همچنین باعث میشه با چشممون برنگردیم به عقب و یا خطی که هستیم رو گم کنیم.

انجام مداوم این تمرین باعث افزایش سرعت مطالعه دانش آموزان میشه. خط بری باید با انگشت اشاره باشه و سعی ما هم باید بر این باشه چشممون با انگشتمون هماهنگ باشه.

چشمتون مثل عقاب باشه


گفتم که باید چشممون با دستمون زمان خط بری هماهنگ باشه. اما چجوری؟

کتابی رو که در دست دارید برعکس کنید و شروع کنید به خط بری کردن. برعکس کردن کتاب فقط و فقط به خاطر اینه که شما وسوسه خوندن کلمات رو نداشته باشید. شما با این تمرین فقط قراره که کلمات رو با چشمتون دنبال کنید و خط بری کنید.

هرچقدر که توی یک دقیقه خوندید رو ثبت کنید و دفعه بعدی سعی کنید همون مقدار رو در ۵۵ ثانیه بخونید و همین جوری سعی کنید دوباره و دوباره این تمرین تند خوانی رو انجام بدید.

این کار به شدت چشم شما رو قوی می‌ کنه. این تمرین رو به مدت ۱۰ دقیقه و برای یک هفته انجام بدید. 

هدف مطالعاتی خودتون رو مشخص کنید


برنامه ریزی کردن و اینکه بدونیم قراره کجا برسیم، می تونه به شدت باعث افزایش سرعت مطالعه ما بشه. اما حتی اگه برنامه ریزی خاصی ندارید، قبل از هر بخش مطالعاتی بنویسید که قراره چند صفحه مطالعه کنید و سعی کنید تمام تلاشتون رو بکنید تا به اون هدف تعیین شده در زمان مشخص برسید.

سرعت مطالعه خودت رو افزایش بده


هر دفعه که خواستید هدف گذاری کنید، سعی کنید یک صفحه بیشتر از اون چیزی که دفعه قبل مطالعه داشتید بخونید و کم کم با این کار سرعت مطالعه خودتون رو افزایش بدید.

می تونید یه برگه برای خودتون داشته باشید و رکوردی که هر دفعه می زنید رو یادداشت کنید. 

نت برداری و خلاصه نویسی یادت نره


نت برداری و خلاصه نویسی یکی از مهم ترین کارهاییه که باید هنگام مطالعه انجام بدید. اگه در مورد مطلبی که دارید مطالعه می کنید، نت برندارید، یعنی می خونید و فراموشش می‌ کنید.

شاید براتون جالب باشه که براساس منحنی یادگیری ابینگهاوس اگه یک مطلب رو بخونید و تکرار نکنید و نت برندارید، بعد از ۲۰ دقیقه ۵۰ درصد مطلب رو از دست دادید و بعد از ۱ ساعت ۸۰ درصد مطالب رو و بعد از ۳ روز ۹۰ درصد مطالبی که مطالعه کردید رو فراموشش می‌ کنید. نت برداری که می‌ کنید رو سعی کنید با تک لغت ها و کلمه های کلیدی انجام بدید که به این کلمات می گیم ذهن آویز که با خواندن دوباره ذهن آویزها می تونید اون مطالبی که خوندید رو دوباره به یاد بیارید.

به کمک مقاله روش خلاصه نویسی برای کنکور ، روش درست خلاصه نویسی رو قدم به قدم یاد بگیرید.

بیشتر بخوانید :

دوست آن باشد که گيرد دست دوست

انگيزه‌هاي دروني و بيروني را جدي بگيريد

چگونه مي‌توان يک برنامه درسي طراحي کرد؟

دوره کردن از مطالعه مهم تره


روانشناس ها میگن که اگه ۲۰ درصد وقتتون رو بذارید برای مطالعه دروس و ۸۰ درصد رو بذارید برای یاد آوری مطالب، بازدهیش دو برابر زمانی هست که ۲۰ درصد وقتمون رو بذاریم برای یادآوری. بنابراین یکی از کارهایی که می تونه باعث صرفه جویی در وقت شما بشه و سرعت مطالعه شما رو افزایش بده،

دوره کردن دروس هست. 

در نهایت لازمه بگم از اونجایی که هنوزم تنبلم برای مطالعه دروس، اگه تند خوانی رو یاد نمی گرفتم و سرعت مطالعاتی ام بالا نمی رفت، احتمالا تا الان ۵ جلد کتاب هم نخونده بودم و از اون مهم تر همه امتحانات مدرسه رومی افتادم.

تند خوانی چیزی بود که زندگی من رو عوض کرد و امیدوارم به شما هم کمک کنه. فقط شرطش اینه که تمرینات تند خوانی که گفتم رو انجام بدید تا باعث افزایش سرعت مطالعه شما بشه.

خوشحال میشم اگه تو هم از تندخوانی نتیجه خوبی تو درسات گرفتی و بهت کمک کرده با ما اونو به اشتراک بذاری اش.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.