نتایج در این بخش نمایش داده می شود

در تعطيلات ناخواسته چه کنيم؟

اين روزها شرايط داوطلبان آزمون سراسري، به ويژه دانش‌آموزان سال دوازدهم، با سال‌هاي گذشته تا حدودي متفاوت است و لازم است که نحوۀ آمادگي علمي داوطلبان آزمون سراسري نيز متفاوت باشد، و البته شرايط ويژه هميشه براي افراد خلاق و توانمند، فرصتي براي موفقيت بيشتر و رسيدن به قلۀ کاميابي است؛ زيرا آنها مي‌دانند که چگونه به جاي اضطراب و اظهار ناراحتي، از زمان‌هاي خود به خوبي بهره ببرند. در اينجا نکاتي چند براي اينکه شما نيز در شمار اين گروه قرار بگيريد، خدمتتان ارايه مي‌کنيم.

حفظ آرامش، کليد موفقيت

مطالعات زيادي وجود دارند که نشان مي‌دهند حفظ آرامش در شرايط بحراني، با بهره‌وري، رابطه تنگاتنگي دارد. 

قابليت کنترل احساسات و حفظ آرامش، هنگامي که تحت فشار قرار گرفته‌ايد، مستقيماً به عملکردتان ارتباط پيدا مي‌کند. طي آزمايشي که وب سايت «تلنت اسمارت» روي تعداد قابل توجهي از افراد انجام داده است، مشخص کرده است که ۹۰ درصد کساني که عملکرد خوبي در محيط کار دارند، مهارت زيادي دارند تا احساسات خود را در شرايط استرس‌زا کنترل کنند، و همين مساله، به آنها کمک مي‌کند که خونسردي خود را حفظ کنند.

براي مثال، ما نيز مي‌دانيم که برنامه‌ريزي و اولويت‌بندي بسياري از شما دچار اختلال شده و اين مساله، خاطرتان را آزرده کرده است؛ اما اکنون زماني است که مي‌توانيد در مدت کوتاهي دوباره فکرتان را متمرکز کنيد و با شرايط جديد کنار بياييد تا ذهنتان راهکار تازه‌اي را پيدا کند. متاسفانه معمولاً در شرايط حساس و بحراني، ذهن انسان به صورت ناخوداگاه، بدترين اتفاقات ممکن را پيش‌بيني مي‌کند و اين تصورات اغراق‌آميز، قدرت فکر کردن و تصميم‌گيري به موقع را از فرد مي‌گيرد. سعي کنيد که به جاي ترسانيدن خود با تخيلات، سريع فکرتان را جمع کنيد و به فکر راه حل باشيد، و به جاي فکر کردن به اتفاقات بد و کارهايي که نمي‌توانيد انجام دهيد، به جنبه‌هاي مثبت بينديشيد. مطمين باشيد که هرچه بيشتر تمرين مثبت‌انديشي کنيد، کمتر دچار اضطراب و استرس مي‌شويد.

بیشتر بخوانید :

همراه با شما تا آزمون‌ سراســري‌ (۲)

هيچ وقت دير نيست!

آروزهای فراوان و عمر محدود آدمی

فقط همین یک برنامه‌!

صدا و سيما و کلاس‌هاي آموزشي

خوشبختانه در روزهاي اخير، صدا و سيما، تصميم به برگزاري کلاس‌هاي درس در شبکة آموزش به عنوان آموزش‌هاي مکمل در نظر گرفته است. به گفتۀ مسعود احمدي افزادي، مدير شبکۀ آموزش، اين شبکه، با تشريح و حل مسايل، نظام منسجم آموزشي را به کمک دانش‌آموزان دوره‌هاي متوسطه و ابتدايي مي‌آورد.

مطالعۀ دروس پايه و رفع عقب ماندگي‌ها

همه مي‌دانيم که داوطلبان کنکور، علاوه بر کتاب‌هاي سال آخر، بايد بيشتر کتاب‌هاي سال دهم و يازدهم (نظام جديد) و کتاب‌هاي اول و دوم و سوم متوسطه (نظام قديم) را مطالعه کنند؛ در واقع، مشکل اصلي  دانش‌آموزان کنکوري اين است که زمان لازم را براي مطالعۀ دروس پايه ندارند يا در بعضي از مباحث دروس پايه، ضعف‌هايي دارند. اين روزها بهترين فرصت براي رفع اين ضعف‌ها و مطالعۀ عميق و دقيق دروس پايه  يا درس‌هاي نيمسال اول سال دوازدهم است.

توجه داشته باشيدکه شما بخش اصلي و عمدۀ دروسي را که در آزمون سراسري از آنها سؤال طرح مي‌شود، آموزش ديده‌ايد و کنکور نيز يک مسابقۀ علمي است و قرار نيست که شما به همۀ سؤال‌هاي آن، پاسخ صحيح بدهيد، بلکه بايد در مقايسه با ساير داوطلبان، وضعيت بهتري در اين آزمون داشته باشيد، و  چون سؤال‌هاي کنکور از هر سه پايۀ دهم، يازدهم و دوازدهم طرح مي‌شود، پس به راحتي مي‌توانيد به جاي اينکه  به خاطر درس‌هاي باقي مانده، اظهار نگراني و کلافگي کنيد، به مطالعۀ درس‌هاي داده شده و دروس پايه بپردازيد و با حل تست‌هاي متعدد، مطالب را در ذهن خود تثبيت کنيد؛ به گونه‌اي که مطمين باشيد بر اين مباحث، کاملاً مسلط هستيد.

کتاب‌هاي کمک آموزشي

درست است که هيچ وقت کتاب کمک آموزشي نمي‌تواند جايگزين کتاب درسي شود، اما مي‌توان در شرايط حاضر، از کتاب‌هاي کمک آموزشي، که به توضيح و تحليل مباحث درسي پرداخته است و با حل تمرين‌ها و تست‌هاي متنوع، باعث تثبيت مطالب و رفع اشکال‌هاي احتمالي مي‌گردد، استفاده نمود.  

*هفته نامه پیک سنجش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.