نتایج در این بخش نمایش داده می شود

در نزدیک ترین زمان به کنکور ناامیدی معنا ندارد

بسیار شنیده‌ایم که ایام نوروز را دوران طلایی می­نامند؛ دورانی که داوطلبان با یک برنامه‌ریزی دقیق و حساب شده، می­توانند بهرۀ بسیاری از مطالعۀ خویش ببرند؛ اما من معتقدم که اردیبهشت و خرداد ماه، دوران طلایی هر داوطلب آزمون سراسری است؛ دورانی که تعداد قابل توجهی از داوطلبان به بهانۀ خستگی، بی‌حوصلگی، ناامیدی یا اینکه نمی­دانند چه باید بخوانند، به مطالعه پشت می­کنند و زمان گرانبهای خود را به بطالت می­گذرانند. توجه داشته باشید که اگر دوران طلایی تعطیلات نوروزی  ۱۴ یا ۱۵ روز است، شما در اردیبهشت و خرداد ۶۰ روز ارزشمند را در دسترس دارید و چون در این ایام، کتاب‌های درسی تمام شده است، می­توانید با جمع‌بندی و دوره کردن دروس، به مباحث درسی مسلط شوید و با زدن تست‌های زمان‌دار و مجموعه‌ای، خود را برای آزمون سراسری آماده سازید. در نزدیک ترین زمان به کنکور ناامیدی معنا ندارد

یکی از بزرگترین مشکلاتی که برخی از داوطلبان در این ایام دارند، حس ناامیدی است؛ چرا که با خود می‌گویند در این مدت کوتاه باقی مانده، نمی­توانند ضعف­های خود را پوشش دهند و عقب ماندگی­هایشان را جبران کنند تا بتوانند به رتبه و در نهایت رشتۀ ایده‌آل خود دست یابند. این حس ویرانگر، باعث می‌شود که از توانایی‌ها و امکانات موجود بخوبی بهره نبرند و زحمات چندین ماهه یا حتی چندین ساله‌شان به ثمر ننشیند و در آزمون سراسری در حد توانایی‌ها و آمادگی خود پاسخگوی سؤال­ها نباشند.

حال با توجه به گذشت نیمی از این دوران طلایی، کارهایی را که در این نیمه باقی مانده از دوران یاد شده باید انجام دهیم، بررسی می‌کنیم.

چه باید کرد؟

در نزدیک ترین زمان به کنکور ناامیدی معنا ندارد

پیروزی­های کوچکتان را جشن بگیرید

به اهداف کوچکتر بیندیشید؛ برای مثال، به جای اینکه به درصدی که در درس شیمی خود در آزمون سراسری کسب خواهید کرد، فکر کنید، هدفتان را مطالعۀ یکی از مباحث شیمی که در آن ضعف دارید، قرار دهید و همان مبحث را به دقت بخوانید و به تست‌های مرتبط با  آن پاسخ دهید (مبحثی را که برایتان خیلی سخت نیست، اما کاملا هم به آن مسلط نیستید، انتخاب کنید. دقت کنید که اگر مبحثی را بلد نباشید و برایتان خیلی سخت باشد، بیشتر عامل ناامیدی شما خواهد شد). هنگامی که توانستید به تست­ها پاسخ دهید، به خودتان جایزه بدهید و اظهار شادمانی کنید.

در نظر گرفتن اهداف کوچک، به عنوان پله‌هایی برای رسیدن به هدف غایی، علاوه بر ایجاد حس تنوع، احساس پیروزی را در شما تشدید می­کند و باعث می­شود که حس موفقیت و اقتدار و تسلط بر زندگی، در شما استمرار یابد.

ناامیدی، محصول بی‌تحرکی است

ناامیدی، محصول بی‌تحرکی، و بی‌تحرکی، محصول ناامیدی است. اگر در راستای هدفتان به جای دست روی دست گذاشتن، اقدامی کنید، احساسی که در گذشته مبنی اینکه هرگز نمی‌توانید به آن چه می‌خواهید برسید داشتید، ناپدید می­شود؛ در واقع فعالیت برای دستیابی به اهدافتان، به شما حس قدرت را القا می­کند. انجام این کار، پیامی را به مغز مخابره می­کند مبنی بر اینکه شما کنترل کامل زندگی خود را عهده دار هستید.

در نزدیک ترین زمان به کنکور ناامیدی معنا ندارد

بعضی از داوطلبان می­گویند با آنکه اقدام کرده‌اند، اما به آنچه که خواسته‌اند نرسیده‌اند. به این دسته از دوستان باید گفت موقعیت شما با حرکت کردن در مسیری که به آن تمایل دارید، به طور طبیعی از موقعیت امروزتان بهتر خواهد شد، و البته احتمالا به مقصدتان هم خواهید رسید.

در نزدیک ترین زمان به کنکور ناامیدی معنا ندارد

در زمان حال زندگی کنید

چرا وقتم را بیهوده هدر دادم؟چرا در مطالعۀ دروس پایه کوتاهی کردم؟ چرا و چرا ….

این روزها، به جای اینکه دایما به فکر گذشته باشید و خودتان را به خاطر کارهایی که انجام نداده‌اید، سرزنش بکنید یا اینکه نگران آینده باشید و به حوادثی که ممکن است رخ بدهد یا شرایطی که امکان دارد برایتان پیش بیاید، فکر کنید، در زمان حال زندگی کنید و ذهنتان را به موقعیت کنونی‌تان معطوف کنید.

برای اینکه بتوانید ذهنتان را در زمان حال نگه دارید، روزتان را به بازه­های دو ساعته تقسیم کنید و در پایان دو ساعت، هر زمان که به چیزی غیر از زمان حال فکر کردید، روی یک برگۀ کاغذ، علامت ضربدر بزنید و تلاش کنید که افکارتان را به هر آن چه در زمان حال انجام می­دهید، معطوف کنید، و حتی اگر به این فکر می‌کنید که چه وقت این دو ساعت تمام می­شود، دوباره روی کاغذتان نیز ضربدر بزنید؛ یا اگر به این فکر می­کنید که پس از پایان دو ساعت چه کاری باید انجام دهید، باز هم روی کاغذ ضربدر بزنید و در زمان حال باقی بمانید. هر روز سعی کنید تا تعداد ضربدرهایی را که روی کاغذ می­زنید، کاهش دهید. در پایان هفته، باید پیشرفت قابل ملاحظه­ای داشته باشید.

این دنیا فانی و گذراست

واقعیت غیر قابل انکار این است که هیچ چیز در زندگی، جاودانه نیست؛ پس بهترین راه برای شما این است که به جای آنکه به گذشته‌ای که از دست رفته یا به آینده‌ای که نامعلوم است فکر کنید، به هر آن چه که در زمان حال اتفاق می­افتد، واکنش نشان دهید؛ البته این سخن، بدان معنا نیست که نباید برای آینده‌تان برنامه­ریزی نمایید؛ بلکه نباید خود را برای حوادث احتمالی که ممکن است پیش بیاید، نگران کنید و زجر دهید. لازم است که برای آیندۀ خودتان، به طور منطقی برنامه‌ریزی کنید، اما از زمان حال نیز لذت ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.