نتایج در این بخش نمایش داده می شود

درگوشی‌های دقیقه نودی با داوطلبان کنکور

کنکور رقابتی که بخش کوچکی از زندگی فرد را تشکیل می دهد اما به سبب انواع جریان سازی های کاذب به غولی برای داوطلبان تبدیل شده است.
 کنکور واژه‌ای  که همه ما از زمانی که نخستین گام های علمی خود را برداشتیم کم و بیش با آن آشنا شدیم و اهمیت آن زمانی بیشتر خودنمایی کرد که از بدو ورود به دبیرستان از سوی اطرافیان، خانواده و مدرسه بحث انتخاب رشته، ادامه تحصیل و کار آینده مطرح شد و گاه به حدی شرایط ملتهب شد که بهترین روزهای زندگی هر نوجوانی را تحت الشعاع قرار داد؛ نارسایی که باعث شده تا روزهای اوج خلاقیت و شادابی فرد صرفا در کلاس های درسی و کمک  درسی سپری شود و نگاه به بعد پروشی فرد به کلی نادیده گرفته شد و چه بسا در این میان  استعدادش در مقوله غیر از مسائل درسی رو به افول باشد، خلاقیتی که پشت کوهی از مطالب درسی حفظی و بعضا غیرکاربردی رو به نابودی حرکت کرد.
روزهای تب‌دار و ملتهب تابستانی در انتظار کنکوری ها
کمتر از 24 ساعت دیگر روزهای پر چالش داوطلبان کنکور به سرآمده و در نهایت التهاب روزهای کنکور برای داوطلبان فروکش می کند، در مسیر سرازیری به حرکت در می آید و زمانی از حرکت بازمی ایستد که نتایج نهایی کنکور سراسری اعلام شده و هر داوطلب متناسب با تلاشی که داشته؛ نتیجه بگیرد اما باید به این مسئله هم توجه داشت که قبولی در کنکور صرفا پایان آرزوها و آمال فرد نیست چرا که هر روز آغاز رقابتی برای رسیدن به آرزوهایی است که گاه در ادامه زندگی و پس از دستیابی به آن جلوه اولیه اش را نداشته و دورنمای آن زیبا جلوه می کند.
محمدرضا پوردستمالچی مشاور تحصیلی با بیان اینکه رسیدن به آرامش را دوست داشته باشید و برای آن وقت بگذارید، عنوان کرد: فشارهای رقابتی در این دنیا تمام‌نشدنی است، این را هرگز فراموش نکنید که داشتن آرامش درونی بزرگ‌ترین خوشبختی است.
وی افزود: زمانی که دیگران بیش از توانایی‌ فرد از وی انتظار داشته باشند، همواره در ترس به سر می‌بریم، که نکند انتظارات دیگران(و حتی خودمان) برآورده نشود لذا برای رفع این شرایط ابتدا با نگاهی واقعی، توانمندی‌های خود را در هر زمینه‌ای که لازم است (مثلاً در امتحانات کسب نمره، در آزمون سراسری کسب رتبه، در شغل کسب جایگاه و …) معین کنیم، سپس آن را با اطرافیان نزدیک خود در میان بگذاریم و آن‌گاه با آرامش و اطمینان کامل برای رسیدن به آن تلاش کنیم.
گشایش درب دانشگاه ها به روی داوطلبان
یکی از بزرگترین نگرانی‌هایی که کنکور را جزو سدهای اصلی زندگی جوانان قرار داده مسئله نتیجه نهایی حاصل از 12 دغدغه کاری و درسی است و اینجاست که حساسیت موضوع نه تنها برای داوطلب بلکه برای خانواده ها و اطرافیان هم بیشتر می شود.
علی عظیمی مشاوره تحصیلی و تربیتی بیان کرد: والدین با توجه به شرایط جامعه امروز و چند سال آینده، برای رشد و آرامش ذهنی فرزند خود بخصوص در امتحاناتی چون کنکور باید از همه ظرفیت‌ها و فرصت‌ها استفاده و بهترین و آرام ترین فضا را برای آنها فراهم کنند. نوجوانان هم باید بدانند که با عدم قبولی در دانشگاه نه تنها زندگی به پایان نمی رسد، بلکه تازه شروع می شود.
وی اظهار کرد: در حال حاضر ظرفیت پذیرش دانشگاهها نسبت به چند سال گذشته افزایش چشمگیری داشته، بطوری‌که مشاهده می شود در ایام انتخاب رشته، داوطلبی با رتبه بالای صدهزار هم مجاز به انتخاب شده و در صورتی هم که نتواند وارد رشته مورد علاقه خود شود، می تواند شانس خود را در هر کدام از دانشگاه‌های دیگر مانند؛ پیام نور و غیرانتفاعی امتحان کند؛ این امر همچنان منجر به کاهش استرس ورود به دانشگاه می شود.
ساعات پایانی کنکور سراسری بر مدار آرامش باشید
پوردستمالچی با اشاره به اینکه روز قبل از کنکور اهمیت ویژه‌ای دارد که اگر اشتباه کوچکی در این روز رخ دهد، به‌ طور قطع تأثیر بسیار نامطلوبی در نتیجه دارد، بیان کرد: یکی از مهم‌ترین عوامل مؤثر در نتیجه‌ی کنکور، حال و هوایی است که ما در روز کنکور داریم و روز قبل از کنکور اهمیت و تأثیر بسیار زیادی در نتیجه‌ی کنکور دارد لذا رعایت برخی نکات، می تواند نقش بسیار مهمی در بهبود رتبه‌ی کنکور داشته باشد.
این مشاور تحصیلی یادآور شد: در این روز بیکار نباشید؛ درس‌خواندن روز قبل از کنکور ممنوع است هم چنین داوطلب باید کمی خود‌ را خسته کند و حدود 30 تا 60 دقیقه ‌‌ورزش هوازی (مانند شنا) می‌تواند در این مورد برای وی راهگشا باشد علاوه بر آن شناسایی مسیر حوزه، خوابیدن حدود ساعت 10 شب و آماده کردن وسایل مور نیاز در جلسه کنکور از روز پیش به مسئله موفقیت  و حفظ آرامش کمک می کند.
در جلسه کنکور خود را دست کم نگیرید
یکی از مهم ترین عواملی که باعث می شود تا نتایج زحمات یک داوطلب به بهترین شکل تحقق یابد علاوه بر خوب  درس خواندن، خوب امتحان دادن است یعنی آنکه بتواند از توانایی‌ها و داشته‌های خود به خوبی استفاده کند و مدیریت صحیحی در جلسه آزمون بر خود و شرایط داشته باشد.
پوردستمالچی در خصوص توصیه‌های لازم جلسه‌ی کنکور گفت: آرامش در شروع جلسه‌ی کنکور، خیلی مهم است. برخی از داوطلبان تصور می‌کنند اگر با عجله آزمون را آغاز کنند، در وقت، صرفه‌‌جویی خواهند کرد درحالی که بهتر است به‌ آرامی دفترچه‌ی سؤال را از صندلی ‌برداشته و با آرامش، اولین سؤال را بخوانید و یادتان باشد برای موفقیت در کنکور، نیازی نیست همه‌ی تست‌ها را پاسخ دهید؛ بنابراین، برای کاهش نگرانی و افزایش آرامش، تعدادی تست را برای پاسخ ندادن در‌ نظر بگیرید.
این مشاور تحصیلی افزود: اگر درسی از حد استاندارد، سخت‌تر بود، بر خود مسلط باشید و اگر سؤالی از درسی سخت باشد، برای همه‌ی داوطلبان این‌گونه است لذا بهتر است در این حالت، تصمیم بگیرید که تعداد سؤال‌های کم‌تری را پاسخ دهید و درصد کم‌تری را به نسبت ‌آن‌چه که از ابتدا می‌خواستید، در‌نظر بگیرید.
وی اظهار کرد: ممکن است در اواسط جلسه، ‌احساس ضعف جسمانی و ذهنی داشته باشید. در این‌صورت باید حدود 2 دقیقه آزمون را رها کنید و پس از خوردن چند عدد خرما (افزایش قند) و چند جرعه آب (رفع تشنگی)، چند نفس عمیق (‌افزایش رسیدن اکسیژن) بکشید و وضعیت صحیح نشستن (ستون فقرات به‌نسبت عمودی) را رعایت کنید و با تصویر مثبتی که از امتحان در ذهن‌تان می‌سازید، آزمون را ادامه دهید. ‌
کنکور ، پایان عبور  از هفت خوان زندگی نیست
روز امتحان کنکور هم بالاخره با انجام تمام اقدامات صحیح و غیر صحیحی که ممکن است در زمان امتحان اتخاذ کرد به پایان می رسد اما مهم این است که بتوانیم حداکثر تواناییمان را در مسیر موفقیت به کار گرفته باشیم خواه این تلاش به نتیجه دلخواه منجر شود و خواه شرایطی خلاف آن ایجاد شده باشد چرا که زندگی انسان صرفا در کنکور دادن و قبولی در رشته خاص محدود نمی شود بلکه برای موفقیت در هر برهه ای از زندگی باید شرایطی حساب شده به کار گرفت تا نتیجه ای درخور کسب شود.
بنابراین باید بدانیم که در هر شرایطی که قرار گرفتیم بهره مندی از توانایی ها، شناخت و انتخاب صحیح موقعیت و گزینه های موجود پیش روی از اهمیت بسزایی برخوردار است خواه این انتخاب، رشته تحصیلی و گاهی یادگیری مهارتی ویژه و استفاده از آن به عنوان یک حرفه و شغل در زندگی باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.